سایه کرونا بر روزهای پایانی سال در بازار سبزوار

سایه کرونا در روزهای پایانی سال بربازار سبزوار

بازدیدها: 2376

سایه کرونا بر روزهای پایانی سال

در حالی به آغاز سال ۱۴۰۰ و آغاز بهار در حال نزدیک شدن هستیم که بعد از گذشت بیش از یکسال از شروع کویید ۱۹ می‌گذرد و کرونای انگلیسی و نوع جهش یافته وارد شده و سایه سنگین کرونا همچنان مانند هر استان دیگری، بر این شهرستان نیز حاکم شده است.

سایه سنگین کرونا بر بازار سبزوار

در حالی به سال نو و آغاز بهار ۱۴۰۰ در حال نزدیک شدن هستیم که همچنان سایه سنگین کرونا بر بازار سبزوار و بسیاری دیگر از بازارهای کشور با تشدید کرونای انگلیسی حاکم شده و بسیاری از بازاریان هنوز نتوانسته‌اند زیان حاصل از کرونا و تعطیلی‌های گذشته را جبران کنند.

رضا برغمدی یکی از فروشندگان لباس در خیابان بیهق سبزوار، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹، تنها ۱۸ دست کت و شلوار فروختیم، گفت: کرونا خسارت‌ سنگینی بر بازار زده است.

سفر و عروسی نباشد، مردم خریدی ندارند

وی با اشاره به تعطیلی‌‌های اجباری از ابتدای سال ۹۹ و در ایام دیگری از سال، با تصمیم ستاد کرونا در وضعیت‌های قرمز، عنوان کرد: وقتی رفت‌و‌آمدی در نوروز نباشد، مجلس عروسی برپا نشود و مردم سفر نروند، به چه دلیل باید لباس بخرند، اکثر مردم ترجیح می‌دهند، با همان لباس‌های قبلی خودشان زندگی کنند.

در حال عبور از خیابان بیهق هستم که فردی با صدای بلند، می‌گوید: «ماسک تعاونی از راه رسید»، وقتی قیمت را سوال می‌کنم، هر بسته را هزار تومان ذکر می‌کند، به راهم ادامه می‌دهم و از کنار مرغ‌فروشی عبور می‌کنم، اینجا از معدود شهرهای کشور است که صف خرید مرغ در آن وجود ندارد.

کنترل قیمت گوشت مرغ

علی‌اصغر امانیان، مدیر جهادکشاورزی شهرستان سبزوار نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه شهرستان سبزوار، تنها شهرستانی است که توانسته است با تولیدات به موقع گوشتی و تامین ۱۰۰درصد نهاده‌های دامی تولیدکنندگان، قیمت‌مرغ کنترل شود و به‌همان قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان گوشت مرغ را عرضه کنیم، تصریح کرد: به‌غیر از تامین بازار مرغ سبزوار به‌برخی دیگر از شهرستان‌های کشور نیز در حال صادر هستیم و هیچ تنشی در تولید و توزیع گوشتی مرغ نداریم.

از کنار مرغ‌فروشی عبور می‌کنم، کمی آن طرف‌تر مادری با دو کودکش که داخل گاری نشسته‌اند، در حال هل دادن گاری است.

یکی از سبزواریان به‌بهانه کمک به سمت مادر می‌رود و با دادن مبلغی، جهت مساعدت به آنها، تا می‌خواهد حرفی بزند، پسرک خردسال داخل گاری خطاب به او می‌گوید: «چه می‌خواهی؟، چه رنگی بدهم؟»

مانده‌بود چه بگوید، دوباره پسرک خردسال می‌گوید: «قرمز، نارنجی یا آبی؟» خواهرش منتظر پاسخ خریدار نمی‌ماند و دست در داخل کارتن جوجه‌های یک روزه می‌کند، دو عدد جوجه داخل نایلون فریزر می‌گذارد و به دست یک  خانم سبزواری می‌دهد و می‌گوید: «قشنگ است، خوب مراقبت کن.»

در همان حین، کودک دیگری در حالیکه که بساط ماهی قرمز پیش رویش است، می‎‌گوید: «ماهی قرمز دارم.»

بوی عید و قصه تلخ ماهیان قرمز داخل تنگ

بهار زیبا کم‌کم در حال از راه رسیدن است، در حالی که کودکان ماهی‌فروش را این روزها در سطح شهر مشاهده می‌کنیم که به‌نوعی مچاله شهر شده‌اند و چشمشان به سمت قدم‌هایی است که از کنارشان بی‌توجه می‌گذرند، گاهی اوقات ماهی‌فروش خیره به مردم می‌ماند و خود را ضعیف‌تر از ماهی داخل آب تصور می‌کند، در تمام آمدن‌ها و رفتن‌ها، او می‌گوید: «ماهی قرمز، ماهی عید» و او ماهی خواهد فروخت، حتی اگر رهگذران در این اوضاع کرونایی، از او ماهی نخرند.

سه عدد ماهی قرمز را به قیمت ۱۰ هزار تومان می‌خرم تا ماهی‌فروش را خوشحال کرده باشم و هم اینکه سفره نوروزمان رونق بیشتری بگیرد.

ماهی‌ها قطعا از اسارت در تنگ کوچک آبی انسان‌ها به‌دور از دریای زیبا، خوشحال نخواهند بود، مگر اینکه هیچگاه، دریا و آزادی در آب‌های آزاد را حس نکرده باشند و تمام خوشحالی و زندگیشان در همین سطل آب ماهی‌فروش و تنگ بلور آب بوده باشد و قصه ماهیان قرمز، قصه تلخی است که هر ساله تکرار می‌شود.

خسارت سنگین کرونا بر بازاریان

در وسط بازار اصلی سبزوار، در خیابان بیهق که ۶ شهرستان دیگر دیار سربداران، هر ساله برای خرید به آن مراجعه می‌کنند، به قدم‌زدن ادامه می‌دهم. بازار خلوت است و نبود مشتری در برخی مغازه‌ها، گویای بخشی از اوضاع کرونایی موجود است، در میان فروشندگان مرد تنهایی را می‌بینم که خیره به در و در انتظار مشتری است.

برخی از این فروشندگان، آنقدر غصه چک و اجاره مغازه را در این کسادی بازار شب عید دارند که حتی عبور مردم را احساس نمی‌کنند و در افکار خودشان غوطه‌ور هستند.

علی کیانی، رئیس اتاق اصناف سبزوار، درگفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس‌ کرونا در کشور تاکنون سه بار اصناف تعطیل شده‌اند که در دو مرحله نخست، اصناف شهرستان سبزوار، ۸ هزار‌ میلیارد ریال و در مرحله سوم ۵ هزار میلیارد ریال متضرر شده‌اند، گفت: برخی مشاغل، مانند آرایشگاه‌های زنانه، تالارها و قهوه‌خانه‌ها، تا مرز نابودی رفتند و تعداد قابل‌توجهی از این قبیل مشاغل اقدام به تغییر کاربری کردند.

وی با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا، اصناف در کشور دو سال در رکود بودند، بیان کرد: ویروس کرونا و محدودیت‌های کرونایی از ابتدای سال جاری، کمر برخی از اصناف را در سطح کشور و شهرستان سبزوار شکسته است.

نماز مغرب و عشاء را در مسجد پامنار قدیمی و تاریخی سبزوار که برخی آن‌را منار جنبان سبزوار می‌نامند، به جماعت اقامه می‌کنم.

بعد از اقامه نماز، در کنار یکی از دست فروش‌های سبزوار در خیابان قائم سبزوار که در حال فروش روسری است، چند دقیقه‌ای توقف می‌کنم. خانمی قیمت روسری را سوال می‌کند و فروشنده به او می‌گوید: «۷۵ هزار تومان.»

بانوی سبزواری در حالی که زیر لب با خود زمزمه‌ای دارد، به خبرنگار ایکنا گفت: دقیقا عین همین روسری را چند قدم بالاتر، از مغازه‌ای ۹۰ هزار تومان خریدم.

این بانوی سبزواری با تاکید بر اینکه در این اوضاع کرونایی، به یکدیگر رحم کنیم، تا رحمت الهی شامل حالمان شود، اضافه کرد: وقتی برخی از کاسبان بازاری انصاف ندارند، به‌مردم رحم نمی‌کنند و تنها به‌فکر جیب خودشان هستند، چرا تحریم‌های خارجی را بهانه می‌کنند.

بازار سبزوار یک هفته مانده به نوروز، شلوغی روزهای عید چند سال قبل را ندارد. بسیاری از اندک خریداران حاضر در خیابان‌ها، در حالی که ماسک به صورت زده‌اند، تنها تماشاچی هستند و در این گرانی شب عید که رهبر معظم انقلاب نیز از آن شکایت و گله و همچنین از مسئولان تقاضای رسیدگی و کنترل گرانی‌ها را داشتند، به‌دنبال جنس ارزانی هستند تا تعطیلات نوروز را سپری کنند.

زمین در حال نو شدن است و سبزی زمین با گل‌های زیبای بهاری در حال رویش است و بسیاری از مردم برای شاد کردن دل‌هایشان تمایل دارند، لباس تنشان و خوارکی‌های شب عیدشان نیز همانند بهار نو شود.

از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است: «مَثل مومنین در رحم آوردن به یکدیگر و دوستی کردن و پیوستن به همدیگر مانند یک پیکر هستند، چون عضوی از آن به درد آید سایر اعضاء در بیدار ماندن و تب داری با آن همدردی می کنند.» 

سعدی چه زیبا سروده است: «به بازوان توانا و قوت سر دست/ خطاست پنجه مسکین ناتوان بشکست/ نترسد آن که بر افتادگان نبخشاید/که گر ز پای در آید کسش نگیرد دست/ چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار/ تو کز محنت دیگران بی غمی/نشاید که نامت نهند آدمی»

علی‌اکبر ملکی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *