اقدام غیراصولی شهرداری سبزوار و خطر هجوم سیلاب به جاده پرتردد

ریختن زیاله در کال سبزوار

اقدام غیراصولی شهرداری سبزوار و خطر هجوم سیلاب به جاده پرتردد

بازدیدها: 6740

مهر گزارش می‌دهد؛

اقدام غیراصولی شهرداری سبزوار و خطر هجوم سیلاب به جاده پرتردد

وقوع سیلاب‌های متعدد در شهرستان سبزوار و خرابی‌های گسترده‌ ثابت کرد سیل با کسی شوخی ندارد و در صورت بسته بودن مسیل، سیلاب‌ با ویرانی و تخریب، راهش را باز می کند.

دانلود فیلم 12 M

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها -علی‌اکبر ملکی: وقوع سیلاب‌های سال گذشته و اوایل بهار سال جاری در شهرستان سبزوار و خرابی‌های گسترده‌ای که به وجود آورد ثابت کرد سیل با کسی شوخی ندارد و در صورت باز نبودن مسیر سیلاب‌ها آب مسیرش را با قدرت باز کرده و هر آنچه بر سر راهش قرار گیرد نابود و با خود خواهد برد.

سیلاب اوایل سال جاری درس عبرت مسئولان نشد

به عنوان نمونه می‌توان به بارندگی‌های ابتدای سال جاری اشاره کرد که در فروردین ماه امسال در پی وقوع بارندگی‌های شدید در سبزوار و داورزن، جاده سبزوار به تهران مسدود شد.

پر کردن مسیر کانال‌های عبور سیلاب‌ها و بسته شدن مسیر عبور آب از زیر پل‌های جاده‌ها موجب بروز سیلاب و مسدود شدن جاده‌ها می‌شود

پر کردن مسیر کانال‌های عبور سیلاب‌ها و بسته شدن مسیر عبور آب از زیر پل‌های جاده‌ها، یکی از خطرناک‌ترین اشتباهات است که در صورت باز نبودن مسیر عبور آب در این مسیرها در هنگام وقوع حوادث طبیعی، پاسخ دردناکی به مردم و مسئولان خواهد داد.

به گفته برخی از کارشناسان یکی از دلایلی که در مسیر جاده سبزوار – تهران باعث ورود سیلاب به مسیر تردد وسایل نقلیه و جاده می‌شود، مسدود بودن زیر پل‌های جاده و پر شدن مسیر عبور سیلاب‌ها از شن و ماسه است. مسئله‌ای که با کم توجهی و یا سهل انگاری برخی مسئولان همراه بوده است.

با عبور در مسیر جاده سبزوار به سمت شهرستان خوشاب در فاصله حدود هشت کیلومتری در کنار جاده بین‌المللی، تپه‌های زیادی از زباله‌های ساختمانی منظره دل آزاری درست کرده که شهرداری سبزوار با این کار علاوه بر ایجاد منظره ناخوشایند برای رهگذران، مسیر عبور آب را نیز مسدود کرده است.

علی سبزواری یکی از شهروندان سبزواری است که از وضعیت موجود در کنار جاده مورد نظر دلخور است و در گفتگو باخبرنگار مهر، با اظهار اینکه ریختن زباله‌ها در کنار جاده بین‌المللی، در مسیر عبور زائران امام رضا (ع) به سمت مشهدالرضا (ع)، و در مسیر کانال خیرآباد علاوه بر مسدود کردن راه عبور آب‌های روان منظره بسیار زشتی را در جاده بین‌المللی سبزوار – خوشاب ایجاد کرده است می‌گوید: باید با مسببان ریختن زباله‌های ساختمانی در مسیر عبور آب‌های روان برخورد قانونی شود که کسی به خودش اجازه ندهد در این مسیر نخاله ساختمانی و یا زباله‌های دیگری را بریزد.

شهرداری مجوز ریختن زباله را دارد

حسن جغتایی یکی دیگر از شهروندان ساکن منطقه است که از انباشت انبوهی از خاک و زباله در مسیر سیلاب و همجوار با جاده نگران و شاکی است این شهروند سبزواری به خبرنگار مهر، می‌گوید: اگر جان و مال مردم برای مسئولان شهر مهم نیست لااقل به فکر آبروی منطقه باشند تا رهگذران با دیدن این منظره نظرشان نسبت به زیبایی‌های این دیار تغییر نکند.

به منظور پیگیری این مسئله به سراغ شهردار سبزوار می‌رویم، علی کوشکی، شهردار سبزوار در گفت و گو باخبرنگار مهر، با بیان اینکه ریختن زباله‌ها در این کانال (کانال خیرآباد) مجاز است و مجوزهای لازمه را در این رابطه از مسئولان مربوطه گرفته‌ایم می‌گوید: انتهای این کانال زمانی کارخانه ماسه بوده که در حال حاضر تعطیل شده و مسدود است.

با توجه به اینکه سخن قانع کننده‌ای از سمت شهرداری سبزوار بیان نمی‌شود و بر اساس ماده ۱۱ آئین نامه مربوط به حریم بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها که می‌گوید: «‌شرکت‌های آب منطقه‌ای با همکاری شهرداری‌ها و ادارات ثبت اسناد و املاک، مسیل‌های متروک را شناسایی خواهند کرد و تشخیص متروک بودن مسیل‌ها در خارج محدوده قانونی شهرها با شرکت آب منطقه‌ای است، ولی در داخل محدوده قانونی شهرها، شرکت مزبور با همکاری شهرداری‌ها تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد، لذا در صورت بروز اختلاف نظر، تشخیص وزارت نیرو معتبر است.» بنابراین به سراغ مدیر امور منابع سبزوار می‌رویم.

صدور هر گونه مجور برای تخلیه زباله را تکذیب می‌کنم

محمد ثابتی مقدم، مدیر امور منابع آب سبزوار که مسئولیت حفاظت از مسیر کانال‌های آب و جلوگیری از تخریب آنها را دارد در گفت و گو باخبرنگار مهر، با تکذیب صدور هر گونه مجوزی از این اداره برای ریختن زباله‌های ساختمانی در مسیر سیلاب‌ها در پاسخ به چرایی ریختن زباله‌ها در کانال مسیر روستای خیرآباد می‌گوید: این موضوع را بررسی می‌کنیم و هر اداره‌ای مدعی دریافت مجوز برای ریختن زباله در مسیر کانال است مستنداتش را ارائه دهد.

ریختن زیاله در کال سبزوار

نقض سخنان شهردار

مجدداً به سراغ مسئولان شهرداری سبزوار می‌رویم و این بار درخواست مجوزی می‌کنیم که شهردار سبزوار مدعی دریافت آن برای ریختن زباله در مسیر کانال شده است.

سعید رضا فصیحی، مدیریت پسماند شهرداری سبزوار در گفت و گو با خبرنگار مهر، با نقض سخنان شهردار سبزوار درباره دریافت مجوز برای ریختن زباله در مسیر کانال آب و بستن عبور سیلاب‌ها پاسخ می‌دهد: اگر زباله‌های ساختمانی در کنار جاده ریخته شوند مسئولیت آن با اداره راه است اگر زباله‌های ساختمانی در کنار جاده ریخته شوند مسئولیت آن با اداره راه است.

وی توضیح می‌دهد: در مسیری که شهردار سبزوار مدعی داشتن مجوز برای ریختن زباله و نخاله‌های ساختمانی شده است در واقع انتهای کانال مورد نظر است که معدن متروکه ماسه در آن قرار دارد و به علت عمیق بودن گودال‌های ایجاد شده پیشنهاد دادیم زباله‌های ساختمانی به منظور پر شدن گودال‌های موجود در مسیر داخل گودال‌ها ریخته شود.

آنچه که واضح و مبرهن است با بسته شدن مسیر سیلاب‌ها نه تنها جلو آب گرفته نمی‌شود بلکه با وقوع بارندگی‌های شدید آب‌های جاری با پیدا کردن مسیرهای جدید خسارت‌های سنگینی به محیط زیست و جاده بین‌المللی وارد خواهند کرد که اثر این واقعه غیر قابل جبران خواهد بود.

حوادث یکسال اخیر سبزوار و داورزن و حوادث فروردین ماه ۹۹ به خوبی نشان داد با ریخته شدن زباله‌های ساختمانی راه عبور آب مسدود و در صورت باز نبودن مسیر سیلاب‌ها و زیر پل جاده‌ها با وقوع بارندگی‌های شدید سیلاب وارد جاده می‌شود و با تخریب آن باعث وقوع تصادفات سنگین یا واژگونی خودروها می‌شود، مسئله‌ای که در جاده داورزن باعث وجود آمدن چندین حادثه شد. بنابراین چه خوب است مسئولان با عبرت گرفتن از حوادث گذشته از تکرار حوادث احتمالی آینده جلوگیری کنند. کد خبر 5134817

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *