کمبود نقدینگی بر سر راه تولیدکنندگان روستایی

شهرستان خوشاب با وجود کارگاه های خانگی به قطب تولید کفش و کیف های چرمی سنتی تبدیل شده است کمبود نقدینگی بر سر راه تولیدکنندگان روستایی نویسنده : علی اکبر ملکی - سبزوار - پایگاه خبری بصیرت خوشاب

بازدیدها: 189

شهرستان خوشاب با وجود کارگاه های خانگی به قطب تولید کیف های چرمی سنتی تبدیل شده است :

کمبود نقدینگی بر سر راه تولیدکنندگان روستایی

نویسنده : علی اکبر ملکی

به گزارش بصیرت خوشاب بازگشت روستاییان به روستاها  و ماندگاری آن‌ها با ایجاد اشتغال در بخش خانگی، از موفقیت های بزرگی است که در شهرستان خوشاب رخ داده است و از آن می توان به عنوان الگو در کشور استفاده کرد.  طی چند سال اخیر کارگاه های تولیدی زیادی در شهرستان خوشاب آن هم در زمینه تولید کیف های چرمی سنتی راه اندازی شده که به اشتغال جوانان روستاها کمک کرده است. حالا تبدیل شدن خوشاب به قطب سراجی‌ها (چرم دوزی سنتی) و در ادامه تبدیل شدن به قطب کشوری نیازمند برنامه ریزی مناسب و حمایت مسئولان است که مشکلات جوانان را در این بخش برطرف کنند.

مهم ترین مشکل بر سر راه تولیدکنندگان به غیر از نوسانات ارزی و وابستگی به دلار، کمبود نقدینگی است که نیازمند برنامه ریزی برای استقلال کارگاه های تولیدی و حفظ استقلال‌شان بدون وابستگی به دیگران است تا بتوانند با افزایش سود تولیداتشان مشوقی برای گسترش کارگاه ها و جذب جوانان بیشتری شوند.

حمایت های بی اثر

حسین اصغر مشکانی، نماینده سراجی‌های شهر مشکان شهرستان خوشاب است که به فعالیت 70 کارگاه سراجی کوچک در این شهر اشاره می کند و می گوید: حدود 5 سال قبل از تهران به زادگاهم برگشتم و با راه اندازی کارگاه تولیدی سراجی با محوریت تولید انواع کیف های چرمی مشغول کار شدم.

وی با بیان این که اکنون 12 نفر مستقیم و غیرمستقیم در این کارگاه مشغول کار هستند، می افزاید: بازار فروش خوبی در شهرهای بزرگی نظیر مشهد، تهران و شیراز داریم ، ولی یکی از مشکلاتمان دوری از بازارهای خرید اجناس تولیدی است که بخشی از درآمدمان صرف کرایه راه می شود.

مشکانی در پاسخ به این که مواد اولیه را از کجا خریداری می کنید، می‌گوید: بیشتر مواد اولیه از تهران خریداری می شود، ولی مشکل اصلی در نوسانات قیمت دلار است؛ چراکه با تغییر قیمت ها بیشترین ضرر متوجه تولیدکنندگان است.

وی درباره حمایت های مسئولان از تولیدکنندگان می گوید: در سال گذشته با جذب وام  100 میلیون تومانی دولت،  توانستیم برخی از چرخ های کارگاه ها را نوسازی کنیم و با بنیاد برکت و شورای شهر مشکان نیز جلساتی داشتیم . ولی برخی از مسئولان فقط حرف می زنند و از عمل خبری نیست.

نبود شهرک صنعتی

وی در ادامه به مشکلات موجود اشاره می کند و می افزاید: یکی از بزرگ ترین مشکلات کارگاه های سراجی در مشکان ، نبود شهرک صنعتی و نبود سالن های متمرکز تولید است که باعث می شود، مواد اولیه را در اختیار تولیدکنندگان در خانه های مختلف و کارگاه های کوچک بگذاریم که انرژی زیادی از ما می گیرد. مشکانی با بیان این که برای تامین زمین شهرک صنعتی و ساخت سوله های بزرگ، برخی از خیران اعلام آمادگی کرده اند، می افزاید: مشکلی که زمین خیران دارد، قرار نداشتن در محدوده شهری است . لذا نیازمند حمایت مسئولان برای ساخت شهرک صنعتی و پرداخت وام مورد نیاز برای ساخت کارگاه ها هستیم.

وی از جمله مزایای تولید در روستاها و شهرهای کوچک را ارزان بودن هزینه های اولیه تولید نظیر کم بودن اجاره مغازه و هزینه های کم کارگری نسبت به تهران بیان می کند و می گوید: یکی دیگر از مزایای تولید در این مناطق، کمک  اعضای خانواده‌هاست که می توانند در تولید به پدر خانواده و جوانان کمک کنند.

کمبود نقدینگی، مشکلی بر سر راه تولید

به روستای عادل آباد شهرستان خوشاب در شمال این شهرستان در بین کوه های سر به فلک کشیده، با طی کردن جاده ای خاکی و عبور از بین سنگلاخ ها قدم می‌گذاریم؛ روستایی که شغل بیشتر مردم آن  دامداری است و در کنار آن برخی از جوانان با تاسیس کارگاه های کوچک به تولید کیف می پردازند.

عباس عاشقی یکی از تولیدکنندگان این منطقه با بیان این که مواد اولیه را از تهران خریداری می کنیم و هم‌اکنون 7 نفر در کارگاه ما مشغول کارند، می افزاید: به دلیل قرار گرفتن کارگاه در حاشیه روستا تاکنون گازکشی نشده است.

وی با اشاره به فعالیت 6 کارگاه سراجی دیگر در این روستا می افزاید: از مشکلات برخی از کارگاه ها نظیر کارگاه تولیدی ما که برای تهران کار نمی کنند کمبود نقدینگی در تولید است. عاشقی با تشکر از مسئولان برای حمایت ها و پرداخت وام های تولیدی و اشتغال افزود:اکنون با صدمیلیون تومان به دلیل گرانی مواد اولیه فقط می توان برای یک ماه کار کرد.

اگر مسئولان وام های بیشتری برای جبران کمبود نقدینگی و گسترش کارگاه ها در اختیارمان قرار بدهند تا چند ماه دغدغه تولید نداریم و درثانی می توانیم ظرفیت تولید کارگاه ها را گسترش  دهیم و جوانان بیشتری را جذب کنیم.

برتری خوشاب در وام های خود اشتغالی

در همین زمینه به سراغ فرماندار خوشاب رفتیم که او با بیان این که در سال گذشته در جذب وام های خوداشتغالی و اشتغال جوانان پیشرفت خیلی خوبی در شهرستان خوشاب داشتیم، می گوید: پیشرفت در این بخش باعث توهم برخی نشود که مسئله اشتغال در شهرستان خوشاب حل شده است.

محمود شم آبادی با بیان این که شهرستان خوشاب با 96 درصد  رتبه اول صحت سنجی وام های اشتغال را در خراسان به خود اختصاص داده است، می افزاید: مطابق آمار سامانه رصد وزارت صمت ، شهرستان خوشاب توانسته است بیشترین وام ها را در مسیر تعیین شده به صورت صحیح و درست برای اشتغال اختصاص دهد و پیشرفت خیلی خوبی دارد.

شم آبادی با اظهار این که شهرستان خوشاب در تولید پوشاک و سراجی در حال تبدیل به قطب تولید در استان است، تصریح می کند: بخش نوده انقلاب در تولید پوشاک و بخش مشکان در تولید سراجی مانند کیف،تاکنون پیشرفت های خیلی خوبی داشته اند و شهرستان خوشاب در روستاهای دیگری نظیر عادل آباد، دهنه شور و برخی دیگر از روستاها ظرفیت بزرگی دارد که نیازمند سرمایه گذاری و حمایت برای گسترش است.

وی با بیان این که در بحث اشتغال سه برابر منابع گذشته توانستیم اعتبار جذب کنیم ، اظهار می کند: جذب این منابع هنر زیادی نیست، مهم ترین مسئله ادامه راه و حمایت از تولیدکنندگان است که در منطقه خوشاب در حال تبدیل به قطب سراجی است و دولت به عنوان تسهیل‌گر در کنار مردم در حال کمک کردن است.

مشکل زمین برای شهرک صنعتی

وی در پاسخ به مشکل کارگاه های تولیدی و راه اندازی نشدن شهرک صنعتی روستایی در نوده انقلاب، می گوید: یکی از اهداف ما ساخت کارگاه های بزرگ و ساخت شهرک های صنعتی در شهرهای کوچک و روستاهاست که مزایای زیادی در بخش تولید با متمرکز شدن آن‌ها دارد.

فرماندار خوشاب اضافه می کند: یکی از مشکلات در این شهرستان اختلاف بر سر  زمین بین مردم با منابع طبیعی است . علی‌رغم پیگیری چندین ساله تاکنون مسئولان محلی نتوانسته اند زمین مناسبی برای ساخت شهرک صنعتی نوده انقلاب انتخاب کنند.

شم آبادی با بیان  این که در حال پیگیری برای اختصاص زمین در حد رایگان به تولیدکنندگان برای ساخت کارگاه های تولیدی‌شان هستیم می گوید: به دلیل حمایت های کارگاه های کوچک از همدیگر در شهرستان و ارتباط با تهران و همچنین حمایت های خوب دولت، این کارگاه ها  دارای رشد و گسترش خوبی بوده اند و موفقیت مناسبی در روستاهایی نظیر عادل آباد، دهنه شور و شهر مشکان داشته اند که عاملی برای بازگشت روستاییان و ماندگاری آن‌ها در روستاها در کنار اشتغال به دامداری و کشاورزی شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *