نمایش قرآنی آیه «تطهیر» و حدیث «کساء» در سبزوار برپا شد

نمایش قرآنی آیه «تطهیر» و حدیث «کساء» در سبزوار برپا شد - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب

بازدیدها: 66

همزمان با ایام فاطمیه، نمایش قرآنی آیه «تطهیر» و حدیث «کساء» در سبزوار توسط کودکان خردسال برای سومین بار اجرا شد.

اجرای نمایش قرآنی آیه تطهیر در سبزوار

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از ایکنا از خراسان‌رضوی، در حالی که همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) و ایام فاطمیه در شهرها و روستاهای دیار سربداران شهیدان گمنام در آیینی با شکوه در حال بدرقه و تشییع هستند، به سراغ مجلسی کودکانه و کوچک در حسینیه‌ای قدیمی در مرکز شهرستان سبزوار می‌رویم که مجریان و برگزارکنندگان مراسم اصلی آن به برکت فاطمیه کودکان خردسال ۴ سال تا ۱۲ ساله هستند.

این مراسم با قرائت قرآن و دعای فرج توسط کودکان خردسال آغاز و در ادامه نمایش قرآنی آیه «تطهیر» و حدیث «کساء» توسط کودکان به اجرا درمی‌آید. نمایشی زیبا و جذاب با دیالوگ‌های کوتاه و اثرگذار که گاهاً همراه با شعرخوانی کودکانه است.

اصل واقعه در حدیث «کساء» و نزول آیه «تطهیر»، بنا بر اتفاق شیعه و سنى، امرى قطعى و روشن است و جاى هیچ شک و شبهه‌‏اى در آن وجود ندارد، هر چند اختلاف‏‌هایى در الفاظ روایات و دیگر جزئیات جریان کساء و نزول آیه‏ تطهیر مشاهده می‌شود.

حدیث کساء از جمله دلایل اثبات فضیلت، برتری و استحقاق امامان شیعه در امر خلافت، معرفی شده و با توجه به نزول آیه تطهیر در جریان این حدیث، از آن برای اثبات عصمت اهل بیت(ع) نیز استفاده می‌شود.کساء به لباسی که خود را با آن می‌پوشانند، معنی شده است. برخی لغت‌شناسان نیز آن را به معنی عبا دانسته‌اند. همچنین این واژه به معنی زیرانداز و روانداز نیز به‌کار رفته است.

آیه تطهیر «إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً بی‌گمان، خدا اراده کرده است تا آلودگی را از شما اهل بیت [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.(احزاب/ ۳۳)» به اراده خداوند بر پاکی اهل‌بیت(ع) از پلیدی اشاره دارد. متکلمان و عالمان دینی شیعی برای اثبات معصوم بودن امامان شیعه(ع) به این آیه استناد نموده‌‌اند.

مطابق نقل منابع شیعه و اهل سنت، این آیه در خانه‌ام سلمه، همسر پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، نازل شده و هنگام نزول آن علاوه بر پیامبر(ص) حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز حاضر بودند.در این هنگام پیامبر(ص) پارچه‌ای خیبری(کساء) بر روی خود، علی(ع)، فاطمه(س) و حَسَنین(ع) کشید و دست‌ها را به سوی آسمان بالا برد و گفت: «خدایا! اهل بیت من این چهار نفرند. اینان را از هر پلیدی پاک گردان». ام‌سلمه از پیامبر(ص) پرسید آیا من نیز در شمار اهل بیت(ع) قرار دارم، پیامبر(ص) پاسخ داد تو از همسران رسول خدایی و تو (بر راه) خیر هستی.

تلاش برای تصویر سازی آیات قرآن برای کودکان

سمیه عزتی، مسئول این گروه نمایش کودکانه در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه ایده اولیه این نمایش قرآنی در گروه مادرانه سبزواری‌ها مطرح شد، گفت: در این گروه مبنای اصلی فعالیت‌ها و ایده‌های مطرح شده کنار هم بودن اعضای خانواده‌ و فرزندان و ایجاد فعالیت‌های خانوادگی است.

وی با اشاره به اجرای نمایش‌های دیگری درباره شهدای دانش‌آموز افزود: برای مراسم ایام نیمه شعبان و عید غدیر ایده‌های مختلفی مطرح شد، اما کنترل کردن کودکان خردسال در این مراسم و اجرای نمایش‌های پر جنب و جوش تقریباً کار سختی است.

عزتی با بیان اینکه برای اجرای نمایش قرآنی، ایده اولیه آن را از فضای مجازی گرفتیم، تصریح کرد:  ایده اولیه به تصویر کشیدن حدیث کساء و آیه تطهیر به‌دلیل خانواده محور بودن و حزن‌انگیز نبودن آن، از حدود ۶ ماه پیش شکل گرفت و فعالیت‌های تحقیقاتی و جمع‌آوری متن و نوشتن مضامین آن آغاز شد.

وی اظهار کرد: با نمایش اولین اجرای این نمایش کودکانه که بازیگران آن از کودکان ۴ تا ۱۲ ساله بودند، خانواده‌های زیادی تشویقمان کردند و درخواست‌های زیادی برای اجرای‌های بعدی از ما شد که در تشویق و انگیزه گرفتن برای ادامه راهمان بسیار تأثیرگذار بود.

عزتی با بیان اینکه از بندرعباس و برخی دیگر از شهرستان‌های دیگر کشور درخواست ارسال محتوای نمایش داشتند که به‌صورت رایگان ارسال شد، گفت: به برکت حضرت زهرا(س)، اجرای این نمایش قرآنی با استقبال مخاطبان همراه شده و در حال برنامه‌ریزی برای اجرای‌های بعدی هستیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *