گزارشی درباره وضعیت گازرسانی به روستاهای بخش مشکان شهرستان خوشاب سرما آمد، گاز به روستاهای مشکان نرسید! علی اکبر ملکی بصیرت خوشاب سبزوار

گزارشی درباره وضعیت گازرسانی به روستاهای بخش مشکان شهرستان خوشاب سرما آمد، گاز به روستاهای مشکان نرسید! علی اکبر ملکی بصیرت خوشاب سبزوار

بازدیدها: 209

گزارشی درباره وضعیت گازرسانی به روستاهای بخش مشکان شهرستان خوشاب

سرما آمد، گاز به روستاهای مشکان نرسید!

نویسنده : علی اکبر ملکی

در شرایطی که  دمای هوا شب ها به صفر درجه نزدیک می شود و بادهای سرد پاییزی نوید فصل سرما را می دهد، اما وعده های چند ساله مسئولان در ادوار مختلف برای گازرسانی به روستاهای شهرستان خوشاب همچنان تحقق نیافته است

به گزارش خراسان رضوی، در یک روز سرد پاییزی با عبور از شهر مشکان که از مشکلات اصلی آن نبود روشنایی در کمربندی 3 کیلومتری است به سمت دره یام و روستاهای بخش مشکان می روم، روستاهایی که در برخی از آن ها مناطقی خوش آب و هوا و ییلاقی در کنار کوه های سر به فلک کشیده وجود دارد ولی دارای جاده هایی بعضا خاکی، سنگلاخی و صعب العبور است که عبور از آن ها  کاری سخت ودشوار است و وسایل نقلیه را به شدت فرسوده می کند.

طی  گزارش هایی در بهار امسال، روزنامه خراسان رضوی به دلایل  گاز رسانی نشدن ، روستاهای شهرستان خوشاب با تیتر« دلایل گازرسانی نشدن به 4 روستا در خوشاب » و در گزارش دیگری با عنوان « محرومیت حاشیه نشینان ۱۶ روستای خوشاب از نعمت گاز » پرداخت.

فرماندار خوشاب درباره مشکلات گاز رسانی به منطقه دره یام گفته بود: گاز تا پشت علمک روستاهای منطقه دره‌یام رسیده و لوله‌کشی گاز به خانه‌ها در حال انجام است و به زودی به خانه‌های مردم گازرسانی خواهد شد.

 امان ا… خدمتگزار تاکید کرد:در دو روستای باقی‌مانده در این طرح با موافقت مسئولان و پیش‌بینی و اختصاص بودجه پنج میلیارد تومانی  همزمان با وصل انشعابات گاز منطقه داراب و دره‌یام عملیات احداث شبکه گاز آغاز خواهد شد.وی افزود: کل شهرستان خوشاب تاکنون 83 درصد گازرسانی شده  و با وصل انشعابات داخل روستاهای دره‌یام 96 درصد این شهرستان گازکشی شده است.

بعد از عبور از سه راهی آبروان به  سمت زیارتگاه و مجموعه تاریخی بابا لنگر می روم. روستایی که باید برای رسیدن به آن از جاده ای سنگلاخی و سنگی عبور کنید و اگر از رفتن به آن جا از وسط راه پشیمان نشوید بعد از حدود نیم ساعت به روستای بابالنگر و مجموعه تاریخی آن می رسید.

روستا و مجموعه ای تاریخی که مورد بی مهری مسئولان واقع شده است و سوز سرمای شب این روستا استخوان ها را به درد می آورد.

پروژه ناتمام گازرسانی

  یکی از آخرین پروژه‌های گازرسانی به روستاهای شهرستان خوشاب بعد از گازرسانی به شهرهای مشکان، نوده انقلاب و سلطان‌آباد، روستاهای دره یام در بخش مشکان بود که از سال 97 پروژه آن آغاز شد و تا سال گذشته ادامه داشت.

پروژه‌ای که 18 روستا را در طرح گازرسانی قرار داد ولی به دلیل بالا رفتن قیمت تجهیزات و تغییر نرخ ارز، عملا برای دو روستای انتهایی این پروژه روستای دربند و نشیب شهرستان خوشاب به سرانجام نرسید و ناقص ماند.

یکی از اهالی روستای بابا لنگر در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار کرد: بیش از یک سال  است که لوله گاز را زیر زمین این روستا دفن کرده اند ولی نه علمکی زده اند  و نه به مردم روستا گاز رسانی شده است.

عزیزی با انتقاد از پز دادن برخی مسئولان برای گاز رسانی به روستاهای شهرستان خوشاب افزود: گازی که به خانه مردم نرفته باشد، خانه آن ها را گرم و نیاز مردم را رفع نکند چه خاصیتی به جز افتخار و پز دادن مسئولان دارد. برخی مسئولان شعار زیاد می دهند ولی آن چه در واقعیت  می بینیم لوله گاز دفن شده زیر زمین است که بعد از یک سال رسیدن لوله گاز به اول روستا به خانه هیچ روستایی در این منطقه  گاز نرسیده است.

وعده های مکرر مسئولان برای گاز رسانی در زمستان هایی که پی درپی می گذرند 

یکی از ساکنان روستای  بابا لنگر با اظهار این که قرار بود تا زمستان سال 99 گاز رسانی به مردم تمام شود ولی زمستان سال 1400 نیز از راه رسیده اما که هیچ علمکی نصب نشده است و گاز به زمستان امسال نیز نخواهد رسید،گفت:شما تاریخ امسال را  یادداشت کنید و سال بعد نیز بیایید و بررسی کنید.

عزیزی با انتقاد از رسانه ها برای پوشش ندادن درد و رنج مردم روستایی و مشکلات شان و میرزا بنویسی برای برخی از مسئولان شهری افزود: برای گاز رسانی به روستا خیلی پیگیری کرده ایم اما تاکنون نتیجه نداشته است و سرما از راه رسید و امسال نیز باید با نفت خانه ها را گرم کنیم.

جاده ای که با کمک خیران در حال ساخت است 

وی با بیان این که روستای جاده بابا لنگر با کمک خیران کمی خاکریزی شده و دولت برای خارج شدن از این وضعیت سنگلاخی و گلی در زمان بارندگی ها کمک نکرده است،خاطر نشان کرد: اگر جاده این منطقه زیارتی درست شود بسیاری از زائران به این منطقه خواهند آمد و کلی اشتغال و توسعه در روستا خواهیم داشت ولی حیف که جاده مناسب نداریم.

عزیزی با اشاره به خشکسالی سال های اخیر و نبود امکان ادامه تحصیل از پنجم ابتدایی به بعد در روستا و مهاجرت برخی از مردم روستا به دلیل بی توجهی مسئولان افزود: به دلیل خشکسالی و خشک شدن قنات ها مردم روستا توان و درآمدی برای لایروبی ندارند و اگر مشاهده می کنید چند نفری در این روستا ساکن هستند به ناچار و از روی  اجبار است.

یکی از بانوان روستا در ادامه گفت: سال قبل تا چند ماه با ادعای این که گاز رسانی شده است نفت نیز ندادند و امسال نمی دانم نفت می دهند یا نه.

زهرا لنگری اضافه کرد: دختران ما از کلاس پنجم به بعد همه خانه نشین هستند و به دلیل نبود جاده مناسب و مدرسه امکان ادامه تحصیل را در روستاهای مجاور و شهر ندارند.

نمی دانم در کدام دولت وعده مسئولان محقق خواهد شد

حسینعلی لنگری، عضو شورای روستای بابا لنگر در گفت وگو با خراسان رضوی با تایید مشکلات این روستا اظهار کرد: برای گازرسانی پیگیری کرده ایم و بارها مسئولان قول داده اند تا زمستان علمک به روستا بیاید.

وی با اشاره به توزیع هر ماه 6 کیلوگرم آرد برای هر نفر در روستا برای پخت نان در خانه ها در بین اهالی روستا افزود: برای ساخت جاده مناسب چندین سال پیگیری کرده ایم اما مسئولان فقط وعده می دهند و نمی دانیم کی وعده مسئولان و در کدام دولت به سرانجام خواهد رسید.

در ادامه سراغ روستاهای دیگر در این منطقه می روم.یکی از پیمانکاران منطقه در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به این که هیچ کدام از روستاها گاز رسانی نشده است،تصریح کرد: در روستای عباس آباد و سیمان پیمانکار در حال نصب علمک است.

نجاری با اشاره به این که به علت کمبود بودجه و گران شدن تجهیزات، گازرسانی به دره یام به کندی در حال انجام است، افزود: بعد از حدود شش ماه تعطیلی کار مجدد برخی پیمانکاران وارد منطقه شده اند و در حال گاز رسانی، لوله کشی و نصب علمک در بعضی از روستاها هستند اما خیلی بعید می دانم امسال  گاز رسانی صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در بسیاری از روستاها مانند دزق، بابا لنگر و سرخ حتی علمک نیز نصب نشده است.

روستاها در نوبت گازکشی

برای یافتن پاسخ مسئولان ابتدا سراغ اداره گاز می روم. مجید آهنچیان، رئیس اداره گاز ناحیه سبزوار، در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به تلاش های شبانه روزی و به رغم محدودیت های ایجاد شده ناشی از همه گیری بیماری کرونا در یک سال اخیر خاطرنشان کرد: هم اکنون شبکه  اصلی روستاهای بخش مشکان و دره یام گاز رسانی شده است.

وی اظهار کرد:هم اکنون نصب انشعابات در دو روستای عباس آباد و سیمان به اتمام رسیده و انشعاب دیگر روستا نیز به نوبت در حال انجام است. پیش بینی می کنیم نصب انشعاب تمام روستاهای این محور تا پایان امسال به اتمام برسد.آهنچیان با بیان این که شرکت گاز خراسان رضوی در چند سال گذشته با یک جهش قابل توجه موفق به کسب رتبه اول بهره مندی خانوار روستایی از نعمت گاز در کشور شده است، افزود: روال کار به این صورت است که در اجرای پروژه ها اول شبکه گازرسانی  و سپس برای نصب علمک اقدام می شود.

سهمیه نفت روستاهای محروم از گاز قطع نشده است

با توجه به اظهارات مسئول اداره گاز، امسال نیز بیشتر خانه های روستاهای بخش مشکان از نعمت گاز برخوردار نخواهند شد و باید به دنبال تهیه نفت سفید برای زمستان باشند.

حسین شمسایی، رئیس واحد بازرگانی شرکت منطقه ای نفت سبزوار در گفت وگو با خراسان رضوی درباره تامین  سوخت مردم روستاهای بخش مشکان در شهرستان خوشاب تصریح کرد: امسال نیز با توجه به گاز رسانی نشدن بسیاری از روستاها و برخوردار نبودن مردم روستایی از نعمت گاز سهمیه نفت آنان مطابق سال گذشته در کارت سوخت شان واریز خواهد شد.

وی با اشاره به این که مهر ماه برای خانواده های یک تا پنج نفره 220 لیتر، پنج تا شش نفره 260 لیتر و برای هفت نفر بیشتر 300 لیتر سهمیه نفت در نظر گرفته شده است، افزود: با فرا رسیدن فصل زمستان این سهمیه بیشتر خواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *