اولین شهرک صنعتی روستایی استان متوقف در خان تامین زمین !

اولین شهرک صنعتی روستایی استان خراسان رضوی در نوده انقلاب از توابع شهرستان خوشاب متوقف در خان تامین زمین

اولین شهرک صنعتی روستایی استان خراسان رضوی در نوده انقلاب از توابع شهرستان خوشاب متوقف در خان تامین زمین

بازدیدها: 9179

30 ماه از کلنگ زنی توسط مسئولان گذشت: اولین شهرک صنعتی روستایی استان متوقف در خان تامین زمین !

دی 97 در کنار روستای نوده انقلاب از توابع شهرستان خوشاب کلنگ اولین پروژه شهرک صنعتی روستایی در خراسان رضوی با حضور معاون وقت وزیر صمت به زمین زده شد پروژه ای که با گذشت حدود 30 ماه از کلنگ زنی هنوز در خان  اول یعنی تامین زمین متوقف مانده است و زمین اختلافی این شهرک به جز علف هیچ چیزی دیگری ندارد و برخی از سرمایه گذاران در این شهرک صنعتی همچنان چشم انتظار تامین زمین برای ایجاد کارگاه هایشان هستند.

به گزارش خراسان رضوی، پروژه ای که قرار بود چشم امید سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در روستاها جهت ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به علت بیکاری باشد در اولین قدم   به دلیل شکایت صاحبان اصلی زمین در روستای نوده انقلاب تعطیل شد. دی 97 بعد از کلنگ زنی ساخت شهرک صنعتی نوده انقلاب توسط نمایندگان  وقت دیار سربداران در مجلس شورای اسلامی و معاون وقت وزیر صمت ، همه آن ها مدعی بودند  در این روستا شهرک صنعتی  برای زیر شاخه های کارخانه فولاد و تولیدات صنایع پایین دستی شکل خواهد گرفت اما نه تنها تاکنون هیچ کارگاهی زده نشده بلکه در خان اول تامین زمین بعد از کلنگ زنی روی زمین مردم  متوقف مانده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل وقت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی   در همان ابتدای کلنگ زنی  با اشاره به این که این شهرک صنعتی روستایی  در استان خراسان برای اولین بار احداث می‌شود، گفت: در این شهرک پیش بینی شده  است 80 واحد کارگاهی با سرمایه گذاری 75 میلیارد تومانی تا سال آینده به بهره برداری برسد. “محسن صالحی نیا”  در آن زمان بیان کرده بود با راه اندازی این شهرک صنعتی و ایجاد اشتغال  برای 800 نفر در آن، سرمایه گذاران در این منطقه از معافیت 12 ساله برخوردار می‌شوند و زمین‌های تحویلی با تخفیفات ویژه تحویل خواهد شد.

اظهارات فرماندار 

فرماندار خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی با تاکید بر همکاری نکردن  برخی از مردم شهرستان خوشاب برای سرمایه گذاری در شهرستان گفت: متاسفانه یکی از مشکلات این شهرستان شکایت های مردمی درباره بعضی از زمین هایی است که منابع طبیعی با ادعای مالکیت آن ها به ادارات مختلف واگذار کرده  و زمین شهرک صنعتی نوده انقلاب نیز از این موضوع مستثنا نبوده است.  امان ا…  خدمتگزار افزود: مردم نوده انقلاب برای احداث شهرک صنعتی پیش قدم بودند و زمین ها را واگذار کردند ولی بخشی از همین مردم بعد از کلنگ زنی معترض شدند و شکایت کردند.

شکایت صاحبان زمین و تعطیلی پروژه

دهیار روستای  نوده انقلاب در گفت وگو با خراسان رضوی با تاکید بر وجود اختلاف بین مالکان زمین و منابع طبیعی اظهار کرد: حدود چهار ماه بعد از مراسم کلنگ زنی  در اردیبهشت 98 توسط یکی از پیمانکاران شهرک های صنعتی پروژه صاف کردن مسیرها و خیابان کشی  آغاز  اما با شکایت چند نفر از صاحبان زمین این پروژه تعطیل شد و به کما رفت و پیمانکار بدون این که هزینه چهار نفر از کارگران محلی به کار گرفته شده را پرداخت کند منطقه را ترک کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان که چرا زمینی که مردم ادعای مالکیت آن را دارند بدون اجازه برای شهرک صنعتی انتخاب شده است و کلنگ زنی کردید، گفت: مدیر  شهرک های صنعتی خراسان رضوی در دهه 90 از طریق جهاد کشاورزی درخواست زمین برای شهرک صنعتی می‌کند که سه نقطه در اطراف روستای نوده انقلاب از طریق منابع طبیعی انتخاب می شود و در جلسه کارگروه استان روی زمینی که منابع طبیعی شهرستان خوشاب معرفی کرده است تصمیم گیری و کلنگ زنی پروژه انجام می‌شود. 

دهیار روستای نوده انقلاب با اشاره به مشکلات زمین های برخی از مردم منطقه با منابع طبیعی افزود: مستندات منابع طبیعی نقشه برداری های دهه 40 شمسی است و اگر کسی شکایتی داشته باشد بعد از طی مراحل قانونی و اثبات مالک بودن می‌تواند زمین آبا و اجدادی  اش را پس بگیرد که بعضا بازه زمانی چندین ساله را طی می کند و با شکایت مدعیان زمین های شهرک صنعتی  در صورت پیروزی در دادگاه زمین ها به صاحبانشان برگردانده می شود.

طولانی شدن  زمان  رسیدگی به شکایت ها و ازدست  دادن  سرمایه گذاران 

داوری با بیان این که به علت اختلافات به وجود آمده و طولانی شدن زمان رسیدگی به ادعای مالکان زمین از طریق دادگاه و منابع طبیعی عملا بخشی از سرمایه گذاران را از دست داده ایم و هیچ وقت به روستای نوده انقلاب باز نخواهند گشت، افزود: در چند سال اخیر از طریق فرمانداری، بخشداری و دیگر نهادها و ادارات دولتی تلاش کردیم تا مالکان زمین را راضی کنیم و سرمایه گذاران در این شهرک صنعتی سرمایه گذاری کنند ولی برخی از مالکان رضایت داده اند و برخی دیگر درخواست مبالغ بسیاری بالایی برای خرید زمین  می کنند که از توان ما و شهرک های صنعتی خارج است.

دهیار روستای  نوده انقلاب در پاسخ به سوال دیگری که چرا زمین شهرک صنعتی را تغییر نمی‌دهید، گفت:  یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی برای برون رفت از این وضعیت تغییر و جابه جایی زمین بود اما این زمین در جلسه کارگروه استان به دلیل امکان سرمایه گذاری دیگر روستاها در این نقطه تصویب شده است و از طرفی چون مردم راضی به بردن شهرک صنعتی به سمت شهرستان جوین نبودند تاکنون مکان احداث شهرک صنعتی تغییر نکرده است.

2 هکتار از زمین ها معارض دارد

در همین باره بخشدار  روستای نوده انقلاب به  خراسان گفت: زمین 10 هکتاری شهرک صنعتی نوده انقلاب هم اکنون سه  معارض دارد که مشکل یکی از آن ها حل شده است اما دو نفر دیگر باقی مانده اند که تلاش کردیم اختلافات حل شود ولی مبالغ زیادی برای خرید زمین طلب کرده اند و امکان تهیه این مبلغ وجود ندارد.

“امیر عباس عباسی” با اشاره به این که زمین ادعایی این افراد در حدود 2 هکتار از 10 هکتار مجموعه شهرک صنعتی را شامل می شود، افزود: به مسئولان شهرک صنعتی پیشنهاد دادیم برای برون رفت از این مشکل و حل معضل از این 2 هکتار صرف نظر کنید و سرمایه گذاران در بقیه 8 هکتار زمین سرمایه گذاری کنند ولی می گویند چون طرح ما 10 هکتاری بوده امکان تغییر آن وجود ندارد.

طرح ایجاد اشتغال برای 700 نفر آماده روی میز

وی افزود:  یکی از سرمایه گذاران نودهی طرحی را ارائه کرده  است که در آن 700 نفر مشغول کار می شوند ولی به علت حل نشدن مشکل زمین شهرک صنعتی شرمنده سرمایه گذاران شده ایم. عباسی با انتقاد از قوانین دست و پا گیر و اجرای سلیقه ای برخی قوانین توسط تعدادی از مسئولان افزود: برخی از سرمایه گذاران در نوده انقلاب درخواست وام 50 میلیون تومانی داشتند ولی به دلیل سخت گیری های بانکی یا شرط دادن وام با استخدام افراد از برخی از نهادها عملا دریافت وام ممکن نشده است. وی با تاکید بر کاهش موازی کاری دستگاه ها برای سرمایه گذاری افزود: باید ضابطه بر رابطه ارجحیت داشته باشد و از کارآفرینی که آبرو  و حیثیت خودش را برای سرمایه گذاری هزینه کرده است حمایت شود.

رها شدن  طرح مثلث اقتصادی استاندار قبلی

عباسی با گریزی به طرح مثلث اقتصادی استاندار قبلی خراسان و بی نتیجه ماندن و رها شدن افزود: مهم ترین دغدغه فرمانداری ها و بخشداری ها ایجاد اشتغال و حمایت از سرمایه گذاران بوده ولی برخی از قوانین دست و پا گیر بانکی سرمایه گذاران را فراری داده و آنان را توبه کار و پشیمان از سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال کرده است.

پیش بینی می کنیم  تا پایان خرداد امسال مشکلات معارضین برطرف شود

 سرپرست حوزه فنی شرکت شهرک های صنعتی استان نیز در گفت وگو با خراسان رضوی در خصوص وضعیت اولین شهرک صنعتی روستایی که قرار بود در روستای نوده انقلاب شهرستان خوشاب احداث شود،خاطر نشان می کند: در سال 98 کلیه استعلام های دستگاه های مرتبط ناحیه صنعتی نوده انقلاب دریافت شده ، همچنین در شورای برنامه ریزی توسعه استان نیز این موضوع مطرح و مصوب شده است.

“جعفر فرشچی” با بیان این که در خصوص زمین احداث شهرک صنعتی نوده انقلاب از طرف برخی از اهالی ادعای مالکیت مطرح شد، می افزاید: با طرح این ادعا جلوی فعالیت پیمانکار گرفته و بر این اساس نیز دادستانی وارد عمل شد ، همچنین دادستانی اعلام کرد که کار انجام نشود تا مشکل بین اهالی و منابع طبیعی حل و فصل شود و منابع طبیعی موظف شد موضوع را به صورت دقیق بررسی کند.وی ادامه می دهد: قرار بود بین منابع طبیعی و اهالی که درخصوص مالکیت زمین ادعایی داشتند  نشستی برگزار شود تا بر این اساس شهرک های صنعتی با حل مشکل برای شروع پروژه اقدام کند که تا سال گذشته هیچ اتفاقی نیفتاد.

فرشچی با اشاره به این که در خصوص احداث شهرک صنعتی روستایی نوده انقلاب در سال جدید نیز نشستی بین نمایندگان سبزوار در مجلس شورای اسلامی و فرمانداری برگزار شده است، می گوید: قرار شد فرمانداری و منابع طبیعی مشکل را برطرف کنند، هم اکنون نیز زیر ساخت های احداث شهرک از جمله انتخاب پیمانکار و تامین آب آماده است، پیش بینی می کنیم که تا پایان خرداد امسال مشکلات معارضین برطرف و پروژه شروع شود. وی همچنین در پاسخ به این سوال که زمین معارض برای متوقف شدن پروژه به چه میزان بوده است، می گوید: میزان زمین های معارض مشخص نیست اما کل  مساحت پروژه 10 هکتار است.

کلام آخر 

کلام آخر این که چرا معاون وقت وزیر صمت و نمایندگان وقت مجلس  پروژه ای را کلنگ زدند که مالکیت بخشی از زمین متعلق به مردم است و منابع طبیعی بدون رسیدن به قطعیت مالکیت، زمین هایی را برای شروع پروژه واگذار کرده و  همانند پروژه  بیمارستان سلطان آباد مشکل مالکیت زمین باعث توقف پروژه شده است.  بدیهی است که سرمایه گذاران 30 ماه قبل  با چند صد میلیون تومان می توانستند کارگاه های شان را بسازند اما با گذشت زمان این روزها باید با چند میلیارد تومان نقدینگی  در صورت سرمایه گذاری نکردن در جای دیگری کارگاه احداث کنند. / علی اکبر ملکی،نادینلویی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *