کش و قوس‌های ساخت حوزه علمیه در خوشاب

کش و قوس‌های ساخت حوزه علمیه در خوشاب

بازدیدها: 18756

کش و قوس‌های ساخت حوزه علمیه در خوشاب

شهرستان خوشاب از معدود شهرستان‌های کشور است که بعد از گذشته ۱۱ سال از شهرستان شدن، در مرکز آن نه دانشگاه و حوزه علمیه‌ای وجود دارد و نه فرهنگ‌سرا و خانه قرآن دارای مجوزی در آن بر پاست.

ساخت حوزه علمیه در خوشاب اندر خم یک کوچه

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از ایکنا در حدود ۱۰ سال قبل، پروژه ساخت حوزه علمیه شهرستان خوشاب در کنار ساخت مصلی نماز جمعه این شهرستان با اهدای زمین ۱۲ هزار متری مطرح شد، اما هیچ‌گاه ساخت این دو در سلطان‌آباد مرکز شهرستان خوشاب آغاز نشد.

محمدعلی عزتی، یکی از اهداکنندگان زمین برای ساخت حوزه علمیه سلطان‌آباد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه ارزش زمین اهدایی با قیمت حداقلی به نرخ امروزی، اگر محاسبه شود، بیش از ۱۲ میلیارد تومان است، گفت: در حدود ۱۰ سال قبل، بیش از ۱۲ هزار متر زمین با عرض ۸۰ متر از کنار جاده اصلی سلطان‌آباد اهدا شد که متأسفانه با گذشت حدود یک دهه، هیچ اقدامی در این زمین صورت نگرفت.

در صورت ساخته نشدن حوزه زمین اهدایی پس گرفته می‌شود

وی ادامه داد: در زمان نوشتن متن اهدای زمین، شرط شد، در صورت ساخته نشدن مصلی نماز جمعه و حوزه علمیه زمین موردنظر به صاحبانش بازمی‌گردد و کسی حق واگذاری به دیگری را ندارد. بعد از رفتن حجت‌الاسلام صاحبی، امام جمعه وقت سلطان‌آباد و ورود حجت‌الاسلام حیدرعلی یوسف‌زاده، امام جمعه بعدی شهرستان خوشاب، وی از درآمد خود، یک ماشین آجر برای آغاز ساخت حوزه علمیه در این زمین درنظر گرفت، اما حتی یک آجر روی هم گذاشته نشد و هیچ حوزه علمیه‌ای ساخته نشده است.

برای یافتن چرایی ساخته نشدن حوزه علمیه در شهرستان خوشاب به سراغ امام جمعه خوشاب و متولیان حوزه علمیه رفتیم.

مجوز ساخت ۵ سال قبل صادر شده است

حجت‌الاسلام محمد خانی، مسئول موقوفات حوزه علمیه خراسان‌رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مسئولان شهرستان خوشاب پیگیری لازم را درخصوص ساخت حوزه علمیه در سلطان‌آباد نداشتند، با این حال مجوز ساخت حوزه علمیه صادر شد و در زمان حجت‌الاسلام یوسف‌زاده یک ماشین آجر نیز تخلیه شد، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت.

نماینده حوزه علمیه خراسان رضوی برای ساخت حوزه علمیه در شهرستان خوشاب بیان کرد: مجوز ساخت حوزه علمیه سلطان‌آباد، مرکز شهرستان خوشاب، حدود ۵ سال قبل صادر شده است و مطابق مکاتباتی که در این رابطه انجام شده است، مردم و خیرین باید پای کار بیایند.

خانی با اشاره به افزایش تورم در جامعه و اینکه منابع حوزه‌های علمیه محدود و بسیار ضعیف است و در حال حاضر امکان ساخت این مجموعه از سوی حوزه علمیه خراسان وجود ندارد، تصریح کرد: در صورت ساخت حوزه علمیه در مرکز شهرستان خوشاب، اداره و مدیریت این حوزه و آموزش طلبه‌های آن را حوزه‌های علمیه خراسان‌رضوی بر عهده می‌گیرد.

حوزه علمیه خراسان به تعهدات خود عمل نکرد

حجت‌الاسلام سیدقاسم دهقانی، امام جمعه شهرستان خوشاب، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: مردم با اهدای زمین، قدم اولیه را برای ساخت حوزه علمیه در شهرستان خوشاب برداشته‌اند. بعد از پیگیری‌های گوناگون در طی این سال‌ها، مسئولان حوزه علمیه خراسان رضوی، در ابتدای کار عنوان کردند، ۳۰درصد هزینه ساخت با خیرین و مردم و ۷۰درصد را حوزه علمیه پرداخت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بعد از مدتی مسئولان حوزه علمیه خراسان زیر بار توافق اولیه نرفتند و گفتند ۵۰ درصد ساخت با شما و هزینه ۵۰درصد بقیه ساخت با حوزه علمیه خراسان، افزود: متاسفانه همین مقدار را نیز نپذیرفتند و بعد از مدتی، مجدداً بیان کردند، ۷۰درصد هزینه ساخت حوزه علمیه را مردم و خیرین تقبل کنند، تا ما نیز ۳۰درصد بقیه را تکمیل کنیم.

ساخت ۱۰۰درصد حوزه علمیه توسط خیرین خوشاب نشدنی است

دهقانی عنوان کرد: بعد از مدتی، مسئولان حوزه علمیه خراسان رضوی، تمام توافقات اولیه را رد کردند و گفتند ۱۰۰درصد هزینه ساخت حوزه علمیه شهرستان خوشاب را مردم و خیرین پرداخت کنند و ما هزینه استاد و طلبه‌ها را پرداخت خواهیم کرد.

امام جمعه خوشاب با بیان اینکه یکی از مشکلات شهرستان خوشاب نبود روحانی در روستاها و شهرهای این شهرستان و معظلات آسیب‌های اجتماعی است، اضافه کرد: به دلیل بالا رفتن هزینه‌های ساخت امکان تأمین این هزینه توسط مردم و خیرین، به‌هیچ وجه امکان ندارد و باید مسئولان حوزه علمیه برای ساخت و استقرار حوزه علمیه در این شهرستان محروم کمک کنند.

شهرستان خوشاب از معدود شهرستان‌های کشوری است که در آن حتی یک روزنامه نیز توزیع نمی‌شود و به‌دلیل کشاورزی بودن منطقه، اکثر افراد و ساکنین آن به کشاورزی مشغول هستند و بیش از ۶۰۰ معلم و اکثر رؤسای ادارات این شهرستان هر روز، در زمان برپایی مدارس و فعالیت ادارات از سبزوار و شهرستان‌های مجاور، راهی شهرها و روستاهای این شهرستان محروم می‌شوند.

شهرستان خوشاب اگر چه از نظر آسیب‌های اجتماعی دارای رتبه خوبی نیست، اما رتبه سوم تولید پسته خراسان رضوی، رتبه دوم سطح زیر کشت پسته و رتبه اول تولید برخی گیاهان دارویی را در استان داراست.

این شهرستان به‌گفته برخی از مسئولان، یکی از شهرستان‌های محروم کشوری از نظر امکانات فرهنگی است و دارای آسیب‌های اجتماعی بالایی است، چرا که جزء معدود شهرستان‌های کشوری است که بعد از گذشت ۱۱ سال از شهرستان شدن، هنوز به‌دنبال استقرار ادارات اوقاف و امورخیریه، اداره تبلیغات اسلامی و استقلال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و به‌گفته برخی افراد، حدود ۹۰درصد مدیران و مسئولان شاغل در ادارات مختلف این شهرستان پروازی هستند و یا خانواده‌هایشان در خارج از این شهر ساکن هستند و درد و مشکلات مردم خوشاب را احساس نمی‌کنند.

شهرستان خوشاب را شاید بتوان جزء نادرترین شهرستان‌های کشوری است که در آن تنها یک موسسه قرآنی افتتاح شده و بعد از افتتاح، به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل شده و هیچ فعالیتی در آن وجود ندارد.

اگر چه شهرستان خوشاب در حال حاضر به گفته امام جمعه شهرستان خوشاب، حدود ۵۰ طلبه دارد که در حوزه‌های علمیه مختلف کشوری در حال درس خواندن هستند اما برای رفع مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی یک منطقه برپایی زیرساخت‌های فرهنگی نظیر ساخت حوزه علمیه، تاسیس خانه قرآن و مؤسسه فرهنگی و قرآنی، استقرار اداره اوقاف و امورخیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، استقلال اداره فرهنگ و ارشاد و جذب پرسنل کافی برای خدمت به مردم بازگشت روحانیون بعد از اتمام تحصیلات حوزوی به زادگاهشان برای خدمت به مردم از اولویت‌های اول رفع مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی است. انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *