گزارشی درباره مشکل کمبود نان در روستاهای شهرستان خوشاب نصف روز معطل نان بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی - شیرخان- نودهان - شم آباد - مشکان سلطان آباد

بازدیدها: 297

گزارشی درباره مشکل کمبود نان در روستاهای خوشاب نصف روز معطل نان

علی اکبر ملکی/ در حالی که چندین سال است بسیاری از روستاهای شهرستان خوشاب با معضل کمبود آرد و نان دست و پنجه نرم می کنند و برای خرید چند قرص نان روستاییان نصف روز در صف   هستند یا به روستاهای مجاور می روند و ناظران جهاد کشاورزی بخشی از کمبودها و مشکلات مردمی  را تایید کرده اند اما فرماندار خوشاب از نبود مشکل در روستاهای شهرستان خوشاب به جز یک روستا سخن می گوید.

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خراسان رضوی، مشکل کمبود  آرد و نان در برخی از روستاها و شهرهای شهرستان خوشاب مشکلی چندین ساله است که به رغم گلایه های مردمی  لاینحل باقی مانده و باعث تلف شدن وقت  مردم در صف های نانوایی شده است. تجمعی که به گفته اهالی منطقه گاه با دعوا و زد و خورد همراه شده اما به دلیل همسایه و هم ولایتی بودن در نهایت به صلح و آشتی رسیده است. گلایه ها از وضعیت نان  در یک روز گرم تابستانی تیرماه در حالی که برداشت گندم در شهرستان خوشاب آغاز شده و بسیاری از کشاورزان ، گندم تولیدی خود را تحویل سیلوهای گندم می دهند، بسیاری از اهالی روستاهای شهرستان خوشاب از وضعیت آرد و نان در این شهرستان گلایه دارند و از خبرنگار خراسان دعوت کرده اند  از نزدیک مشکلات را ببیند تا شاید صدایشان به گوش مسئولان کشوری و استانی برسد.

تشکیل صف های طولانی نانوایی قبل از طلوع آفتاب صبح

یک روز جمعه وارد روستای شیرخان از توابع شهرستان خوشاب می شوم، صف نانوایی شلوغ است و برخی پیرزنان و پیرمردان با عصا در صف خرید نان نشسته اند. پیرزنی به عصایش تکیه می کند و در حالی که کارت جدید خرید نان را به یکی از جوانان می دهد تا برایش از کارت خوان حساب کند با نشان دادن انگشتان دستش می گوید: دوساعت این جا برای گرفتن چهار تا نان نشسته ام. از یکی دیگر از بانوانی که در صف است سوال می کنم  برای گرفتن نان از چه زمانی در صف ایستاده اید، پاسخ می دهد: قبل از طلوع خورشید برای گرفتن نان در صف می ایستیم، ساعت 10 صبح است وهنوز نوبتم نشده است.

دعوا بر سر نوبت

در حالی که می خواهم با یکی از اعضای شورای اسلامی روستا در کنار نانوایی گفت وگو کنم، اختلاف و بحث بین چند نفر جلوی نانوایی برای نوبت گرفتن بالا می گیرد و هر کدام ادعا می کنند نوبت آن هاست و در نهایت با وساطت ریش سفیدان اختلاف حل می شود. خانم شیرخانی، عضو شورای اسلامی روستای شیرخان در گفت وگو با خراسان رضوی با انتقاد از رسیدگی نکردن مسئولان به مشکلات آرد و نان روستا گفت: مشکل کمبود سهمیه آرد روستا را به مسئولان بالا دستی و فرماندار شهرستان منعکس کرده ایم ولی تا کنون اقدامی نشده است.

وی با اشاره به این که به تعداد دلخواه امکان خرید نان وجود ندارد و بیشتر از 16 نان برای خانواده های پر جمعیت امکان خرید فراهم نیست، افزود: قطعی آب روستا از بعداز ظهر تا روز بعد و سهمیه بندی شدن آب نیز از مشکلات دیگری است که تاکنون حل نشده باقی مانده است.

کمبود سهمیه آرد 

شیرخانی متصدی نانوایی شیرخان در گفت وگو با خراسان رضوی درپاسخ به اعتراض مردمی می گوید: سهمیه آرد روستا کم است و مجبورم یک شیفت از ساعت 7:30تا 13 یا 14 کار کنم. اگر یک کیسه آرد روستا را در روز بیشتر کنند، بعدازظهرها نیز می توانم کار  کنم.

وی در پاسخ به این که با این سهمیه کم چگونه دخل و خرج مغازه نانوایی را تراز می کنید، می گوید: خانوادگی در حال کار هستیم ولی اگر سهمیه ها را بیشتر کنند یک شاگرد می توانم بگیرم.

شیرخانی با اعتراض به کم شدن سهمیه آرد نانوایی اش ادامه می دهد: سهمیه آرد ما 210 کیسه بوده که  طی یکی دو سال اخیر به 140 کیسه آرد رسانده اند اما جوابگوی جمعیت 700 نفره روستا و جمعیت سیاری که از نقاط دیگر به این جا می آیند نیست.

وی در پاسخ به علت شلوغی صف نانوایی می گوید: برخی که وسیله دارند به نودهان و شم آباد برای گرفتن نان می روند و افرادی که این جا نشسته اند باید منتظر بمانند تا نوبت شان شود، شاید به برخی هم نان نرسد ولی من مقصر نیستم.

 ساعت 11:30 به روستای نودهان می روم.

روستایی که بر خلاف شیرخان هر چقدر نان بخواهید می توانید بخرید ولی مردم از کیفیت نامطلوب نان گلایه دارند.

 صف های طولانی برای خرید نان بی کیفیت

در ابتدای روستا پیرزنی که با دخترش از صف نانوایی در حال بازگشت هستند، با نشان دادن نان ها به خبرنگار خراسان می گوید: در این شلوغی و ازدحام نانوایی که از ساعت 7 صبح رفتیم  و ساعت 11:30 نان به ما رسیده، این چه نانی است که به مردم می دهند.

او راست می گفت، حدود یک سوم برخی از نان ها تقریبا سوخته بودند یا کیفیت مطلوب نداشتند.

جلوی نانوایی نودهان از خانمی که روی زمین نشسته درباره مشکلات نانوایی می پرسم ، پاسخ می دهد:  از ساعت 8 صبح در صف هستم و خسته شده‌ام.

صرف نصف روز برای خرید نان

به ساعتم نگاه می کنم، ساعت 11:35 است و بعد از گذشت 3.5 ساعت هنوز نوبت او نرسیده است و می گوید: این کار هر روزمان است و وقت زیادی برای گرفتن نان در صف ها تلف می شود.

خانم نودهانی می گوید: این روستا دو   نانوایی دارد و برای گرفتن 10 تا نان آمده ام. به سراغ یکی دیگر از اهالی روستای نودهان در صف نان می روم.

جوانی که بلوز نیم آستین سیاه با اسکلت آدم بر تن کرده است، از دعواهای صف نانوایی و ازدحام جمعیت می گوید که باید فکری اساسی برای آن شود.

نودهانی با اشاره به دعوای دو زن بر سر نوبت نان دقایقی قبل از رسیدنم و رعایت نکردن نوبت نان توسط برخی از اهالی روستا می افزاید: این جا هر چقدر نان بخواهید می دهند. 30، 40، 50 تا و برای همین صف ها طولانی می شود.

قطعی آب روستا و استفاده از آب چاه برای پخت نان

برای پاسخ به چرایی این مشکلات و اعتراضات مردمی دقایقی را با مالک و شاطر نانوایی به گفت وگو می نشینم.محمد تقی نودهانی در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که  آب نانوایی و آب روستا قطع شده و با تانکر از داخل چاه آب می آوریم و آردی که به ما داده اند این بار بی کیفیت است می افزاید: همه این مشکلات باعث شده نان خروجی نانوایی کیفیت مطلوبی نداشته باشد.

وی با اشاره به این که ساعت 4 صبح خمیر درست می کنیم که آب روستا قطع است و مجبور به استفاده از آب تانکر هستیم، می گوید: ساعت 9 صبح آب روستا وصل می شود و تا ساعت 2 بعداز ظهر تقریبا وصل است  که باید ذخیره سازی آب نیز انجام دهیم.

وی با اشاره به کافی بودن 118 کیسه آرد یارانه ای در ماه برای  نانوایی نودهان می گوید: کیفیت نامطلوب آرد را به تعزیرات شهرستان گزارش کرده ایم و منتظر رسیدگی مسئولان به مشکلات مردم هستیم.

نودهانی می افزاید: مردم  30 تا 40 نان یا زیادتر بخواهند تحویل می دهیم،

دستوری برای منع خرید نان نداریم و می توانیم تحویل دهیم، نان مجالس را فقط بدون نوبت در آخر کار تحویل می دهیم.

 سابقه گزارش ها درباره کمبود نان 

خراسان رضوی در سال های گذشته در گزارش های متعدد از جمله« حکایت تلخ مهاجرت جوانان روستایی به مشهد» به مشکل کمبود نان در  روستاها اشاره کرده است یا در گزارش دیگری از منطقه دره یام با عنوان« روستای «دربند» دربند بی توجهی» پیرزنی از ساکنان روستا با انتقاد از رسیدگی نکردن مسئولان به این روستا می گوید: نه نان داریم، نه جاده، نه تلویزیون ، نه تلفن.او ادامه می دهد: صدای ما را به گوش مسئولان برسان و بگو یک‌سال است  تلفنم خراب شده چرا رسیدگی نمی کنید؟

گسترش معضل کمبود نان به کل شهرستان  

معضل کمبود نان فقط مربوط به روستاهایی نمی شود که کمبود سهمیه آرد دارند، زیرا روستاییانی که نانی برای خوردن در روستای شان پیدا نمی شود مجبورند برای خرید نان به روستاهای شم آباد، نودهان ، سلطان آباد و مشکان بروند و از سهمیه این روستاها و شهرها نان بخرند و با کارتی شدن سهمیه نان در آمار نانوایی های آن جا خریدشان ثبت می شود.

حجتی نیا دهیار روستای شم آباد در گفت وگو با خراسان رضوی با انتقاد از مسئولان برای حل نکردن معضل نان و رسیدگی نکردن به دیگر مشکلات روستانشینان می گوید: چرا باید از نودهان و درفک بیایند در شم آباد نان بخرند و ما در روستا نانی برای خوردن نداشته باشیم و خودمان از سبزوار نان بخریم.

برای یافتن چرایی مشکلات آرد و نان به سراغ مسئولان می روم.

آرد تحویلی مشکل ندارد، نانوایان آموزش ببینند

مهدی استیری، کارشناس آرد و غله شهرستان سبزوار در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که با تحویل آرد خام به روستاییان معضل فروش آرد سهمیه ای داریم، می افزاید: آرد تحویلی مشکلی ندارد و نانوایان باید آموزش ببینند.

وقتی از او سوال می کنم چگونه امکان دارد همه نانوایان با هم آموزش ببینند پاسخ می دهد: اتحادیه مربوط پیشقدم شود، اداره ما نیز آموزش های رایگان را در اختیار نانوایان قرار می دهد.

وی در پاسخ به این که وقتی تمام فروش نان از طریق کارت بانکی و کد ملی در حال انجام است، چگونه قاچاق آرد مطرح است، می گوید: این طرح به تازگی اجرا شده و به زودی سهمیه نانوایی ها با توجه به فروش آن ها تغییر خواهد کرد.

فرماندار شهرستان اختیارات دارد و تصمیم گیر اصلی است

وی در پاسخ به این که وقتی روستاییان شهرستان خوشاب از روستاهای مجاور در حال خرید نان هستند و سهمیه نان  آن ها در روستاهای دیگر در حال ثبت است چگونه ممکن است مشکلات حل شود می گوید: شورای آرد و نان به ریاست فرماندار شهرستان اختیار دارد و تصمیم گیر اصلی است و می تواند مشکلات را حل کند. کارشناس آرد و غله سبزوار می افزاید: سهمیه آرد تحویلی به روستاییان بر اساس سرانه جمعیت سال 95 است و اگر مشکلی در روستاها وجود دارد باید از مسئولان مربوط پیگیری شود.

فروش نان زیاد به یک نفر ممنوع

استیری همچنین درباره چرایی فروش بالای نان در نانوایی ها می گوید: فروش بالای 20 قرص نان به هر نفر تخلف است و نانوایی ها حق ندارند در ساعات اداری و ساعت فروش نان به مردم، نان مجالس و ادارات را بدون مجوزهای کتبی ناظران برداشت کنند و در صورت مشاهده و گزارش مردمی با تخلف آنان برخورد می شود.

تخلفات و کمبودها گزارش شده

در حالی که استیری از دستورالعمل ممنوعیت فروش نان زیاد سخن می گوید اما ناظران شهرستان از نرسیدن و وجود نداشتن نامه ای در این باره سخن می گویند و بیان می کنند هیچ دستورالعملی برای ممنوعیت فروش نان با تعداد بالا  به مردم نداریم.

خانم امانیان مسئول نظارت جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب در شورای آرد ونان این شهرستان در گفت وگو با خراسان رضوی با تایید مشکلات مردم شیرخان و برخی از روستاهای منطقه نوده انقلاب می گوید: تخلفات و کمبودها را به فرماندار و مسئولان مربوط گزارش کرده ایم و باید مسئولان مربوط تصمیم گیری کنند.

وی با بیان این که هیچ دستورالعملی تا کنون به صورت کتبی برای ممنوعیت فروش نان زیاد به مردم در نانوایی های شهرستان خوشاب وجود ندارد و فقط در ایام نوروز به صورت شفاهی فروش بیشتر از 10 قرص نان را ممنوع اعلام کردیم می افزاید: به دلیل مرکزیت داشتن روستاهای شیرخان و شم آباد معمولا جمعیت زیادی از این روستاها خرید نان دارند و مشکلاتی در این روستاها وجود دارد که در جلسه آینده شورای آرد و نان در این باره با فرماندار تصمیم گیری خواهیم کرد.

به جز کیخسرو در بقیه روستاها مشکلی نداریم

در همین باره محمود شم آبادی ، فرماندار شهرستان خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی می گوید:  به جز روستای کیخسرو در هیچ روستای دیگری در شهرستان خوشاب مشکل خاصی نداریم.

وی در پاسخ به مشکلات آرد روستاهای دیگر می افزاید: در همان کیخسرو نیز بیشتر از سرانه جمعیت آرد توزیع شده و اگر مشکل خاصی در جایی وجود دارد با اسم منطقه نام ببرید تا بررسی شود.

نماینده عالی دولت در خوشاب می گوید: یکی از اهداف طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان جلوگیری از کم فروشی و توزیع خارج ازشبکه آرد و نان است.   مسئولان باید  مشکلات را حل کنند آن چه به خوبی واضح و روشن است حل مشکل روستانشینان عزیز و زحمت کش خیلی سخت نیست که نتوان مشکل چندین ساله روستاییان را حل کرد ،به شرطی که مسئولان قبول کنند مردم  از وضعیت موجود گلایه دارند .  مسئولان باید قبول کنند نصف روز وقت مردم در صف نانوایی ها تلف می شود و از کار و زندگی و تولید و کشاورزی باز می مانند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *