محصولات پاییزه خوشاب زیر تیغ بی آبی!

مزارع گندم خوشاب

مزارع گندم خوشاب گزارش روزنامه خراسان درباره استمرار بلا تکلیفی کشاورزان محصولات پاییزه خوشاب زیر تیغ بی آبی! نویسنده : علی اکبر ملکی

بازدیدها: 5858

استمرار بلا تکلیفی کشاورزان محصولات پاییزه خوشاب زیر تیغ بی آبی! نویسنده : علی اکبر ملکی

سال 99 رو به پایان است و گندم ها و محصولات کشت شده پاییزی در شهرستان خوشاب و بخش های زیادی از استان خراسان رضوی، تشنه آب و در حال نابودی   هستند.

نبود بارندگی های مناسب درنیمه دوم  سال 99 ، از خشکسالی غیر قابل پیش بینی و از دست رفتن محصولات کشاورزی خبر می‌دهد. به گزارش خراسان رضوی ، روزهای آخر سال  را در حالی به پایان می رسانیم که بسیاری از مسئولان در حمایت از کشاورزان، شعارهای خیلی زیبایی را سر داده اند ولی متاسفانه این وعده ها کمتر جامه عمل به تن کرده است .

خراسان رضوی حدود یک ماه قبل در گزارشی با عنوان« نفروختن سهمیه مازاد آب، چالش جدید کشاورزان خوشاب» به مشکلات آبی کشاورزان پرداخت ولی تا کنون مشکل این افراد زحمت کش در سال جهش تولید نه تنها حل نشده است بلکه اختلافات آب منطقه ای و جهاد کشاورزی مزید بر علت شده؛ یکی آبیاری را تجویز و دیگری نبود آب را برای ندادن سهمیه آب بهانه می‌کند.

گلایه کشاورزان 

سلطان آبادی ،از کشاورزان شهرستان خوشاب با اشاره به این که تا کنون به دلیل نبود بارندگی هیچ گندمی در زمین های دیمه زار مرکز شهرستان خوشاب سبز نشده و  گندم های آبی سبز شده نیز روی زمین زرد و در برخی از نقاط خشک شده اند به خراسان رضوی گفت: امسال به دلیل کمبود سهمیه آب و همکاری نکردن آب منطقه ای برای دادن سهمیه  آب بیشتر، محصولات مان در حال از دست رفتن است.

معصومی، یکی دیگر از کشاورزان این شهرستان نیز با اشاره به کمبود آب سهمیه ای چاه های کشاورزی گفت: تمام جوهایی که کاشته بودم،  به دلیل نرسیدن آب و سرما از بین رفت.

دستور جهاد کشاورزی برای آبیاری محصولات کشاورزی

12 اسفند 99 روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان  خوشاب با صدور اطلاعیه ای ، ضمن اشاره به کاهش نزولات جوی در فصول پاییز و زمستان امسال  نسبت به میانگین سال زراعی گذشته و چند سال قبل و نیاز مبرم مزارع گندم، جو وکلزا به آب ،  به کشاورزان توصیه  کرد برای آبیاری مزارع خود اقدام کنند.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به درخواست و هماهنگی جهادکشاورزی  و دستور استاندار  طی سفر به شهرستان ها مقرر شده  است این مرحله از آبیاری بدون کسر از سهمیه شارژ سال آینده چاه ها باشد که در این زمینه با مدیریت  امور آب سبزوار و فرمانداری  شهرستان خوشاب هماهنگی لازم  انجام شده است.

دستور استاندار خراسان باید اجرایی شود

ابراهیم رود سرابی، مدیر جهاد کشاورزی خوشاب با اشاره به مشکلات آبی کشاورزان شهرستان به خراسان رضوی گفت: از نظر ما باید دستور استاندار خراسان رضوی بدون کسر از سهمیه آبی کشاورزان اجرایی شود. مدیر امور منابع آبی سبزوار نیز  در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به این که اگر یک مدار آبی رایگان در کل خراسان رضوی بدون کسر از سهمیه کشاورزان داده شود، 260 میلیون متر مکعب از منابع آبی استان کسر می‌شود، گفت: به کشاورزان پیشنهاد کرده ایم با تعهد محضری از سهمیه آب سال آینده، زراعت شان را آبیاری کنند.

محمد ثابتی مقدم افزود: کشاورزان برای کمبود آب در سال آینده، کشت بهاره کمتر داشته باشند و زمین کمتری کشت کنند تا به مشکل آب در سال آینده برخورد نکنند.

وزارت نیرو با دادن آب رایگان موافقت نکرده است 

وی با اشاره به بازدید استاندار خراسان رضوی، درباره برخی شهرستان ها و گلایه کشاورزان از مشکلات کمبود سهمیه آب گفت: امکان اختصاص دادن آب رایگان و فروش آب به هیچ وجه  فراهم نیست. وی افزود:  با توجه به خشکسالی احتمالی در سال آینده و وضعیت بد آبی که در برخی از مناطق استان وجود دارد، تا کنون وزارت نیرو و آب منطقه ای استان با دادن سهمیه رایگان آب موافقت نکرده اند.

او تصریح کرد : با وضعیت فعلی، در سال یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب کسری آب داریم و در صورت استفاده از منابع آبی بیشتر امکان دارد زمین ها شکاف بردارند.

وی با تاکید بر مدیریت منابع آبی گفت: در صورت استفاده  بی رویه از منابع آبی و سفره های زیرزمینی، امکان دارد وزارت نیرو برای کاهش حجم آبی پروانه های بهره برداری در کل کشور اقدام کند زیرا  تراز بهره برداری آب در حال منفی شدن است.

در همین باره،  امان ا… خدمتگزار، فرماندار خوشاب نیز با اشاره به مشکلات آبی کشاورزان شهرستان خوشاب گفت: در این زمینه جلساتی تا کنون برگزار  و در مباحث کلی هماهنگی های لازم با استانداری و آب منطقه ای انجام شده است.

کشاورزان رها شده به امان خدا

واضح و روشن است، کشاورزانی که گندم و جو و محصولات پاییزه کاشته اند، در حال از دست دادن زراعت شان در پی بی توجهی  برخی مسئولان  هستند و برخی از مسئولان  ، درد کشاورزی را که زیر تیغ آفتاب در حال سوختن برای خودکفایی و تولید نیاز و مایحتاج کشور به منظور جلوگیری از وابستگی است، درک نخواهند کرد و تجویز نسخه کلی برای استان خراسان و کشور بدون رسیدگی به مشکلات آبی نقاط محروم و کویری ، اشتباهی است که باید مسئولان تدبیر لازم را داشته باشند تا با حل مشکلات کشاورزان ، از مهاجرت روستاییان و ساکنان شهرهای تازه تاسیس به حاشیه شهرها جلوگیری کنند.

نکته دیگر این که ؛ کشاورزان محصولات  خود را کاشته اند ولی در سال جهش تولید ناگهان مسئولان فروش آب را متوقف و کشاورزان را درحالی که  زمین های زیادی را زیر کشت پاییزه بردند  یا  درختان چندین ساله  دارند، بدون دادن سهمیه  آب به امان خدا رها کرده اند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *