گزارشی از مشکلات گاز رسانی در شهرستان خوشاب : دلایل گازرسانی نشدن به 4 روستا در خوشاب - علی اکبر ملکی - خبرنگار خراسان گاز به دربند نرسید، سوخت سفید هم قطع شد! - بصیرت خوشاب - شهرستان خوشاب

بازدیدها: 19180

درگفت ‏وگو با مسئولان مطرح شد دلایل گازرسانی نشدن به 4 روستا در خوشاب نویسنده : علی اکبر ملکی

گزارشی از مشکلات گاز رسانی در شهرستان خوشاب : دلایل گازرسانی نشدن به 4 روستا در خوشاب - علی اکبر ملکی - خبرنگار خراسان

گسترش شبکه گازرسانی به روستاها وشهرستان‌ها بدون‌شک یکی از دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی است. در شهرستان خوشاب نیز طبق اظهارات فرماندار تاکنون به 83 درصد شهرستان  گازرسانی شده است اما 4 روستا همچنان ازاین نعمت بی‌بهره‌اند و برخی نیز درمراحل پایانی گازرسانی‌اند.

مدیر مهندسی و اجرایی شرکت گاز خراسان رضوی می‌گوید : برای گازرسانی به روستاهای دربند و نشیب فرایند پیمان‌سپاری انجام شده است و امیدواریم تا هفته دولت پیمانکار مربوط، تعیین و زمینه اجرایی آن نیز فراهم شود.

وی درخصوص دو روستای عبدل‌آباد و جنت‌ آباد نیزمی‌گوید:  تاکنون در این روستاها موفق به گازرسانی نشدیم و در صورتی که مجوزی صادر شود فعالیت گازرسانی انجام خواهد شد.

به گزارش  خراسان رضوی ،دهه 90 را شاید بتوان یکی از پربرکت‌ترین سال‌های گازرسانی به شهرستان خوشاب و خداحافظی اکثر مردم و مدارس این شهرستان با چراغ‌ها و بخاری‌های نفتی در روستاها و شهرها بیان کرد. دهه‌ای که در سال آخر آن شاهد گازرسانی به آخرین روستاهای شهرستان خوشاب بوده‌ایم؛روستاهایی که ساکنان آن در اکثر مواقع برای چند لیتر نفت و کپسول گاز ساعت‌ها چشم انتظار رسیدن تانکرهای سوخت و کپسول گاز برای دریافت سهمیه  بودند و بعضی مواقع در نبود مواد نفتی از چوب و هیزم برای تامین گرمایش استفاده می‌کردند.  

یکی از آخرین پروژه‌های گازرسانی به روستاهای شهرستان خوشاب بعد از گازرسانی به شهرهای مشکان، نوده انقلاب و سلطان‌آباد، به روستاهای دره یام  بود که از سال 97 پروژه آن آغاز شد و تا سال گذشته ادامه داشت؛ پروژه‌ای که 18 روستا را در طرح گازرسانی قرار داد ولی به دلیل بالا رفتن قیمت تجهیزات و تغییر نرخ ارز، عملا برای دو روستای انتهایی این پروژه روستای دربند و نشیب شهرستان خوشاب به سرانجام نرسید و ناقص ماند.

علمک گاز در کوچه‌ها نصب شده است 

سیدجعفر موسوی از اهالی روستای سیمان در شهرستان خوشاب در گفت‌وگو با خراسان رضوی با بیان این‌که علمک گاز در کوچه‌های اصلی روستا نصب شده ولی علمک کوچه‌های فرعی نصب نشده است، گفت: مسئولان قول داده‌اند تا چندماه آینده گازرسانی به خانه‌های مردم آغاز خواهد شد.

یکی از پیمانکاران گازرسانی به منازل روستایی در دره‌یام با اشاره به رسیدن گاز تا ابتدای روستاها در دره‌یام به خراسان گفت: قرار بود از ابتدای سال 1400 گازرسانی به خانه‌ها توسط پیمانکاران آغاز شود ولی مجوزهای لازم صادر نشد؛ بعد گفتند یک‌ماه دیگر و هم‌اکنون به  تیرماه موکول شده است.

فرماندار خوشاب نیز در گفت‌وگو با خراسان رضوی با بیان این‌که پروژه گازرسانی بیش از 23 میلیارد تومان هزینه داشته است و در ادامه کار به دلیل تغییرات قیمتی و تغییر نرخ ارز 10 میلیارد تومان تعدیل توسط پیمانکاران دریافت شده است،گفت: در این پروژه گازرسانی فقط دو روستای دربند و نشیب بدون گاز می‌مانند.

پیگیری برای گازرسانی به 2 روستای باقی‌مانده

امان ا… خدمتگزار با تاکید بر این‌که گاز تا پشت علمک روستاهای منطقه دره‌یام رسیده است و لوله‌کشی گاز به خانه‌ها در حال انجام است و به زودی خانه‌های مردم گازدار خواهد شد، گفت: در دو روستای باقی‌مانده در این طرح با موافقت مسئولان و پیش‌بینی و اختصاص بودجه 5 میلیارد تومانی  همزمان با وصل انشعابات گاز منطقه داراب و دره‌یام عملیات احداث شبکه گاز آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که کل شهرستان خوشاب تاکنون 83 درصد گازرسانی شده  و با وصل انشعابات داخل روستاهای دره‌یام 96 درصد این شهرستان گازکشی شده است، افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی، علی‌رغم تمام تحریم‌ها و مشکلات موجود در سال‌های گذشته، ایجاد زیرساخت‌های برق، آب بهداشتی، مخابرات و در دهه 90  گازرسانی به روستاها و ارائه خدمات زیرساختی برای ماندگاری روستاییان در روستاها بوده  است و باید شکر خدا را بی‌نهایت به جای آوریم.

نماینده‌عالی دولت در خوشاب افزود: با تکمیل گازرسانی به دو روستای نشیب و داراب فقط روستاهای عبدل‌آباد و حجت‌آباد بدون گاز می‌مانند که با پیگیری نمایندگان  مجلس و مسئولان دیگر، تلاش می‌کنیم تا این دو روستای شهرستان خوشاب نیز گاز کشی و 100 درصد روستاهای شهرستان خوشاب در کنار شهرها از نعمت گاز برخوردار شوند.

12 هزار مشترک گاز

مدیر مهندسی و اجرایی شرکت گاز خراسان رضوی در گفت‌وگو با خراسان با بیان این‌که در شهرستان خوشاب تاکنون بیش از 12 هزار مشترک از نعمت گاز برخوردار و در حال استفاده هستند، گفت: از این تعداد 3 هزار و 340 مشترک شهری و 8 هزار و 800 مشترک روستایی هستند.

سید مصطفی حیدری با اشاره به پروژه‌های گازرسانی به روستاهای شهرستان خوشاب و و واجد شرایط بودن 98 درصدی روستاهای این شهرستان افزود: با برخورداری همه مردم در این روستاها از نعمت گاز تا چندماه دیگر شهرستان خوشاب از شاخص متوسط برخورداری کشوری بالاتر خواهد رفت و وضعیت خوبی را در این شهرستان شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که در دره‌یام به 18 روستا نظیر روستاهای سیمان، اردنج، داراب، عباس‌آباد، بابالنگر و درگاه آباد از اواخر سال گذشته گاز رسیده است، گفت: انشعابات برخی در این روستاها نصب شده است  و برخی دیگر با توجه به جلسات برگزار شده با استانداری و فرمانداری شهرستان تا پایان هفته دولت با تعیین پیمانکار جدید انجام خواهد شد.

حیدری در پاسخ به سوال  خراسان درباره چرایی گازرسانی نشدن به دو روستای دربند و نشیب در این مسیر افزود: برای گازرسانی به روستاهای دربند و نشیب فرایند پیمان‌سپاری انجام شده است و امیدواریم تا هفته دولت پیمانکار مربوط تعیین و زمینه اجرایی آن نیز فراهم شود.

برای عبدل آباد و جنت آباد فعلا برنامه ای نداریم

وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار خراسان مبنی بر این‌که گازرسانی به تنها روستاهای باقی‌مانده از گازرسانی در  عبدل آباد و جنت آباد چه زمانی انجام خواهد شد گفت: تاکنون در این روستاها موفق به گازرسانی نشدیم و در صورتی که مجوزی صادر شود، فعالیت گازرسانی انجام خواهد شد. وی با اشاره به بهره‌مندی 98 درصدی روستاهای خوشاب از نعمت گازرسانی افزود: امیدواریم با استفاده بهینه زمینه رفاه برای مردم  فراهم شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *