انحلال مؤسسات قرآنی در سبزوار/ تنها ۵۰ درصد مجوزها تمدید شد

تلاوت قرآن توسط کودکان

آموزش قرآن به کودکان در سبزوار توسط استاد رسولیان nemz.ir

بازدیدها: 4196

انحلال مؤسسات قرآنی در سبزوار/ تنها ۵۰ درصد مجوزها تمدید شد

در حالی که سال‌های تقریبا ۹۰ و ۹۱ را می‌توان یکی از بهترین دوران‌های مؤسسات قرآنی سبزوار نام برد اما با گذشت کمتر از پنج سال از فعالیت برخی از آن‌ها، فقط مجوز ۵۰ درصد مؤسسات قرآنی سبزوار تمدید شده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حدود سال ۱۳۹۱ شهرستان سبزوار دارای هشت موسسه قرآنی بود و درخواست‌هایی برای ثبت موسسه قرآنی جدید به اداره ارشاد ارسال شد اما از حدود ۳ سال گذشته هیچ مجوزی برای موسسات قرآنی جدید در این شهرستان صادر نشده است و برخی نا امید از ثبت موسسه قرآنی و ناامید از مسئولان، خسته از انتظار طولانی مدت به سمت ثبت خانه قرآن روی آوردند و برخی نیز عطایش را به لقایش بخشیدند و از وادی قرآنی خارج شدند.

تمدید مجوز چهار مؤسسه قرآنی
محمد علیزاده، کارشناس علوم قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در همین زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: از هشت مؤسسه قرآنی که در گذشته داشتیم، چهار مؤسسه قرآنی در سال ۹۵ توانستند مجوزشان را تمدید کنند و پرونده‌هایی که در گذشته برای تشکیل مؤسسه قرآنی ثبت شده بود، همه برگشت خورده و هیچ کس نتوانست مجوز جدیدی ثبت کند.

کارشناس علوم قرآنی اداره ارشاد سبزوار با بیان اینکه تعدادی از مؤسسات قرآنی باقی مانده پیگیر مشکل عدم صدور مجوزشان هستند، افزود: برخی از مؤسسات نیز تعطیل شدند.

وی با گلایه از عدم تخصیص بودجه‌های لازم برای فعالیت‌های قرآنی مانند آنچه که در گذشته بود، تصریح کرد: بودجه‌های قرآنی روز به روز کمتر شدند و در حال حاضر کمک‌ها به مؤسسات قرآنی تقریباً در حد صفر است.

در همین رابطه مصطفی رحیمی، کارشناس علوم قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا با ابراز اینکه کلیه وظایف و اختیارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و صدور مجوز هر گونه مؤسسه با موضوع فعالیت یا عنوان قرآن و عترت صرفاً توسط هيأت رسيدگي به امور مؤسسات فرهنگي قرآن و از طریق سامانه تلاوت انجام می‌شود، گفت: طی سه سال گذشته هیچ مؤسسه‌ای در سبزوار نتوانسته است، مجوز جدید ثبت کند.

وی با بیان اینکه معمولا مجوز خانه قرآن در کمتر از ۴۰ روز توسط سازمان تبلیغات اسلامی صادر می‌شود، ولی صدور مجوز مؤسسات قرآنی حدود شش ماه تا یک سال زمان می‌برد، اظهار کرد: تاکنون چند نفر برای دریافت مجوز مؤسسه قرآنی در این چند سال مراجعه کرده‌اند ولی هیچ وقت اقدامات بعدی برای دریافت مجوز انجام نداده‌اند.
کارشناس علوم قرآنی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سبزوار به فعالیت ۲۲ خانه قرآن در شهرستان سبزوار اشاره کرد.

اوجی که فرود آمد
در حالی که سالهای تقریبا ۱۳۹۰ و ۹۱ را می‌توان یکی از بهترین دوران‌های مؤسسات قرآنی سبزوار مانند تربیت ۱۶۰۰ قرآن‌آموز، حافظ قرآن و اساتید برجسته قرآنی توسط مؤسسه قرآنی بیت‌الحفاظ نرجس(س) نام برد اما بعد از این سال‌ها با مشکلاتی که برای برخی از مؤسسات رخ داد و عدم تخصیص بودجه‌های لازم، عملا برخی از آن‌ها به سمت تشکیل مهدکودک و پیش دبستانی قدم برداشتند و یا برخی دیگر به سمت فعالیت‌هایی مانند آموزش دوخت کیف و چرم دوزی در کلاس‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان رفتند که هیچ سنخیتی با فعالیت‌های قرآنی نداشت.

مشکلاتی که در سه سال گذشته برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی پیش آمده، باعث دلسردی برخی از افراد جامعه قرآنی سبزوار شد و برخی از آن‌ها به سمت فعالیت‌های دیگر روی آوردند.

نکته بعدی اینکه با توجه به درخواست سه ساله برخی از این موسسات قرآنی برای صدور مجوز و عدم صدور آن، در حالی که برخی از این موسسات نام موسسه قرآنی را با خودشان دارند در کنارش مشاهده می‌شود مجوز مهد و پیش دبستانی آموزش و پرورش و مجوز خانه قرآنی شهری صادر شده که این مطلب نشان دهنده نبود نظارت واحد در جامعه قرآنی است.

و نکته پایانی اینکه در صورت عدم تمدید مجوزهای لازم می‌توان گفت ۵۰ درصد مؤسسات قرآنی سبزوار از مدار قرآنی خارج می‌شوند و معلوم نیست چه اتفاقات پیش بینی نشده‌ای برای قرآن‌آموزان و کسانی که در آنجا در حال فعالیت هستند رخ دهد و تکلیف مؤسساتی که تاکنون درخواست مجوز کرده‌اند چه خواهد شد، آیا با مجوز مهد کودک ادامه فعالیت می‌دهند یا با مجوز اداره تبلیغات اسلامی؟
خبرگزاری ایکنا آماده انعکاس پاسخ مسئولان در این خصوص است
علی اکبر ملکی
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *