خالی شدن روستاها از جوانان و تنها ماندن سالخوردگان

خالی شدن روستاها ی شهرستان خوشاب از جوانان و تنها ماندن سالخوردگان - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی

بازدیدها: 154

روستاهای «دره‌یام» از توابع شهرستان خوشاب هستند و مواردی نظیر اشتغال، مهاجرت جوانان، حمله گرازهای وحشی به زمین‌های کشاورزی و… از جمله مشکلات ساکنان آنجا است که از مسئولان تقاضای رفع مشکلاتشان را دارند.

اهالی روستا

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، روستاهای دره‌یام از توابع شهرستان خوشاب هستند، در روستای «دربند» شهرستان خوشاب اشتغال و درآمد رونق داشت، اما این روزها با رفتن جوانان به شهرها بیشتر افراد که سالخورده هم هستند تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و مدرسه این روستا نیز زمانی ۴۷ دانش‌آموز داشت که امروز فقط سه دانش‌آموز در  پایه ابتدایی در آنجا تحصیل می‌کنند.

گازکشی در روستاهای «دره‌یام» از سال ۹۷ آغاز شده که هم‌اکنون مراحل پایانی را طی می‌کند و قطع ارتباطات مخابراتی تلفن‌های ثابت نیز مردم را کلافه و سردرگم کرده است و برخی  روستاییان از کمبود نان و جیره‌بندی آب در بعضی از ماه‌های سال و حمله گرازهای وحشی به زمین‌های کشاورزی که باعث نابودی محصولات‌ می‌شود از مسئولان گلایه دارند، متأسفانه سارقان نیز مانند گذشته سیم‌های برق را سرقت می‌کنند.

حسن باقری از اهالی این روستا، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه یکی از مشکلات روستاییان موضوع اشتغال و عدم حمایت کافی دولت‌ها از آنها است، می‌گوید: بسیاری از جوانان روستایی منطقه «دره‌یام» در شهرهای بزرگ و سراجی‌ها مشغول کار هستند که اگر دولت از آنها حمایت و مشکلات را در روستاها حل کند، آنها به‌راحتی می‌توانند به دیار خود بازگردند و مشغول کار شوند.

روستا

جوانان رفتند، پیران تنها ماندند

علی‌اصغر دارابی، عضو شورای روستای «داراب» از مجموعه روستاهای «دره‌یام» نیز در گفت‌وگو با ایکنا، می‌گوید: با مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ گاهی اوقات برای دفن اموات و حل مشکلات روستاییان در بعضی از روستاهای «دره‌یام» جوانی پیدا نمی‌کنیم و مردم مجبور هستند از روستاهای مجاور برای دفن اموات کمک بگیرند.

آخرین ایستگاه، «دربند»/پیران در بند تنهایی

وی با اشاره به عدم رسیدگی برخی مسئولان به مشکلات روستاها، ادامه می‌دهد: برخی جوانان تمایل بسیاری به دریافت وام‌های دامداری و کشاورزی داشتند تا در زادگاهشان بتوانند اشتغالی ایجاد کنند و ماندگار شوند، اما بانک‌ها آنقدر سنگ بر سر راهشان قرار دادند که هیچ‌کدام موفق به دریافت تسهیلات نشدند و نتیجه آن شد که از روستاها مهاجرت کردند.

دارابی با گلایه از مسئولان دولتی برای عدم پیگیری مشکلات روستاییان بیان می‌کند: مگر چند نفر کارمند در روستاها زندگی می‌کنند و یا چند روستایی فرزندانشان کارمند هستند که بتوانند ضامن کارمند و کسر از حقوق برای بانک‌ها فراهم کنند تا بتوانند وام بگیرند.

با عبور از روستاهای مختلف «دره‌یام» که در بسیاری از آن مناطق فقط افراد سالخورده ساکن هستند با طی کردن جاده‌ای سنگلاخی به روستای «اردنج» می‌رسیم، روستایی که در آن کودکان با وجود داشتن محرومیت‌ها، هر روز با طی کردن فاصله حدود ۱۰ کیلومتری و عبور از جاده خاکی و سنگلاخی برای حضور در مدرسه به روستای «داراب» می‌روند.

ساکنان روستا

«اردنج» هم‌مرز با خراسان شمالی است و برخی اهالی آن از حفر حدود ۲۰۰ حلقه چاه در خراسان شمالی بر بستر کال و چشمه‌های آب بالادستی این روستا گلایه دارند تا از طریق استانداری و مسئولان کشوری این موضوع را پیگیری کنند که چرا با متخلفان برخورد نمی‌شود. روستایی که قنات مشترک آنها با دو روستای دیگر شهرستان خوشاب در حال خشک شدن است و از مسئولان تقاضای کمک برای لایروبی و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز بالادستی در خراسان شمالی را دارند.

بهشت و جهنم از دید روستاییان

با طی کردن جاده‌ خاکی با مسافت تقریباً چهار کیلومتری بعد از عبور از روستای «نشیب» که روستای زیبایی است و در بعضی از نقاط دارای خانه‌هایی چند طبقه و ویلایی است به روستای «دربند» می‌رویم. این روستا هم‌مرز با خراسان شمالی است که برخی افراد، آن سمت کوه‌ها را به‌دلیل رسیدگی مسئولان خراسان شمالی به روستاهای بهشت ساکنانش معرفی و این طرف آن را در خراسان رضوی به‌دلیل عدم رسیدگی مسئولان به مشکلات، جهنم معرفی می‌کنند، به‌طوری‌که جوانان روستایی همه از آنجا کوچ کرده‌اند.

ساکنان روستا نیز از نبود طرح هادی روستایی در این روستا گلایه دارند و برخی افراد از اداره منابع طبیعی که ممنوعیت ساخت‌وساز را برای جوانان و بازگشت آنها به روستا ایجاد کرده است گلایه می‌کنند.

در این روستا از سال ۹۷ با آغاز پروژه گازرسانی به ۱۷ روستای «دره‌یام» قول گازرسانی داده‌اند و در حالی‌که لوله گاز به داخل روستا رسیده و برخی اهالی روستا اقدام به لوله‌کشی گاز کرده‌اند، اما گاز هنوز به داخل خانه‌ها نرسیده و روستاییان از مشکلات سوخت نفت سفید و کمبود سهمیه ۲۴۰ لیتری گلایه دارند که مسئولان شرکت نفت از قانونی بودن سهمیه‌ها سخن می‌گویند.

روستای «دربند» روستایی است در بند مشکلات متعدد نظیر حمله گرازهای وحشی (خوک) که مزارع کشاورزی را نابود کرده‌اند و ساکنان آن علی‌رغم اینکه ۱۵ سال است تلاش می‌کنند تا با آنها مبارزه کنند و مسئولان دولتی نیز از این موضوع آگاه هستند، اما هنوز کسی به داد این روستا نرسیده است.

«دربند» روستایی است که حدود ۹۰ درصد اهالی آن به‌دلیل داشتن سن بالا و عدم توانایی لازم برای کار تحت پوشش کمیته امداد هستند و پیران روستا آخرین بازماندگان آن هستند که آبادی این روستا را تاکنون حفظ کرده‌اند.در این روستای کانال‌های تلویزیونی نیز مشکل دارد که البته با پیگیری‌های انجام شده این روزها مشکل آنتن‌دهی تا اندازه‌ای حل شده است، اما باز هم مشکلاتی وجود دارد.

رحمان دربندی، عضو شورای روستای دربند در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به وضعیت مالی ساکنان روستا، می‌گوید: سال‌های گذشته وضعیت مالی مردم روستا به‌دلیل اشتغال و تولیدی که داشتند خوب بود، اما این روزها با رفتن جوانان از روستا و پیر شدن اهالی قدیمی اینگونه نیست و تنها مدرسه روستا در پنج پایه ابتدایی فقط سه دانش‌آموز دارد. برخی از پیران روستا نیز که فرزندانشان در شهرهای بزرگ ساکن هستند در ایام زمستان برای در امان ماندن از  سرما و کمبود سوخت به شهرها نزد فرزندانشان سفر می‌کنند.

فقر و محرومیت در روستاهای «دربند» و «دره‌یام» و در بعضی دیگر از روستاهای شهرستان خوشاب زیاد و لازم است مسئولان برای خالی نشدن این روستاها راه‌حلی بیندیشند، زیرا با توجه به پیش‌بینی برخی مسئولان استانی اگر مشکلات روستاها حل نشود احتمالاً تا ۱۰سال آینده برخی از روستاهای شهرستان خوشاب خالی از سکنه خواهد شد.

آخرین ایستگاه، «دربند»/پیران در بند تنهایی

علی اکبر ملکی

انتهای پیام / بصیرت خوشاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *