مردم روستای جنت آباد شهرستان خوشاب از مشکلات و دغدغه ها می گویند «جنت آباد» در کوران بی توجهی! - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب - سبزوار

بازدیدها: 389

مردم روستای جنت آباد شهرستان خوشاب از مشکلات و دغدغه ها می گویند «جنت آباد» در کوران بی توجهی! نویسنده : علی اکبر ملکی

   به گزارش بصیرت خوشاب در یک روز سرد پاییزی، راهی آخرین روستای شهرستان خوشاب در غرب این شهرستان می‌شویم؛ روستایی با حدود  500 نفر جمعیت که اکثر آن‌ها به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

روستایی که تنها یک مدرسه با قدمت 40 ساله دارد که اکنون 42 دانش آموز دختر و پسر در این مدرسه درس می خوانند. این روستا دارای قناتی است که به دلیل مسدودشدن بخشی از مسیر قنات به اندازه یک فنجان آب‌خوری از آن آب جاری است. حمام روستا نیز تعطیل شده و رو به ویرانی است.

وارد روستا که می‌شوم جوانان متعددی در گروه‌های مختلف سرکوچه ها نشسته اند و آفتاب می گیرند. هر کدام دغدغه‌ها  و خواسته هایی دارند که در محل زندگی‌شان با توجه به کمبودهایی که وجود دارد، امکان‌پذیر نیست. 

آن‌چه به خوبی روشن و واضح است این که توجه به روستا و روستاییان و رفع مشکلات آن‌ها یکی از نیازهای اصلی کشور در حمایت از خانه و خانواده برای افزایش جمعیت و ماندگاری جوانان در روستاها با افزایش اشتغال و تولید است.

این موضوع محقق نمی شود مگر با ایجاد اشتغال، رفع مشکلات تولید، احیاکردن قنات ها ، رفع مشکلات تحصیلی دانش آموزان و توجه به تامین حداقل معیشت و امکانات رفاهی برای روستاییان.

دغدغه بیکاری جوانان 

حسینی یکی از جوانان این روستاست که به معضل بیکاری در این منطقه اشاره می کند و می گوید: در این روستا حدود 150 جوان زندگی می کنند که هر کدام دغدغه و مشکلات خاص خودشان را دارند.

بیشتر آن‌ها بیکار هستند و عملا شغل ثابت و مناسبی ندارند. اگر مسئولان شرایطی ایجاد کنند و وامی درنظر بگیرند یا شغلی برای جوانان ایجاد کنند، قطعا این جوانانی که هر روز صبح  بیکار در روستا می نشینند، سرکار خواهند رفت و چرخه اقتصاد کشور نیز به گردش درخواهد آمد. از طرفی از مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ نیز جلوگیری خواهد شد.

یکی دیگر از جوانان به مسجد تازه‌ساخت روستا اشاره می کند و می گوید: این روستا روحانی و همچنین خانه عالم ندارد.  توان مالی اکثر ساکنان این روستا خیلی پایین است و بسیاری از مردم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. متاسفانه هزینه ای برای ساخت حسینیه و همچنین سرویس های بهداشتی روستا وجود ندارد. محمد جنت آبادی به مشکلات قنات روستا که به اندازه یک فنجان آب از کف آن جاری است، اشاره می کند و می گوید: سال گذشته جهاد کشاورزی حدود 20 میلیون تومان کمک بلاعوض برای احیای این قنات اختصاص داد.

ولی این هزینه برای مرمت 14 کیلومتر طول قنات و رفع مسدودی های مسیر آن اصلا کافی نیست و نیاز است که بیشتر توجه شود. خطر تخریب مدرسه یکی دیگر از اهالی روستا با اشاره به سرسره زنگ زده و واژگون شده، می گوید: ساختمانی ویژه دهیاری احداث کرده اند که در طول سال بیشتر از چند روز قابل استفاده نیست.

اما تنها پارک روستا که نیاز ضروری برای ترمیم و نوسازی دارد، به حال خود رها شده است. متاسفانه مسئولانی که مدعی هستند، هیچ کاری برای حمایت از خانواده و جوانان این روستا انجام نمی دهند. او که از اعضای شورای علی البدل روستای جنت آباد است، ادامه می دهد: چهار سال قبل اعلام شده بود که بودجه تخریب مدرسه قدیمی و ساخت مدرسه جدید این روستا تعیین شده، ولی هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. او خاطرنشان می کند: 42 دانش آموز مقطع ابتدایی با ترس و دلهره  به مدرسه قدیمی می روند و حدود 40 دانش آموز مقطع راهنمایی نیز به روستای «نوده انقلاب» می روند. سرویس های بهداشتی مدرسه در ندارد، سقف بخش هایی ازمدرسه تخریب شده و گچ های آن فروریخته و کف محوطه مدرسه پر از سنگ است . حیاط مدرسه آسفالت نیست.  ولی مسئولان فقط وعده می دهند.

رها سازی پروژه مزار شهدا

در حال رفتن به سمت مزار شهدا هستیم که یکی از مادران شهید این روستا با گلایه از مسئولان بیان می کند: چندین سال است که طرح بازسازی مزار شهدا را با تخریب قبور دو شهید در این روستا آغاز کرده اند، اما هنوز تکمیل نشده  است و به صورت خرابه آن را رها کرده اند. ام‌البنین احسانلو با بیان این که اگر طرحی را نمی توانند اجرا کنند، چرا شروع می کنند، می افزاید:  از مسئولان درخواست دارم سنگ مزار2 شهید روستا را تکمیل کنند تا از این حالت خرابی خارج شود و حداقل بتوانم بر سر مزار فرزند شهیدم حاضر شوم.

او با بیان این که مدت دو سال است که وی را بین دهیاری و بنیاد شهید سرگردان کرده‌اند، اضافه می کند: بعد از دو سال مسئولان می گویند که ما برویم سنگ مزار شهید را تکمیل کنیم.  اگر از اول قرار بود که خودم سنگ مزار فرزند شهیدم را درست کنم، چرا مسئولان خرابش کردند و چه نیازی به بنیاد شهید داریم.

در حال عبور از کوچه هستم که زنان نشسته مقابل منازل‌شان در خواست دارند به مسئولان بگوییم که کوچه و خیابان شان  را آسفالت کنند. 

یکی از بانوان روستای جنت آباد ادامه می دهد: نانوایی روستا در روز فقط دو ساعت نان می پزد و به هر نفر 10 عدد نان می دهد که جوابگوی مصرف اهالی روستا نیست. پیرمردی از راه می رسد و خودش را محمد علی جنت آبادی معرفی می کند.  او با گلایه از مسئولان جهاد کشاورزی می گوید: برای 27 ساعت آب فقط 10 عدد کیسه  کود سفید سهمیه‌ای داده اند و برای منطقه آب چشمه کلاته‌ها هیچ کود سهمیه‌ای نمی دهند. او اضافه می کند: مسئولان مدعی حمایت از کشاورزی هستند، ولی برای دریافت چند عدد کیسه کود سهمیه ای مجبورمان می کنند کیلومترها راه برویم و روزها در صف باشیم تا بتوانیم چند عدد کیسه کود برای افزایش تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.

پیرمرد جنت آبادی با اشاره به مهاجرت فرزندانش به تهران به دلیل مشکلات موجود در روستا با بغض ادامه می دهد: وقتی به مسئولان درباره کمبودها و مشکلات روستا گلایه  و انتقاد می کنیم ، در پاسخ می گویند که ضدانقلاب هستیم.

سرقت از مدرسه روستا

در ادامه راه سری به دبستان معراج جنت آباد می زنم. مدرسه‌ای با 4 کلاس که یکی از کلاس های آن به عنوان دفتر مدیر مدرسه اشغال شده و در سه کلاس دیگر 42 دانش آموز در 6 پایه ابتدایی مشغول تحصیل هستند و به گفته مدیر مدرسه، نماز جماعت به دلیل نبود نمازخانه  در وسط سالن چندمتری روی یک موکت برگزار می شود.

در کلاس ها را در حالی  باز می کنم که لولای پایین آن‌ها  کنده شده و با چسبیدن روی زمین آن‌قدر آه و ناله می کند که دل هر آدمی را به درد می آورد.

محمد طبسی، مدیر مدرسه جنت آباد، با بیان این که وجود برخی مشکلات در روستاهایی که دهیار و شورا با مدرسه همکاری ندارند، طبیعی است، می گوید: در مدت دو سالی که کرونا وجود داشت،  7 مرتبه این مدرسه مورد سرقت سارقان قرار گرفت و به غیر از سرقت کنتور آب، سیم برق مدرسه، لوله های ناودان پشت بام، در سرویس های بهداشتی و لوله های گاز به سرقت رفته است.

طبسی در پاسخ به گلایه برخی از دانش آموزان روستا درباره سرد بودن هوای کلاس ها، نداشتن شیشه مناسب ، سوراخ بودن پنجره ها و نبود قفل در می گوید: بیشتر اهالی این روستا تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و از توان مالی کمی برخوردارند. برخی از دانش آموزان مستضعف دیگر نیز وجود دارند که سعی کرده ایم به نحوی کمک کنیم .ولی امکانات کم است و تعداد نیازها و نیازمندان زیاد است.

وی با بیان این‌که این مدرسه قدیمی در طرح نوسازی آموزش و پرورش قرار دارد و در صورت رسیدن بودجه و اقدام مسئولان از نو ساخته خواهد شد، اضافه می کند: شیشه های شکسته مدرسه تعویض شده و مدرسه شوفاژکشی است و گرمای خوبی دارد ولی برخی از دانش آموزان به دلیل نداشتن لباس زمستانی مناسب، معمولا با دمپایی و بدون لباس گرم در کلاس حاضر می شوند.

از مدرسه بیرون می روم و یکی از اهالی روستا مرا به سمت مخزن سیمانی و قدیمی آب روستا می برد. جایی که نه حفاظی دارد و نه بهداشت. جنت آبادی ادامه می دهد: این مخزن آب که بتن های بخشی از آن تخریب شده برای 30 خانواده در قدیم ساخته شده بود و اکنون با افزایش 5 برابری جمعیت روستا ، منبع جوابگوی آب شرب اهالی روستا نیست و مسئولان باید فکر اساسی کنند.

وعده های همیشگی فرمانداران 

در ادامه برای بیان مشکلات این روستا به سراغ فرماندار شهرستان خوشاب می رویم.  او با اظهار این که در روستاهایی که شورا و دهیاری ضعیفی دارند، برخی از مشکلات حل نشده روستاییان بر زمین مانده است، می گوید: روستای جنت آباد و دهنه شور به عنوان روستاهای مرکزی اشتغال‌زایی توسط بنیاد برکت انتخاب شده‌اند.

وام های اشتغال خیلی خوبی در روستای «دهنه شور» پرداخت شده که بسیار موفقیت آمیز بوده است. شم آبادی  با اشاره به محدودیت در پرداخت وام های قرض الحسنه و اشتغال‌زایی اضافه می کند: در جنت آباد نیز تاکنون 10 نفر برای دریافت وام ثبت نام کرده اند که در حال طی مراحل اداری است.

فرماندار خوشاب اضافه می کند: امسال بیش از 100 میلیارد تومان تسهیلات ایجاد اشتغال توسط ادارات مختلف نظیر کمیته امداد ، بهزیستی و … پرداخت شده است.وی درباره مشکلات توزیع کود کشاورزی اظهار می کند: استاندارد خاصی برای حفظ نباتات و کشاورزی تاکنون تعریف نشده و حساسیت خاصی روی سموم کشاورزی وجود ندارد. فرماندار خوشاب با اشاره به کمبود انبارهای ذخیره کود در روستاها برای توزیع اضافه کرد: برخی از مشکلات توزیع کود کشاورزی در شهرستان با ورود کارگزاران جدید و رفع مشکل شرکت تعاونی سلطان آباد، به زودی حل خواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *