مؤسسات و خانه‌های قرآنی در پیچ‌وخم کرونا

مؤسسات و خانه‌های قرآنی در پیچ‌وخم کرونا -سبزوار -خوشاب - بصیرت خوشاب-

مؤسسات و خانه‌های قرآنی در پیچ‌وخم کرونا -سبزوار -خوشاب - بصیرت خوشاب-

بازدیدها: 3692

مؤسسات قرآنی در سالی که گذشت/

مؤسسات و خانه‌های قرآنی در پیچ‌وخم کرونا

سال ۹۹ را شاید بتوان یکی از سخت‌ترین دوران‌های خانه‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی برای مربیان قرآنی و فعالان قرآنی در دیار سربداران و شهرستان سبزوار یاد کرد، چرا حاکم شدن شرایط کرونا بسیاری از آنان را با تعطیلی طولانی مدت یک ساله روبرو کرد و برخی دیگر با خداحافظی از جامعه قرآنی و آموزش و تدریس به سراغ زندگی خودشان رفتند.

مؤسسات و خانه‌های قرآنی در پیچ‌وخم کرونا -سبزوار -خوشاب - بصیرت خوشاب-

به گزارش بصیرت خوشاب در حالی سال ۹۹ را به پایان رساندیم که مؤسسات و خانه‌های قرآنی در سبزوار و شهرستان‌های مجاور، با مشکلات فراوانی گریبانگیر بودند و در عدم حمایت‌های لازم برخی از قرآنیان درب خانه‌‌های قرآنی را بستند.

سال ۹۹ شمسی را شاید بتوان یکی از سخت‌ترین دوران‌های خانه‌های قرآنی و موسسات قرآنی برای مربیان قرآنی و فعالان قرآنی در دیار سربداران و شهرستان سبزوار یاد کرد، چرا حاکم شدن شرایط کرونا بسیاری از آنان را با تعطیلی طولانی مدت یکساله روبرو کرد و برخی دیگر با خداحافظی از جامعه قرآنی و آموزش و تدریس به سراغ زندگی خودشان رفتند.


بیشتر بخوانید:


لیلا شریفی، مسئول خانه قرآن کوثر شهرستان سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه از حدود اسفندماه سال ۹۸ که کووید۱۹ وارد سبزوار شد تا بهمن‌ماه ۹۹، به‌مدت ۱۱ماه تعطیل بودیم، اظهار کرد: اگر چه بخش‌هایی از فعالیت‌هایمان در فضای مجازی ادامه یافت، اما حضور در فضای مجازی مشکلات خاص خودش را دارد.

از عرش به فرش آمدیم

وی با بیان اینکه از عرش به فرش آمدیم و گلایه از عدم حمایت مسئولان فرهنگی و مدعیان حمایت از فعالان قرآنی، عنوان کرد: بسیاری از افراد تنها شعار حمایت از فعالان قرآنی را در سال جهش تولید سر دادند، اما هیچ اقدام و کمکی برای سرپا ماندن و ادامه فعالیت مراکز قرآنی نکردند، به‌عنوان نمونه هر زمان با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی جلسه داشتیم و مشکلاتمان را بیان کردیم، از نبود بودجه سخن گفتند و هیچ کمکی نکردند.

این مدرس قرآن با اشاره به مشکلات مالی موسسات قرآنی و خانه‌های قرآنی، تصریح کرد: با وامی که برای مهد قرآنی و راه‎اندازی خانه قرآنی اخذ کردیم، به‌دلیل عدم وجود درآمد کافی، در یک سال گذشته و به‌دلیل شرایط کرونا، عملا نتوانستیم وام‌ها را پرداخت کنیم و در طی مدت اخیر تنها ۱۰ میلیون تومان سود ۶ماهه وام را پرداخت کردیم، تا بتوانیم ۶ ماه دیگر این وام را تمدید کنیم و کمی تنفس مصنوعی بکشیم.

چشم امید خانواده‌ها به مراکز قرآنی

شریفی با اشاره به گلایه مادران از عقب افتادن دانش‌آموزان و شاگردان قرآنی در طی یکسال گذشته، بیان کرد: برخی مادران از بی‎توجهی معلمان آموزش و پرورش به آموزش‌های قرآنی دانش‎‌آموزان گلایه و شکایت دارند و چشم امیدشان به خانه‌ها و موسسات قرآنی بود که آنها نیز اکثرا به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده، تعطیل شده‌اند و عملا آموزش‌های قرآنی در جامعه مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

مسئول خانه قرآنی کوثر سبزوار اظهار کرد: در این مدت، ضربه سنگینی از کرونا بر ما وارد شد و عملا بخشی از فعالیت‌هایمان سمت و سوی شرکت در فعالیت‌های مواسات و همدلی و کمک به نیازمندان به خود گرفت. چشم امیدمان تنها به خداست و امیدوار هستیم هرچه زودتر مشکلات کرونا حل شود و مسئولان حداقل قدمی برای حمایت از مراکز قرآنی و زنده نگه داشتن آنان برای جلوگیری از تعطیلی بردارند.

به هر اداره‌ای رفتیم با دست خالی برگشتیم/ تعطیلی برخی از مراکز قرآنی

زهرا شم‌آبادی، مسئول خانه قرآنی بیت‌النور سبزوار نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تعطیلی برخی از خانه‌های قرآنی در شهرستان سبزوار، گفت: در طی یکسال گذشته با مشکلات فراوانی روبرو بودیم و به ادارات مختلفی برای حل مشکلاتمان مراجعه کردیم، اما عملا با دست خالی سر نقطه اول مشکلات بازگشتیم.

وی با بیان اینکه مدتی برای اینکه فعالیت‌های قرآنی در این شرایط کرونایی تعطیل نشو،د خانه‌ام را خالی و به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دادم، گفت: از ابتدای سال ۹۹ با دو کودک خردسال، جاره‎نشین شدم تا چراغ قرآن در خانه‌ام روشن بماند.

شم‌آبادی اضافه کرد: به‌دلیل نبود درآمد کافی و عدم حمایت مسئولان بعد از حدود یکسال مجبور شدم، به خانه‌ام بازگردم و در حال حاضر در یکی از اتاق‌های خانه‌ام زندگی می‌کنم و اتاق دیگر را برای فعالیت‌های قرآنی اختصاص دادم. در حال حاضر به‌غیر از آموزش‌های رایگانی که برای علاقه‌مندان قرآنی در روستاها داریم،  بیش از ۴۰ شاگرد قرآنی در روزهای زوج هفته هر روز عصر در حال آموزش و یادگیری هستند.

این مدرس قرآن تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات خانه‌های قرآنی و موسسات قرآنی در دوران کرونا، ترک معلمان قرآنی و عدم حضور آنان در کلاس‌های آموزشی بود و  از ۱۵ مربی قرآنی، در حال حاضر تنها ۷ مربی حاضر هستند و برخی دیگر به‌دلیل شرایط کرونایی دیگر حاضر نشدند.

فعالیت ۵۰درصدی خانه‌های قرآن و فعالیت یک موسسه قرآنی

مصطفی رحیمی، مسئول علوم قرآنی اداره تبلیغات اسلامی سبزوار نیز در گفت‌وگو با ایکنا با تایید مشکلات خانه‌های قرآنی و نبود بودجه برای حمایت از آنان، گفت: یکی از اقدامات خوبی که خانه‌های قرآنی و فعالان قرآنی انجام دادند، شرکت آنان در مواسات و همدلی و حمایت از نیازمندان جامعه با تهیه بسته‌های معیشتی، غذای گرم و تهیه جهیزیه است، در حالی که برخی از آنان خودشان نیازمند بودند.

وی با بیان اینکه برخی از فعالیت‌های قرآنی با ورود کرونا در بستر فضای مجازی انجام می‌شود، افزود: اگر چه این بستر مشکلاتی را داراست، اما با شرایط رخ داده یکی از بهترین گزینه‌ها برای ادامه فعالیت مربیان قرآنی و قرآن‌آموزان است.

رحیمی تصریح کرد: در حال حاضر یک موسسه قرآنی مجوز دارد و در شهرستان سبزوار در حال فعالیت است و از مجموع ۲۰ خانه قرآنی که از گذشته مجوز گرفته‌اند، در حال حاضر ۱۰ خانه قرآن شهری و روستایی در سبزوار و برخی دیگر از شهرستان‌های اطراف این شهرستان در حال فعالیت هستند و ۱۰ خانه قرآن نیمه فعال شده‌اند. ۵ تشکل قرآنی نیز درخواست اخذ مجوز کرده‌اند که در حال بررسی و طی شرایط قانونی هستند.

آنچه که به‌خوبی واضح و روشن است، بسیاری از مراکز فرهنگی و ادارات دولتی که وظیفه حمایت از مراکز قرآنی و فعالان قرآنی را بر عهده دارند، در عمل اقدام خاصی برای حمایت و سر پا ماندن مراکز قرآنی انجام نداده‌اند و به مرور با فشار مشکلات اقتصادی بسیاری از مراکز قرآنی و آموزشی از گردونه فعالیت خارج شده‌اند، بدون اینکه کسی شکستن استخوان‌های این فعالان قرآنی را بشنود و یا مسئولی خم به ابروی خود بیاورد.

این عزیزان قرآنی روزگاری باعث افتخار آنان بودند و امروز که این عزیزان قرآنی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، مسئولان فرهنگی وظیفه‌ای را برای خود در قبال حمایت از آنان برای خود متصور نیستند و اگر چه این روزگار سخت کرونا روزی به پایان می‌رسد، اما هیچگاه فعالان قرآنی و مردم این بی‌مهری برخی از مسئولان را فراموش نمی‌کنند. انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *