قطعی برق تشدید کننده تنش آبی برخی روستاهای خوشاب

گزارشی درباره تاثیر مضاعف قطعی برق در کمبود آب روستاها : قطعی برق تشدیدکننده تنش آبی برخی روستاهای خوشاب - علی اکبر ملکی

گزارشی درباره تاثیر مضاعف قطعی برق در کمبود آب روستاها : قطعی برق تشدیدکننده تنش آبی برخی روستاهای خوشاب - علی اکبر ملکی

بازدیدها: 18584

گزارشی درباره تاثیر مضاعف قطعی برق در کمبود آب روستاها قطعی برق تشدیدکننده تنش آبی برخی روستاهای خوشاب نویسنده : علی اکبر ملکی

در حالی که برخی از روستاهای شهرستان خوشاب در خشکسالی پیش رو دچار مشکلات قطعی آب هستند قطعی روزانه برق نیز به دلیل خاموشی پمپ ها و تاسیسات  عاملی برای تشدید مشکلات آبی روستاهای شهرستان خوشاب شده است.

 به گزارش خراسان رضوی، در حالی که بسیاری از کارشناسان سال 1400 را سال خشکسالی بیان کرده اند و آمارهای بارندگی و نزولات جوی نیز کاهش 50 درصدی را نسبت به سال های قبل نشان می دهد اما سبک زندگی بسیاری از مردم تغییر نکرده است و همچنان مانند گذشته در حال مصرف آب و برق هستند و قطعی های روزانه برق نیز با قطع آب چاه های آب تغذیه کننده  بر مشکلات آبی شهرستان  افزوده است.

یک چهارم روستا آب ندارد!

“فاطمه سیدآبادی” از اهالی روستای سیدآباد در گفت وگو با خراسان رضوی با انتقاد از بی توجهی مسئولان شهرستان خوشاب به مشکلات بی آبی آن ها می گوید: حدود یک چهارم خانه های روستای 500 خانواری  سیدآباد  بیشتر مواقع آب ندارند و فقط در نیمه شب  آب وصل می شود.

وی می افزاید :  سال گذشته از طریق مسئولان پیگیر حل مشکل قطعی آب بودیم و مسئولان صرفه جویی و خرید منبع ذخیره آب را پیشنهاد  کردند.

وقتی به دهیار و شورای روستا مشکل قطعی آب را گزارش می کنیم می گویند منبع آب بخرید. سیدآبادی با بیان این که در این ایام فقط نیمه شب به بعد حدود دو ساعت در منطقه ما آب وصل می شود و در تمام طول روز تا شب بعد آب قطع است،خاطر نشان می کند: بار قبل بیش از 50 هزار تومان هزینه قبض آب  را پرداخت کردیم در حالی که بسیاری از روزها آب نداشتیم.

یکی دیگر از بانوان کارگر این روستا در حالی که بغض کرده و قسم می خورد دخل و خرج زندگی مان با هم نمی خواند با بیان این که پیشنهاد مسئولان برای خرید منبع برای ما فایده ای ندارد،اظهار می کند: یک منبع آب 500 لیتری با لوله کشی و خرید پمپ آب برای خانه شخصی چندین میلیون تومان هزینه دارد که در توان من کارگر  نیست و مسئولان باید برای قطعی آب فکری اساسی کنند.

قطعی مکرر آب در بلوک تکاب

در حالی که برخی از مردم روستاهای بلوک تکاب در این شهرستان نیز از قطعی های مکرر آب  گلایه دارند و از بی توجهی به رسیدگی به مشکلاتشان شکایت می کنند به سراغ رئیس اداره آبفا می رویم.

قطعی برق عامل قطعی آب

مدیر آبفای شهرستان خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی با پذیرش برخی از مشکلات آبی مردم در این شهرستان خاطر نشان می کند: قطعی های مکرر روزانه برق باعث شده است مخازن آبی بسیاری از روستاها در زمان قطعی برق تخلیه شود و تا زمان پر شدن و بالا آمدن سطح مخازن آب  برخی اوقات برای وصل مجدد  چند ساعت طول می کشد. “جعفر اسماعیلی نیا” با ذکر مثالی با بیان این که وقتی برق برخی از نقاط قطع می شود چهار تا چاه تغذیه آب یک مجتمع آبی قطع می شود،تصریح می کند: مقصر قطع آب در این مناطق اداره آب نیست.

فرسودگی شبکه آب

وی با اشاره به وجود برخی از انشعابات غیر مجاز برای آبیاری  کشاورزی و دامداری در برخی روستاها و قطع آن توسط کارکنان اداره آبفا در پاسخ به مشکلات آبی روستای سید آباد می گوید:یکی از مشکلات روستای سیدآباد فرسودگی شبکه آب رسانی است و بعضا در برخی نقاط باعث هدر روی آب شده است. اسماعیلی نیا با اشاره به خرید 2 کیلومتر لوله آب و برنامه ریزی برای تعویض لوله آب روستای سید آباد تا سوزنده می افزاید: در ابتدا مردم قول مشارکت و همکاری در این پروژه را داده بودند ولی هم اکنون برخی افراد  منصرف شده اند و بودجه  اداره نیز برای هزینه های اجرای پروژه کافی نیست.

مشکل استفاده از آب شرب برای کشاورزی 

مدیر آبفای خوشاب از دیگر مشکلات آبی این روستا را مصرف بالای مردم و استفاده از آب شرب توسط برخی از اهالی روستا برای کارهای کشاورزی بیان  می کند ومی افزاید: از نظر مقدار تولید آب و تعداد مشترکین آب روستای سید آباد تقریبا با شهر سلطان آباد مرکز شهرستان خوشاب برابری می کند در حالی که مشترکین آب در مرکز شهرستان بیشتر  است و مشکل کم آبی نداریم. وی ادامه می دهد: یکی دیگر از مشکلات این روستا ساخته شدن برخی خانه ها در ارتفاعات است و معمولا با افت فشار آب به ارتفاعات بالا دستی آب نمی رسد.

مشکلات آبی روستای سیمان و دره یام 

اسماعیلی نیا با اشاره به خشکسالی و خشک شدن برخی از چاه  ها در منطقه و افت آب در برخی نقاط دیگر با توصیه به صرفه جویی مردم در مصرف آب و مدیریت منابع آبی در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان درباره مشکلات آبی روستای سیمان و دره یام می گوید: آب روستای سیمان از قنات تامین می شود و با توجه به خشکسالی امسال احتمالا در منطقه دره یام از نیمه تابستان به بعد تنش آبی خواهیم داشت و در روستای سیمان از گذشته کمبود آب داشتیم. آن چه که واضح است این است که  با وجود مشکلات متعدد اقتصادی مردم در این روزها ، قطع برق، قطعی اینترنت و قطعی آب در برخی از نقاط شهرستان عاملی برای تشدید مشکلات مردم در ایام کرونا و رسیدگی نشدن مناسب به مشکلات مردمی در ادارات شده است.

 اگرچه گاهی اوقات چاره ای برای قطعی برق وجود ندارد اما با قطع برق چاه های آبی تغذیه کننده آب شرب شهرستان خوشاب قطع  می شود و ذخایر آبی مخازن آبی مجتمع های مختلف جواب گوی مصرف آب در این روزهای گرم و کرونایی نیست و باید تمهیداتی برای جلوگیری از قطعی برق چاه های آبی اندیشیده و به نحوی برنامه ریزی در تغذیه برق این چاه ها انجام شود که با قطع برق یک مسیر تمام چاه های تامین کننده آب مجتمع های آبی قطع نشود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *