علت کاهش تولید پسته شهرستان خوشاب در هاله‌ای از ابهام -خبرگزاری فارس - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب - شهرستان خوشاب

بازدیدها: 5744

علت کاهش تولید پسته شهرستان خوشاب در هاله‌ای از ابهام

به گزارش بصیرت خوشاب کاهش ۲۵ درصدی تولید پسته در شهرستان خوشاب و اظهارات متناقض کارشناسان، کشاورزان را دچار سردرگمی کرده به طوری‌که حتی چندین مورد بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برای ریشه‌یابی این موضوع نیز بی نتیجه مانده است.

علت کاهش تولید پسته شهرستان خوشاب در هاله‌ای از ابهام

به گزارش خبرگزاری فارس از خوشاب، امسال در حالی فصل برداشت پسته در شهرستان خوشاب از راه رسید که تغییرات دمایی، آفت‌ها و کمبود منابع آبی و عوامل دیگری نظیر کاهش حدود ۵۰ درصدی نزولات جوی در سال جاری باعث شد بسیاری از کشاورزان محصولات باغی خودشان را از دست بدهند و یا با کاهش تولید مواجه شوند.

خبرنگار فارس در خوشاب به دل باغ‌های پسته زد تا گلایه‌های پسته‌کاران را بشنود و وضعیت را از نزدیک بررسی کند.

علی نودهی از باغداران شهرستان خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوشاب با بیان اینکه به دلیل بارش کم نزولات آسمانی و مشکلات جوی حدود سه تن کاهش تولید پسته داشتیم، می‌گوید: برای باغ پسته پنج هکتاری خود، ۸۰ میلیون تومان(برای عمل آوردن پسته صرف کود حیوانی، کود پتاس و سم پاشی و مبارزه با آفت) هزینه کرده‌ام.

علت کاهش تولید پسته شهرستان خوشاب در هاله‌ای از ابهام -خبرگزاری فارس - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب - شهرستان خوشاب

۱۰ سال صبوری برای باردهی درختان پسته

وی با اظهار اینکه ۱۱ سال است درختان پسته را کاشتیم و ۲ سال است که در حال برداشت پسته هستیم، یکی از مشکلات تولید این محصول را گرانی هزینه‌ها می‌داند.

سیدآبادی یکی دیگر از پسته کارانی است که در ترمینال پسته با او صحبت می‌کنم؛ او هم با گلایه از وضعیت موجود می‌گوید: امسال کاهش شدید تولید شاهد بودیم و هر آنچه که تولید کردیم را به بازار آورده‌ایم ولی کسی از ما محصولمان را نمی‌خرد و مجبور هستیم آن‌ها را به خانه ببریم و هزینه‌های کارگران را از جیب و با کارگری و گچ‌کاری پرداخت کنیم.

برای تهیه ادامه گزارش به روستای رباط از توابع شهرستان خوشاب سفر می‌کنیم؛ در حالی‌که کشاورزان مشغول خالی کردن بار محصولشان روی زمین هستند، واسطه‌گران و دلالان در حال تعیین قیمت برای خرید هستند.

ابراهیم رباط جزی یکی از خریداران است و با نشان دادن پسته‌هایی که روی زمین ریخته شده است می‌گوید این بار را کیلویی ۳۵ هزار تومان خریدم.

یک دلال پسته: خریداران پسته در شهرها از ما بیشتر از این نمی‌خرند و ما مجبوریم ارزان از کشاورز بخریم.

وقتی از او درباره چرایی ارزان بودن خرید پسته می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: خریداران پسته در شهرها از ما بیشتر از این نمی‌خرند و ما مجبوریم ارزان از کشاورز بخریم.

رباط جزی با بیان اینکه با هزینه بالای تولید پسته و سال‌ها انتظار برای بار دادن درخت پسته، این قیمت‌ها مقرون به صرفه نیست و برای کشاورزان سودی ندارد، ادامه می‌دهد: البته پسته اگر کیفیت خوبی داشته باشد تا کیلویی ۶۵ هزار تومان نیز خریداری می‌شود.

مهندسان کشاورزی مشاوره مناسبی نمی‌دهند

یکی دیگر از کشاورزان رباط جزی با اظهار اینکه به دلیل سرما و تغییرات آب و هوایی بیشتر بار پسته روی درخت ریخت و به ثمر نرسید، عنوان می‌کند: مهندسان کشاورزی مشاوره مناسبی نمی‌دهند و نظرات متفاوتی درباره مشکلاتی که برای پسته کاران شهرستان خوشاب به وجود آمده می‌دهند؛ در حالی‌که برخی علت ریزش پسته را سمپاشی بیان می‌کنند، برخی دیگر استفاده زیاد از کود را علت می‌دانند و برخی نیز معتقدند شرایط جوی باعث این آسیب به درختان پسته شده است.

بین صحبت‌هایمان، یکی دیگر از پسته‌کاران و خریداران پسته در شهرستان خوشاب هم به جمع ما می‌پیوندد و با انتقاد از برخی کشاورزان به دلیل عدم رعایت استانداردهای کشاورزی و باغداری می‌گوید: برخی از کشاورزان به دلیل عدم رسیدگی به باغات، مدام در فضاهای مجازی و اینترنت سرگرم هستند و یا قیمت‌های خرید و فروش پسته تر را با خشک مقایسه می‌کنند و از خریدهای پسته انتقاد دارند در حالی‌که بعد از خرید پسته هزینه کارگری، جداسازی پسته‌های بسته و دهن کج از سالم و خشک کردن آن بر عهده خریداران است و هزینه‌های انبار داری و نگهداری برای فروش در آینده نیز به آن افزوده می‌شود.

وی با توصیه به کشاورزان پسته کار برای مطالعه اصول پسته‌کاری و باغداری ادامه می‌دهد: بسیاری از کشاورزان شهرستان خوشاب به دلیل کم شدن تولید، چند صد کیلو پسته بیشتر برای فروش ندارند و پول آن‌را هم نقد و یکجا می‌خواهند و در توان یک نفر نیست که همه آنها را نقدی بخرد و باید مسئولان و بانک‌های مرتبط برای خرید و حمایت از کشاورزان وام در اختیار خریداران قرار بدهند که متاسفانه در فصل برداشت این حمایت‌ها انجام نمی‌شود و یا خیلی کم است.

به فروش نرسیدن پسته در زمان مناسب به تاجران عامل از دست رفتن بازار فروش در صادرات

وی بیان می‌کند: اگر کشاورزان پسته را در فصل خودش و به موقع به تجار نفروشند صادر کنندگان، بازار کشورهای خارجی را از دست می‌دهند و به جای آن پسته رقبای ایران بازار اشباع می‌کنند و پسته ایران برگشت می‌خورد و در انبارها می‌ماند.

علی سبزوی از خریداران و کشاورزان شهرستان خوشاب نیز که باغات پسته‌اش متاثر از شرایط جوی بوده به خبرنگار فارس می‌گوید: یکی از مشکلاتی که کشاورزان منطقه خوشاب دارند، تر فروشی پسته است که زمینه جولان دلالان در منطقه را فراهم و باعث کاهش قیمت خرید شده است در حالی که اگر کشاورزان با صبوری بعد از جمع‌آوری پسته، آن را از طریق ترمینال‌های پسته، پوست کنده و خشک کنند خریداران بهتری برای محصولاتشان وجود دارد.

موضوعات مطرح شده توسط کشاورزان و خریداران باعث می‌شود در ادامه گزارش به سراغ رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب برویم.

کاهش ۲۵ درصدی تولید پسته در خوشاب

رئیس جهاد کشاوری خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در سال جاری پیش بینی می‌شود از سطح ۷ هزار و ۶۰۰ هکتاری پسته بارده شهرستان خوشاب ۲۲ هزار و ۸۰۰  تن پسته تر برداشت شود که کاهش ۲۵درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

ابرهیم رودسرابی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر باغات پسته را  دچار مشکل کرده و باعث هجوم آفات  مختلف شده است، عنوان می‌کند: کم آبی به طور مستقیم عامل خسارت دیدن درختان پسته نیست، گرمای زیاد از یک سو و طغیان آفات خشکی پوست نظیر پسیل از سوی دیگر سبب شده است درختان پسته دچار خسارت شوند، همچنین یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد پسته تغذیه مناسب درختان درفصول مختلف سال به منظور غلبه بر سال آوری پسته است.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۲ ترمینال ضبط پسته مجوزدار امسال با شروع فصل برداشت آغاز به کار کرده‌اند که دارای ظرفیت ۱۶ هزار و  ۲۰۵ تنی است و زمینه اشتغال حدود ۱۲۰ نفر را در این فصل فراهم کرده‌اند، اظهار می‌کند: این واحدها روزانه به طور متوسط ۱۰ ساعت کار می‌کنند و علاوه بر محصول باغات شهرستان، پسته شهرستان‌های مجاور را نیز فرآوری می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی خوشاب تشریح می‌کند: سطح زیر کشت پسته شهرستان خوشاب ۱۲ هزارو ۱۰۰ هکتار شامل ۷ هزار و ۶۰۰ هکتار بارده و ۴ هزار و ۵۰۰ غیر بارده است.

رودسرابی اضافه می‌کند:  از ابتدای سال ۱۴۰۰ یک مورد پروانه بهره‌برداری، یک مورد جواز توسعه و ۲ مورد جواز تاسیس در زمینه فرآوری پسته صادر شده است.

وی با بیان اینکه امسال برخلاف افزایش قیمت دستگاه‌ها و خدمات هیچ‌گونه تسهیلات کمکی برای واحدهای صنایع تبدیلی احداثی و توسعه‌ای تخصیص داده نشده است؛ خاطرنشان می‌کند: سیاست‌های این مدیریت در جهت ارتقا، تکمیل و تجهیز واحدهای موجود بوده و باید از صدور مجوز و احداث فرآوری پسته جدید خودداری شود و بهره‌برداران تمام همت خود را به طرح‌های توسعه‌ای و فرآوری ثانویه و با ارزش اقتصادی مضاعف معطوف کنند.

امسال برخلاف افزایش قیمت دستگاه‌ها و خدمات هیچ‌گونه تسهیلات کمکی برای واحدهای صنایع تبدیلی احداثی و توسعه‌ای تخصیص داده نشده است

علت قطعی ریزش پسته مشخص نشد

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوشاب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوشاب با اظهار بی اطلاعی از نخریدن برخی اقلام پسته توسط تجار و واسطه‌گران، می‌گوید: به دلیل شرایط جوی که در ابتدای سال و بعد از آن در شهرستان خوشاب رخ داد برداشت پسته در برخی نقاط این شهرستان به حدود یک سوم کاهش یافت.

مهدی آب باریکی با اشاره به اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی استان نیز چندین مرتبه از این وضعیت باغات پسته در خوشاب بازدید و دیدن کرده‌اند، ادامه می‌دهد: برای ریشه‌یابی علت مشکلات باغداران پسته به نتیجه قطعی خاصی نرسیدند ولی معتقد بودند ممکن است علت ریزش پسته‌ها قبل از برداشت به دلیل کمبود مواد مغذی خاک باشد و باید درختان تقویت شوند.

وی با اشاره به اینکه پسته یک محصول استراتژیک در منطقه خوشاب بوده و افزایش و کاهش قیمت دلار روی قیمت خرید پسته اثرگذار است، بیان می‌کند: اگر خرید پسته برای تاجران سود داشته باشد خریدار هستند و بیشتر پسته به کشورهای خارجی صادر و تنها بخش کمی از آن در داخل ایران مصرف می‌شود.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوشاب با اشاره به افزایش باغات پسته در این شهرستان ادامه می‌دهد: سیاست جهاد کشاورزی و توصیه مسئولان به کشاورزان همیشه این بوده که از تک محصولی بودن خوداری کنند چراکه در صورت کاهش تولید و یا آفت خوردن محصولات، کشاورزان درآمدی برای زندگی کردن داشته باشند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *