قفل 20 ساله بر کمربندی سلطان آباد !

گزارشی درباره پروژه ناتمام شهرستان خوشاب قفل 20 ساله بر کمربندی سلطان آباد ! علی اکبر ملکی بصیرت خوشاب شهرستان خوشاب سلطان آباد

گزارشی درباره پروژه ناتمام شهرستان خوشاب قفل 20 ساله بر کمربندی سلطان آباد ! علی اکبر ملکی بصیرت خوشاب شهرستان خوشاب سلطان آباد

بازدیدها: 185

گزارشی درباره پروژه ناتمام شهرستان خوشاب

قفل 20 ساله بر کمربندی سلطان آباد !

گزارشی درباره پروژه ناتمام شهرستان خوشاب قفل 20 ساله بر کمربندی سلطان آباد ! علی اکبر ملکی بصیرت خوشاب شهرستان خوشاب سلطان آباد

علی اکبر ملکی/ در حالی که ساخت کمربندی سلطان آباد در مرکز شهرستان خوشاب برای کم کردن ترافیک و سهولت  حمل و نقل شهری و انتقال مسیر حرکت تریلی های ترانزیتی ترکیه ای و کامیون ها به خارج از شهر یکی از مطالبات مردم سلطان آباد و مسئولان است اما با گذشت حدود 20 سال  از آغاز این پروژه نه تنها کمربندی تکمیل نشده بلکه به گفته شهردار سلطان آباد، تملک نشدن برخی از زمین های مسیر رینگ شهری سلطان آباد و بی برنامگی از ابتدای کار مشکلات فراوانی را ایجاد کرده که این روزها شهرداری با آن دست و پنجه نرم می کند و به این زودی ها تمام نخواهد شد.

تملک زمین های کشاورزی مهم ترین مانع ادامه پروژه

 مسئول بخش عمرانی شهرداری سلطان آباد در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار کرد: پروژه کمربندی سلطان آباد در ابتدا قرار بود با توجه به طرح مطالعاتی که انجام شده بود حدود 20 سال قبل از سمت شمال سلطان آباد کشیده شود و مدتی مسیر راه نیز مشخص و میخ کوبی شد.

بهرامی با اشاره به این که وقتی در ادامه پروژه  به زمین های کشاورزی دشت رسیدند کشاورزان مانع شدند و تملک این زمین ها هزینه زیادی را در برداشت که از عهده شهرداری خارج بود، افزود: اداره راه نیز می گفت شهرداری سلطان آباد زمین ها را  تملک و حریم ها را آزاد کند و عملا کار در این مسیر قفل شد.

وی با بیان این که ناچار به تغییر مسیر رینگ شهری از سمت جنوب شهر شدیم و جاده ای خاکی که در این مسیر برای رفت و آمد مردم وجود داشت به عنوان کمربندی جدید مشخص شد، افزود: در ابتدا اداره راهداری و حمل  ونقل جاده ای که با اداره راه و شهرسازی یکی بودند چند تن آسفالت برای این کمربندی در نظر گرفت که کار را شروع کردیم ولی در انتهای مسیر فاز اول به زمین های کشاورزی رسیدیم که باید تملک می شد و مجدد به مشکل خوردیم.

بهرامی افزود: بر اساس برآورد اولیه که در اداره راه و شهرسازی استان انجام شده بود برای ساخت کل مسیر رینگ شهری سلطان آباد 9 میلیارد تومان هزینه داشت که با گذشت شش سال از آن زمان و تورم چند صد درصدی در کشور هم اکنون ده ها میلیارد تومان هزینه تکمیل این رینگ شهری خواهد بود که از عهده شهرداری سلطان آباد در شرایط کنونی خارج است.شهردار سابق شهر سلطان آباد در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که ساخت رینگ شهری سلطان آباد از مسیر شمال شهر در اواخر دهه 80 و آغاز دهه 90 آغاز شد،اظهار کرد: در این طرح از کنار زمین ورزشی و تپه گردشگری سلطان آباد کمربندی شهر می گذشت و در ادامه به جاده سلطان آباد-قوچان و سلطان آباد – نیشابور متصل می شد.

حیدری افزود: متاسفانه با اتمام دوران شهرداری و عوض شدن دیدگاه ها و مسئولان شهری این طرح عملیاتی نشد.وی درباره این موضوع که یکی از مشکلات این پروژه  نبود تملک زمین های کشاورزی بود، گفت: در صورت عملیاتی شدن پروژه ، ادامه کار سخت تر از تملک زمین های بولوار شهید شوشتری در داخل شهر نبود و کشیده شدن کمربندی از مسیر شمال شهر نه تنها به نفع کشاورزان و صاحبان زمین ها بود بلکه توسعه شهر را نیز در این مسیر به همراه داشت.

پروژه استانی تحمیل شده به شهرداری

شهردار سلطان آباد در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که هر طرحی که شهرداری بخواهد اجرا کند باید مصوبه داشته باشد،افزود: این پروژه  استانی است و مربوط به اداره راه و شهرسازی  بود.اسماعیل خاتمی فر با بیان این که آسفالتی که برای این مسیر در نظر گرفته شده بود چند هزار تن بود،اظهار کرد: بنا به گفته شهرداران قبلی که در جلسات مختلف به مسئولان مربوط گفته بودند ساخت و تکمیل رینگ شهری به عهده اداره راه و شهرسازی است و شهرداری پولی برای ساخت این کمربندی ندارد.

وی افزود: مطابق توافقی که با اداره راه و شهرسازی انجام شده بود قرار بود نصف هزینه این آسفالت در مقابل هزینه زیرسازی پروژه از طرف شهرداری پرداخت شود و بقیه را اداره راه و شهرسازی برای آسفالت مسیر هزینه کند.وی با اشاره به این که شهردار قبلی چهار سال دوم مدیریت خودش را درگیر ساخت این رینگ شهری بود، افزود: هزینه ساخت پل چهار دهنه در بین راه مسیر کمربندی سلطان آباد بیش از 4 میلیارد تومان پیش بینی  شده بود که با تورم کشور هم اکنون چند برابر شده است.

ایمن سازی مسیر قنات های زیر کمربندی

خاتمی فر با بیان این که ایمن سازی مسیر عبور آب قنات شهری در مسیر این پروژه از هزینه های سنگین دیگری بود که با  11 هزار تن خاک برداری توسط شهرداری سلطان آباد و برای اصلاح مسیر انجام شده است،افزود: برای ساخت پل سه دهانه این کمربندی دو سال قبل گفتند 800 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که متاسفانه اعتباری تخصیص داده نشد.

وی با بیان این که در دوره شهرداری قبلی زیرسازی بخشی از این مسیر انجام شد و اداره راه 3500 تن آسفالت مسیر رفت و برگشت را در بخشی از کمربندی  تکمیل کرد و به شهرداری سلطان آباد مهلت داد تا زیرسازی بقیه مسیر را انجام دهد تا بقیه 1500 تن آسفالت را در این کمربندی اجرا کند،خاطر نشان کرد: اداره راه و شهرسازی فشار وارد کرده که شهرداری سلطان آباد به تعهدات خود عمل کند.

نبود تملک زمین های ادامه مسیر راه

شهردار سلطان آباد با اظهار این که بخشی از زیرسازی مسیر راه به دلیل نبود تملک زمین های مسیر راه انجام نشده و نیاز به خاک برداری دارد، افزود: برای ساخت این پروژه اول باید احراز مالکیت می کردند و اگر زمین ها مربوط به منابع طبیعی بوده باید آزاد می کردند و به شهرداری واگذار می شده و اگر مالکیت متعلق به مردم است باید شهرداری تملک می کرده که هیچ کدام انجام نشده است.

وی درباره این که چرا این قدر بی برنامگی در این پروژه دیده می شود، کارها منظم انجام نشده و چه کسی پاسخ گوست، گفت: اداره راه و شهرسازی گلایه می کند شهرداری کار نمی کند، ما می گوییم شما پل های مسیر را تکمیل کنید بعد مسیر را ادامه بدهیم و اجازه نمی دهند ذره ای از قیر پروژه در کل کشور از پروژه ها جابه جا شود.در حالی که خاتمی فر با خنده و شوخی بیان می کند مطمئن نیستم با توجه به مشکلاتی که این پروژه دارد و بودجه ای که برای ساخت نمی دهند در عمر ما این پروژه به سرانجام برسد، گفت: فقط اجرای پل های مسیر چندین سال و چند ده میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

برای یافتن پاسخ سوالات به سراغ رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار می روم.

اجرا نکردن تعهدات و شکایت از شهرداری

علی اصغر استیری رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار   در گفت وگو با خراسان رضوی با اظهار این که در زمان مدیر قبلی راه و شهرسازی سبزوار قرار بود قیر آسفالت کمربندی سلطان آباد از طریق اداره راه تامین شود که انجام داده شد،بیان کرد: در ادامه باید شهرداری سلطان آباد به تعهداتش عمل می کرد که به وظیفه اش در این باره  به صورت کامل عمل نکرد.

وی با اشاره به این که به دلیل اجرا نشدن تعهدات شهرداری سلطان آباد در این پروژه از آن ها شکایت کردیم و پرونده ای در این زمینه باز است، گفت: بارها برای تکمیل این پروژه تذکر دادیم و مهلت خواستند ولی به سرانجام نرسید.وی با اشاره به جدایی اداره راه و شهرسازی از اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: ما در این پروژه هم اکنون تعهد و ناظری نداریم، قیر برای پروژه در گذشته اختصاص داده شده است و برای تکمیل پروژه باید از طریق ناظران اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای پروژه تکمیل شود و شهرداری سلطان آباد باید به تعهداتش عمل کند.برای روشن تر شدن موضوع به سراغ اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خوشاب می روم.

هیچ ربطی به اداره راهداری ندارد

عباس رباط جزی در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که این پروژه هیچ ربطی به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای ندارد و هم اکنون  از اداره راه و شهر سازی جدا هستیم،اظهار کرد: کمربندی سلطان آباد جزیی از راه های اصلی کشور و ساخت آن با اداره راه و شهرسازی است و مطابق توافقاتی که با شهرداری سلطان آباد داشته اند باید انجام می شد.

وی در بحث نظارت ها نیز گفت: ناظران از طریق شرکت مشاور زیر نظر اداره راه و شهرسازی استان انتخاب می شوند و بعد از ساخت و تکمیل پروژه، در اختیار اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار می گیرد.

آن چه  واضح  است این  که بی برنامگی در این پروژه و  تخصیص نیافتن بودجه کافی و تملک نکردن زمین های ادامه راه در ابتدای شروع پروژه و  عبور کمربندی  از کنار بیمارستان در حال ساخت و قرار داشتن در مسیر سیلاب ها نه تنها این کمربندی را با مشکلات فراوانی روبه رو ساخته بلکه با ساخت و تکمیل این پروژه و اتصال به جاده مشهد فقط بخشی از مسیر در سال های آینده تکمیل خواهد شد و  در بقیه مسیر که اتصال به جاده قوچان است تاکنون هیچ فعالیتی انجام نشده است ، امیدواریم مسئولان فکری برای جلوگیری از هدر رفت هزینه های میلیاردی انجام شده در این پروژه کنند .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *