گلایه کارگران شهرداری سلطان آباد از تاخیر در پرداخت مطالبات و پاسخ مقام مسئول

کارگران شهرداری سلطان آباد

کارگران شهرداری سلطان آباد

بازدیدها: 373

گلایه کارگران شهرداری سلطان آباد از تاخیر در پرداخت مطالبات و پاسخ مقام مسئول

نویسنده : علی اکبر ملکی

 در حالی که تورم در اقتصاد ما در حال افزایش است، پرداخت‌نشدن به‌موقع مطالبات و حقوق برخی از کارگران زحمتکش  شهرداری سلطان‌آباد باعث شده است آن‌ها فشار مضاعفی را در شرایط سخت اقتصادی فعلی تحمل کنند.

یکی از کارگران شهرداری سلطان‌آباد می‌گوید: بنویس اثر دارد؛ یکی دیگر می‌گوید: ننویس، گوش مسئولان پر است از این حرف‌ها، نوشتن‌ات بی‌ثمر است و تلاش بیهوده می‌کنی.

 شک و دودلی را کنار می‌گذارم و پای حرف‌های کارگران زحمتکشی می‌نشینم که برخی از آنان حدود 20 سال است در حال کار در شهرداری سلطان‌آباد هستند ولی هنوز 10 سال برای‌شان بیمه رد شده است.

می‌نویسم از حقوق عقب‌افتاده کارگران زحمتکشی که در این روزهای کرونایی جان‌شان را برای خدمت به مردم کف دست‌شان گرفته‌اند به امید تهیه لقمه‌ای نان حلال ولی بسیاری از مسئولان تلاش آنان را نمی‌بینند وحتی  نمی‌دانند از چند سال قبل حقوق و مزایای آنان پرداخت نشده است.

برات حیدری یکی از کارگران شهرداری سلطان‌آباد  به خبرنگار خراسان رضوی می‌گوید:  بخشی از حقوق سال‌های قبل مانند سال 96 و عیدی دریافت نشده سال 98 را که حدود 90 میلیون ریال است، به صورت چک مدت‌دار برای آینده پرداخت کرده‌اند و نمی‌دانم در آینده این چک نقد خواهد شد یا باید راهی دادگستری شوم و به دنبال شکایت و پیگیری حق و حقوق و نقدکردن چک شوم.

وی اضافه کرد: از حقوق دو ماه قبل نیز 500 هزار تومان یا گاهی یک میلیون  تومان پرداخت می‌کنند که می‌توان با آن یک کیسه برنج و یک حلب روغن نباتی تهیه کرد تا از گرسنگی نمیریم و بقیه حقوق را نمی‌دانم کی پرداخت خواهند کرد.

یکی دیگر از کارگران شهرداری سلطان‌آباد هم می‌گوید: بیش از 10 میلیون تومان، از حقوق و عیدی سال‌های گذشته، از شهرداری طلبکارم و اگر قبلا 3 عدد سکه طلا می‌شد خرید امروز در صورت پرداخت حتی یک نیم‌سکه نیز نمی‌توان خرید و در این تورم هر روز حقوق‌مان در حال آب شدن است و با سیلی صورت خودمان را سرخ نگه می‌داریم.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌هایی که شهرداری سلطان‌آباد انتخاب کرده است تسویه طلب پرسنل  و کارگران با افرادی است که به شهرداری بدهکار هستند و بعضا مشاهده می‌کنیم برخی از همکاران‌مان از روی اضطرار چک غیرنقدی بدهکاران شهرداری را برای سال‌های بعد به امید رسیدن به حقوق‌شان دریافت می‌کنند و نمی‌دانیم در آینده زنده هستیم تا این پول را دریافت کنیم یا نه!

تقدم تعطیل نشدن کار مردم

بعد از شنیدن درددل و مشکلات برخی از 60 کارگر و پرسنل فعال شهرداری سلطان‌آباد به سراغ شهردار سلطان‌آباد، مرکز شهرستان خوشاب می‌روم.مرتضی رهنمافر در گفت‌وگو با خراسان رضوی با بیان این‌که در پرداخت حقوق‌ تفاوتی بین خودم و پرسنل اداری و کارگران قائل نشده‌ام و هم‌اکنون بیش از 20 میلیون تومان از حقوق عقب‌افتاده سال‌های گذشته خودم نیز پرداخت نشده است، گفت: به دلیل کمبود اعتبارات و درآمد‌های ثابت شهرداری در شهری کوچک مانند سلطان‌آباد و با افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها در جامعه، تقدم کار را رسیدگی به حقوق مردم و خدمت به آنان قرار داده‌ایم.

وی با نشان دادن هزینه‌های 70 میلیون تومانی تعمیر و خرید لاستیک لودر شهرداری طی ماه اخیر که برای شهرداری در حال فعالیت است، افزود: در سال 93 تمام حقوق پرسنل 35 میلیون تومان در ماه بود ولی هم‌اکنون ماهیانه بیش از 200 میلیون تومان فقط حقوق ماهیانه پرسنل و کارگران شهرداری  پرداخت می‌شود و عملا بودجه‌ها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

وی مطرح کرد: به‌رغم تمام مشکلات و کمبود بودجه هیچ‌وقت خدمت‌رسانی به مردم را تعطیل نکرده‌ایم و از اقدام جهادی تک‌تک پرسنل شهرداری صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم که باتمام مشکلاتی که دارند همیشه در حال خدمت‌رسانی به مردم بوده‌اند.

تهاتر بدهی حقوق پرسنل با پرداختی بدهکاران به شهرداری

رهنمافر درباره تهاتر حقوق عقب‌افتاده پرسنل و کارگران شهرداری با بدهکاران به شهرداری، گفت: این پیشنهاد را به همه پرسنل داده‌ایم و پاداشی برای افرادی که بتوانند بستگان‌شان یا پیمانکاران بدهکار به شهرداری را راضی کنند بدهی خودشان را به شهرداری پرداخت کنند،درنظرگرفتیم به این شکل که بخشی از آن بدهی به خود افراد می‌رسد و حقوق عقب‌افتاده آنان از محل همان پرداختی‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: تا پایان سال 98 مبلغ 200 میلیون تومان از 500 میلیون تومان حقوق و مزایای عقب‌افتاده پرسنل و کارگران شهرداری که از قبل مانده بود تسویه شد و  با تمام مشکلاتی که داشته‌ایم تکمیل پروژه‌ها و خدمت‌رسانی به مردم را تعطیل نکرده‌ایم و در سال 98 حدود 10 میلیارد تومان در بخش عمران و آبادانی شهر و تکمیل پروژه‌های شهری از بودجه‌های تعیین‌شده هزینه شده است.

مشارکت با بخش خصوصی برای حل مشکلات

وقتی از او سوال می‌کنم کی داستان عقب‌افتادگی حقوق کارگران و پرسنل شهرداری تمام می‌شود، بیان می‌کند: با توجه به شرایط جامعه ناامید نیستیم ولی یکی از راهکارهایی که در حال طی‌کردن آن هستیم تکمیل و مشارکت با بخش خصوصی برای راه‌اندازی کارخانه آسفالت، شن‌شویی و ساخت مجتمع تجاری در شهر سلطان‌آباد است تا بتوانیم با درآمدزایی مشکلات را حل کنیم.

وی یکی دیگر از راهکارها را پرداخت حقوق کارکنان و کارگران شهرداری به جای پرداخت پول به شهرداری‌ها توسط دولت بیان کرد و افزود: این طرح توسط نمایندگان مجلس پیشنهاد شده است ولی با توجه به مشکلاتی که دولت دارد نمی‌توان چشم امید به آن داشت.

رهنمافر با انتقاد از برخی از مسئولان کشوری و نبود نیرو و امکانات در شهرداری‌ها، اضافه کرد: بسیاری از پرسنل و کارگران شهرداری سلطان‌آباد در چند پست سازمانی به دلیل نبود نیرو در حال خدمت‌کردن به مردم هستند. به عنوان مثال به هر طریقی که 3 شیفت آتش‌نشانی سلطان‌آباد را چینش کنیم باز هم با کمبود نیرو مواجه هستیم  ولی مردم همیشه توقع خدمت‌رسانی عالی از ما دارند و توقع به‌جایی است.

آن‌چه روشن است این که در صورت کمک نکردن مسئولان کشوری به شهرداری‌ها در شهرهای کوچکی نظیر شهر سلطان‌آباد در شهرستان خوشاب که مراکز صنعتی و تولیدی ندارند مشکلات نه تنها حل نخواهد شد بلکه هر روز بر بدهی و مشکلات آنان افزوده می‌شود  و سال به سال بدتر از سال گذشته خواهد شد و تحت فشارتورم و گرانی این قشر زحمتکش کارگر است که بدون دریافت حداقل‌های زندگی در  کشور هر روز بیشتر زیرخط فقر خواهد رفت.  

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *