بلایی که گرانی ارز برسر پسته خوشاب آورد/ بازار فروشی که دیگر نیست - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب

بلایی که گرانی ارز برسر پسته خوشاب آورد/ بازار فروشی که دیگر نیست - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب

بازدیدها: 1740

بصیرت خوشاب گزارش می‌دهد؛

بلایی که گرانی ارز برسر پسته خوشاب آورد/ بازار فروشی که دیگر نیست

بلایی که گرانی ارز برسر پسته خوشاب آورد/ بازار فروشی که دیگر نیست - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب
بلایی که گرانی ارز برسر پسته خوشاب آورد/ بازار فروشی که دیگر نیست.

یکی از کشاورزان پسته‌کار شهر سلطان‌آباد گفت: در فروش پسته سال گذشته بسیاری از کشاورزان به دلیل نوسانات قیمت ارز ضرر کردند و این باعث شده تا امسال در فروش تولید خود محتاط‌تر عمل کنند.

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خیرگزاری مهر بر اساس آمار رسمی و به گفته مسئولان شهرستان خوشاب، با تولید بیش از سه هزار تن پسته در سال این شهرستان به عنوان سومین تولیدکننده پسته در استان خراسان و دومین شهرستان از نظر کاشت پسته در استان خراسان رضوی لقب گرفته است. اما اگر سری به  شهرهای سلطان‌آباد و مشکان بزنید، هیچ اثری از پسته در کوچه و بازارش نخواهید یافت چرا که فروشندگان هیچ رغبتی به فروش آن در بازار داخلی ندارند و برای فروش به شهرستان‌های همجوار نظیر سبزوار و بردسکن می‌روند و یا در تهران و شهرهای دیگری به فروش می‌رسانند.

در حالی که این روزها با رسیدن فصل برداشت پسته، کمر درختان خم شده است اما کسادی بازار خرید پسته و پایین آمدن قیمت خرید آن کشاورزان را نسبت به برداشت آن بی‌علاقه و سردرگم کرده است.

اسماعیل نامنی، یکی از کشاورزان پسته کار شهر سلطان‌آباد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پسته امسال روی دست کشاورزان مانده و قیمت خریدها نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد افت کرده است، گفت: تاجران بردسکن، پسته را نسبت به تاجران سبزوار با قیمت مناسب‌تری می‌خرند لذا ترجیح می‌دهیم تولیدات باغ پسته را برای فروش هر سال به این شهرستان ببریم.

وی با بیان اینکه در فروش پسته سال گذشته به دلیل نوسانات قیمت خرید، ۹۰ میلیون تومان ضرر کردم، افزود: این در حالی است که پسته‌های تازه تولید شده را به قیمت ۳۵ تومان فروخته بودم ولی بعد از یک ماه ۱۰ هزار تومان گران‌تر شد.

همچنین غلامحسن چاهه، یکی از پسته‌کاران شهرستان خوشاب در روستای چاهه که به پسته پاک‌کنی مشغول است، ابراز کرد: به دلیل خرید محصولات به قیمت مناسب، ترجیحا تولیدات باغ خودم را در تهران به فروش می‌رسانم.

وی با اشاره به قیمت خرید پسته خشک به قیمت ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان در سال جاری، افزود: به دلیل نوسانات دلار، قیمت‌ها نیز نوسان دارد.

محمد حسن نامنی، یکی دیگر از کشاورزان، گفت: کشاورزان هر ساله پسته خودشان را در بردسکن به فروش می‌رسانند. قیمت پسته خشک خریداری از ما در سال گذشته حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بود و امسال به نصف قیمت کاهش یافته است و امید داریم تا روزهای آینده بازار خرید بهتر شود.

در ادامه منصور برغمدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار، در پاسخ به کاهش قیمت پسته تولیدی اظهار کرد: درسال جاری به دلیل افزایش تولید پسته و افزایش بارندگی‌هایی که در سطح استان داشتیم قیمت این محصول و برخی دیگر از محصولات تولیدی کاهش یافته است.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف برای کشاورزان و افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی تولید پسته در سال ۹۸ افزود: میانگین تولید پسته در سال‌های گذشته در هر هکتار حدود ۹۰۰ کیلوگرم بود، که امسال به یک تن و ۲۰۰ تا یک و نیم تن در هر هکتار افزایش یافته است.

برغمدی در پاسخ به فروش محصولات کشاورزان در شهرستان‌های دیگر، تصریح کرد: بیشتر محصولات تولیدی شهرستان در تهران به فروش می‌رسد و برخی نیز به دلیل قرار گرفتن بورس پسته در فیض‌آباد، بیشتر تمایل دارند در این منطقه پسته تولیدی خود را به دلیل قیمت بالاتر به فروش برسانند.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با تأکید بر اینکه معمولا محصولات کشاورزی در منطقه‌ای که قطب تولید آن است از استان جمع آوری و صادر می‌شوند، ابراز کرد: به عنوان مثال تمام زیره تولیدی استان خراسان در سبزوار جمع‌آوری و از این جا به کشورهای خارجی صادر می‌شود، در زمینه پسته نیز، پسته‌های تولیدی از کرمان و تهران به کشورهای دیگر صادرمی‌شود.

تولید پسته شهرستان خوشاب به ۲۴ هزار تن رسید

در ادامه ابراهیم رودسرابی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب، اظهار کرد: تولید پسته شهرستان خوشاب، ۲۴ هزار تن است که توسط ۱۱ ترمینال مجوزدار فرآوری پسته، تبدیل به پسته خشک می‌شود.

رود سرابی با اظهار اینکه زمان برداشت ارقام موجود پسته شهرستان خوشاب که عبارت‌اند از کله قوچی، احمدآقایی، اکبری و … از آخر شهریور تا آخر مهرماه است، ابراز کرد: ترمینال‌های موجود با سرویس‌دهی در زمینه پوست کنی، شستشو، پوک گیری، خندان‌کن، نم‌گیر، خشک کن، درجه‌بندی و بسته‌بندی به شکل فصلی برای تعدادی از افراد اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب با بیان اینکه میانگین عملکرد پسته (تر) در شهرستان خوشاب ، سه تن در هر هکتاراست، تصریح کرد: با توجه به شرایط مناسب شهرستان جهت احداث باغات پسته و از طرفی اهمیت افزایش بهره‌وری پیشنهاد می‌شود، بهره‌برداران محترم از تسهیلات کم بهره جهاد کشاورزی برای ایجاد باغ‌های پسته واجرای سیستم‌های نوین آبیاری در باغات خود بهره‌گیری نمایند.

وی با بیان اینکه برداشت پسته از باغات خوشاب آغاز شده است، عنوان کرد: سطح باغ‌های پسته این شهرستان شامل نهال و بارور، یازده هزار و ۸۰۰ هکتار و سطح بارور آن به تنهایی در حال حاضر هفت هزار و صد هکتار است، که نسبت به سال گذشته ۵۰۰ هکتارافزایش داشته است.

رودسرابی با بیان اینکه شهرستان خوشاب رتبه سوم استان را در زمینه تولید پسته در اختیار دارد، افزود: امسال پیش‌بینی برداشت ۲۴ هزار تن پسته از سطح باغات شهرستان را داریم، که از این مقدار پسته تولیدی قسمتی به مصرف تازه‌خوری و بخش عمده آن توسط تجار داخلی شهرستان و کشور به کشورهایی چون چین، مالزی و سنگاپور صادر می‌شود.کد خبر 4731838

13 مهر 1398 – علی اکبر ملکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *