گزارشی از مشکلات گاز رسانی در شهرستان خوشاب : دلایل گازرسانی نشدن به 4 روستا در خوشاب - علی اکبر ملکی - خبرنگار خراسان گاز به دربند نرسید، سوخت سفید هم قطع شد! - بصیرت خوشاب - شهرستان خوشاب

بازدیدها: 91

مشکلات روستاهای خوشاب در آخرین پله گازرسانی گاز به دربند نرسید، سوخت سفید هم قطع شد! نویسنده : علی اکبر ملکی

در حالی که فرماندار خوشاب وعده گازرسانی 100 درصدی به شهرستان خوشاب را تا پایان امسال داده، اما همچنان پروژه گازرسانی به دره یام که از سال 97 آغاز شده با مشکلاتی همراه است و عجیب تر آن که قبل از رسیدن گاز به آخرین روستاهای دربند و نشیب در دره یام، سهمیه سوخت سفید روستاییان توسط شرکت نفت قطع شد.

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خراسان رضوی، در حالی که همزمان با هفته دولت کلنگ گازرسانی به دو روستای باقی مانده در شهرستان خوشاب زده شد و گازرسانی به عبدل آباد آغاز شد، اما مشکلات بعضا جزئی در آخرین پله گازرسانی به برخی از نقاط شهرستان خوشاب همچنان مردم را آزار داده و شیرینی گازرسانی 100 درصدی شهرستان خوشاب را به کام مردم تلخ کرده است. مشکلی که خراسان رضوی در سال گذشته نیز در گزارشی با عنوان« سرما آمد، گاز به روستاهای مشکان نرسید!» به آن پرداخته بود. 

پروژه گازرسانی به برخی از مناطق روستایی نیشابور و روستاهای منطقه دره یام شهرستان خوشاب در سال 97 آغاز شد و در ادامه با گران شدن تجهیزات و افزایش قیمت دلار، پروژه ای که قرار بود در همان سال های ابتدایی به اتمام برسد بعد از گذشت چهار سال و با آغاز فصل سرما در منطقه کوهستانی دربند و نشیب هنوز انجام نشده و شرکت نفت هم سهمیه سوخت روستا را قطع کرده و مدعی است که شرکت گاز اعلام کرده است روستاهای منطقه گازرسانی شده اند!

پیمانکار ماه هاست پروژه را رها کرده است

مشکل پیش آمده و شرایط فعلی پروژه گازرسانی را از مجتبی ترابی، عضو شورای روستای دربند پیگیری می کنیم.

وی در گفت و گو با خراسان رضوی با اشاره به مشکلات گازرسانی به روستای دربند اظهار می کند: هم اکنون هشت  علمک گاز در روستا نصب شده ولی 15 علمک دیگر مانده و  چندین ماه است پیمانکار، پروژه را رها کرده و نیامده است.

ترابی می افزاید: یکی از علل رهاسازی کار توسط پیمانکاران طلبکار بودن آن ها از شرکت گاز و وصول نشدن به موقع مطالباتشان جهت اجرای کار است.

این عضو شورا با انتقاد از قطع شدن سهمیه نفت (سوخت سفید) اهالی روستا قبل از پایان پروژه گازرسانی و قبل از رسیدن گاز به خانه های روستاییان می گوید: در حالی که فصل سرما در این منطقه کوهستانی آغاز شده است و شب های سردی را پشت سر می گذاریم، وقتی برای تحویل سوخت سفید به شعبه نفت مراجعه می کنیم، می گویند،سهمیه سوخت سفید روستای دربند به دلیل گازرسانی قطع شده، این در حالی است که گازرسانی به خانه ها انجام نشده و نصب علمک ها تمام نشده است.

محمدرضا نشیبی از اعضای شورای روستای نشیب نیز در گفت وگو با خراسان رضوی با انتقاد از قطع سهمیه سوخت سفید روستایشان قبل از گازکشی به خانه ها اظهار می کند: وقتی به شعبه نفت روستا مراجعه می کنیم می گویند، به دلیل گاز رسانی به نشیب سهمیه سوخت روستا قطع شده است.

کمبود 8 علمک برای تکمیل پروژه نشیبی یکی از مشکلات ناتمام ماندن گازکشی به این روستا را کمبود علمک بیان می کند و می افزاید: حدود هشت علمک دیگر برای نقاط مختلف این روستا نیاز است تا نصب علمک ها در روستای نشیب پایان یابد. بعد از پایان لوله کشی و نصب علمک ها و تایید کار پیمانکار، مجوز گازکشی به خانه ها توسط مسئولان مربوط صادر خواهد شد.

برقبانی، از مجریان گازرسانی شهرستان خوشاب هم به خبرنگار ما می گوید: کندی گازرسانی به خانه های جامانده از پروژه های قبلی مثلا در روستای برقبان، گاهی به دلیل مشکلات جاده ای بوده و این موضوع مانع گازرسانی و باعث ناراحتی مردم شده است. وی با تقدیر و تشکر از فرماندار خوشاب و مسئولان شرکت گاز که برای اتمام گازرسانی به شهرستان خوشاب سنگ تمام گذاشته اند، بیان می کند: طولانی شدن دریافت برخی مجوزها از ادارات مختلف برای گازرسانی در برخی از روستاهای مسیر نوده انقلاب و شم آباد یکی از موانع کندی یا تعطیلی پروژه ها بوده  که باعث شده در سال های اخیر گازرسانی در برخی از نقاط روستایی در یک طرف جاده انجام نشود.

این مشکل نیز با پیگیری فرمانداری و مسئولان خوشاب حل شده است و آخرین نقاط روستایی در حال گازرسانی هستند و به زودی تمام نقاط شهرستان خوشاب  گازرسانی می شود.

گاز وصل شد ؟!

رئیس امور برنامه ریزی شرکت گاز خراسان رضوی در گفت و گو با خراسان با اظهار این که گازرسانی به هفت هزار و 79 خانواده در 58 روستا و شهر این شهرستان به پایان رسیده است،خاطر نشان می کند: گازرسانی در عبدل آباد و حجت آباد نیز در حال اجراست که با بهره برداری از این پروژه ضریب نفوذ گاز رسانی در شهرستان خوشاب به 100 درصد می رسد.

سید محمدجواد کوچک زاده در پاسخ به آخرین وضعیت گازرسانی به دره یام در شهرستان خوشاب نیز برخلاف مشاهدات خبرنگار خراسان و توضیحات مسئولان این حوزه، مدعی می شود که تمام روستاهای دره یام به شبکه گاز متصل شده اند.

محمود شم آبادی، فرماندار خوشاب در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان درباره علت تکمیل نشدن گازرسانی در دربند و نشیب می گوید: کمبود علمک یکی از علل تکمیل نشدن به موقع این پروژه است که با هماهنگی شرکت گاز خوشاب علمک های مورد نیاز تهیه شده و متمم افزایش بودجه پروژه برای نصب علمک ها به امضای پیمانکار رسیده است و به زودی پروژه گازرسانی به دربند و نشیب به اتمام خواهد رسید.

وی همچنین در پاسخ به مشکلات قطع سهمیه سوخت سفید این دو روستا می گوید: به یقین تا زمان گازرسانی، سهمیه سوخت روستاییان به موقع و به اندازه کافی مانند سال های گذشته تامین خواهد شد و هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد.

نماینده عالی دولت در خوشاب نیز به حل مشکلات نصب 180 اشتراک گازرسانی جدید به روستاهای مختلف حاشیه جاده اشاره می کند.

شرکت گاز استان وصل نبودن گاز  خانوارها را تایید کند

در ادامه برای یافتن علت قطع سهمیه سوخت روستاییان، سراغ مسئولان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه سبزوار می رویم. مهدی مومنی، رئیس ناحیه مرکزی شرکت نفت سبزوار در پاسخ به علت قطع سهمیه های سوخت دربند و نشیب به خبرنگار خراسان می گوید: مطابق قانون از زمان گازرسانی به هر نقطه شهری و روستایی با اعلام شرکت گاز، سهمیه سوخت سفید به دلیل گازرسانی قطع می شود.  به دلیل به روز رسانی اطلاعات روستاییان و اعلام گازرسانی از طرف شرکت گاز در منطقه دره یام فقط اطلاعات 33  خانواده از دربند و نشیب در آمار شرکت نفت برای دریافت سهمیه سوخت ثبت شده و تا زمانی که شرکت گاز استان وصل نبودن گاز  خانوارها را تایید و از فهرست خود خارج نکند، عملا امکان سوخت رسانی از طرف شرکت نفت وجود ندارد.

وی می افزاید: یکی از راهکارهای دیگر، درخواست سوخت سفید توسط روستاییان است. روستاییان می توانند از طریق شورا ،دهیاری و فرمانداری اقدام و با ورود به سامانه سدف درخواست سوخت کنند تا  از طریق شرکت گاز استان برای اعلام گازرسانی نشدن به این خانه ها همزمان پیگیری  و سوخت اهالی به موقع ارسال شود.

مومنی تصریح می کند: هیچ کمبود و مشکلی در سوخت رسانی به روستاها وجود ندارد و باید موانع قانونی ارسال سوخت برای روستاییان عزیز از طرف ساکنان روستا و مسئولان شرکت گاز برداشته شود.

برای تامین سوخت این عزیزان 14 شهریور امسال نامه ای به فرمانداری ها ارسال شد تا اسامی و تعداد این افراد برای تامین سوخت به موقع به شرکت نفت اعلام شود. آن چه روشن است،

مردم در انتظار تامین به موقع سوخت مورد نیازشان در فصل سرما هستند و کشمکش اداره گاز و شرکت نفت به اهالی روستا مربوط نمی شود، بنابراین انتظار می رود مسئولان مربوط به جای پاسکاری مشکل پیش آمده، با تکمیل پروژه گازرسانی در سریع ترین زمان ممکن و تامین سوخت سفید برای روستاهایی که هنوز گاز رسانی به آن ها صورت نگرفته است، نگرانی مردم را برطرف کنند. basiartkhoshab.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *