تخلف دیوارنویسی-تبلیغات انتخاباتی-انتخابات1400

تخلف دیوارنویسی-تبلیغات انتخاباتی-انتخابات1400-خوشاب

بازدیدها: 10509


جان مادرت یه لحظه ننویس، میگم ننویس، بخدا میخوام دو کلمه معمولی حرف بزنم، ای خدا یکی جلو اینو بگیره…


علی اکبر ملکی/ در حالی به زمان برگزاری انتخابات 1400و زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در حال نزدیک شدن هستیم که نوشته های هشت سال قبل و قبل تر از آن از کاندیداها بر روی دیوارهای مردمی و امکان عمومی در شهرستان خوشاب همچنان قابل رویت است و شهرداری و مردم تا کنون آنها را پاکسازی نکرده اند و در روزهای آینده نوشته های جدید به این نوشته ها اضافه خواهند شد.

تخلفی آشکار و تکرار شده
متاسفانه دیوار نویسی تخلفی است که به کرات در سطح شهرها به چشم می خورد. افراد و موسساتی که دست به این اقدام می زنند، بدون توجه به تاثیر اقدام خود در برهم زدن زیبای شهر هرکجا را مناسب ببینند انتخاب کرده و بر روی آن مطلب و یا تبلیغ مورد نظر خود را می نویسند و یا اعلامیه و اطلاعیه خود را نصب می کنند.

مکان های مورد استفاده این افراد و موسسات درب منازل ، آیفون ها، دیوارها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و اسامی خیابان ها و معابر درختان کنار و یا میان خیابان ها، اطاقک های تلفن و پست های برق، نمادهای شهری و هر آنچه را بشود برآن چیزی نوشت و یا چسباند حتی آثار تاریخی را در برمی گیرد. اطلاعیه های نصب شده متنوع و شامل آگهی ترحیم، اطلاعیه هایی انتخاباتی، کاریابی و تبلیغی است.

حق الناسی که رعایت نمی شود
حق الناس یکى از عالی‌ترین مفاهیم حقوقى در اسلام است و هر چیز که حقى از مردم در آن باشد، در حیطه‌ی حق الناس قرار مى‏گیرد.

تأکید اسلام بر رعایت حق الناس آن‌چنان است که اگر گناه‌کاری از گناهان پیشین خود به درگاه الهى توبه ‏کند، تا زمانى که حقوق ضایع کرده‌ی مردم را ادا نکند، توبه‌اش پذیرفته نمی‌شود؛ یعنى خداوند حق خود را در کوتاهی‌ها و تقصیرها در شرایطى که نشانه‌هاى ندامت واقعى در فرد آشکار شود، می‌بخشد، اما حق مردم را نخواهد بخشید، مگر این‌که در حد امکان در صدد جبران و جلب رضایت آنان باشد.

امام باقر(ع) می‌فرماید: «ظلم سه گونه است: ظلمی که خدا از آن نمی‌گذرد، ظلمی که خداى از آن درگذرد و ظلمی که از آن بازخواست نماید؛ و امّا ظلمی که خداى از آن نگذرد شرک به خدا است و ظلمی که خداى از آن درگذرد ستم‏ورزى شخص بر خود است در آنچه میان خود و خدا است و ظلمی که خداوند از آن بازخواست کند، ستم در حقوق میان بندگان است».

با متخلفین برخورد شود

بر اساس ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوع نوشته ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات شورای شهر باشد، ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

تخلفات شهری مجموعه مواردی است که علاوه بر نقش حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می آورد.

آنچه که واضح و روشن است شهرداری ها قبل از رسیدن به زمان تبلیغات قانونی با قرار دادن تابلوهایی در اماکن خاص زمینه تبلیغات قانونی را فراهم کرده و از ممنوع کردن تبلیغات دیوار نویسی بر روی درب و دیوار منازل و اماکن دولتی از نارضایتی مردمی جلوگیری کرده و مطابق قانون با افراد متخلف برخورد قانونی شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *