گمنام بودند، گمنام‌تر شدند/ صرف میلیونی بودجه بیت‌المال برای هیچ!

شهید گمنام

سلطان آباد مرکز شهرستان خوشاب nemz.ir

بازدیدها: 164

ایکنا گزارش می‌دهد؛

گمنام بودند، گمنام‌تر شدند/ صرف میلیونی بودجه بیت‌المال برای هیچ!

گروه شهرستان‌ها: حدود شش سال پیش بر فراز تپه‌ای در سلطان آباد مرکز شهرستان خوشاب دو شهید گمنام به خاک سپرده شدند که قرار بود محلی برای فعالیت‌های فرهنگی و زیارتی شود ولی بعد از گذشت سال‌ها، تنها حمایت مسئولان از آن‌ها قرار دادن دو سنگ قبر و بتن‌ریزی اطراف آن بوده است؛ این شهدا گمنام بودند و با تدفین در سلطان‌آباد سبزوار گمنام‌تر شدند.به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حدود شش سال پیش در سال ۱۳۹۰ بر فراز تپه‌ای در ابتدای جاده سلطان‌آباد به سمت مشهد بقایایی از پیکر دو شهید گمنام با تشییع بی نظیر مردم شهرستان خوشاب در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به خاک سپرده شد.
با اهدای زمین‌هایی از طرف اهالی شهر سلطان‌آباد به مساحت شش هزار متر مربع در کنار این دو شهید گمنام برای ایجاد بنای یادبود و محلی برای ساخت بنای فرهنگی زیارتی بعد از گذشت شش سال، هیچ اتفاق تازه‌ای جز قرار دادن سنگ قبر و بتون‌ریزی اطراف مزار این شهیدان گمنام روی نداده است.

شهیدانی که گمنام‌تر شدند/ صرف میلیونی بودجه ببت‌المال برای هیچ!

گمنام بودند، گمنام‌تر شدند
در همان سال‌های اولیه تدفین، وعده‌های بسیاری داده شد ولی عملی نشدند، تا جایی که محمد صاحبی، امام جمعه وقت خوشاب در یکی از سخنرانی‌هایش بیان کرد: این شهدای عزیز گمنام بودند و در سلطان‌آباد گمنام‌تر شدند.
به دلیل قرار گرفتن شهدا در منطقه‌ای نامناسب و به دور از دسترس عموم مردم، گرد فراموشی بر قبور این شهدای گرانقدر پاشیده شد و محلی که قرار بود روزگاری به عنوان بنایی فرهنگی و بنای یادبودی برای شهیدان پر افتخار ایران زمین باشد، محلی شد برای منازعات و اختلاف بر سر زمین‌های اهدایی.
حیدرعلی یوسف‌زاده، امام جمعه شهرستان خوشاب با گلایه از مسئولان شهرستان و با ابراز ناخرسندی از وضعیت نامناسب فعلی در مزار شهدای گمنام سلطان‌آباد، درباره وضعیت زمین‌های اهدایی اظهار کرد: چهار هزار متر از زمین‌هایی که توسط برخی افراد اهدا شده بود، پس گرفته شد و یا به قولی که داده بودند، عمل نکردند.
امام جمعه شهرستان خوشاب با اظهار اینکه در زمان تدفین، برای مکان‌یابی مناسب عجله شد، ادامه داد: احتمالاً برخی افراد سودجو برای افزایش قیمت زمین در این منطقه دخیل بودند.
وی افزود: بر اساس پیگیری‌های انجام شده از طرف مسئولان شهرستان و نتایج جلسه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی به دنبال جابجایی این شهدای گمنام به تپه گردشگری هستیم که در این راه نیز علی رغم وعده مسئولان تاکنون با مشکلاتی مواجه بودیم و به سرانجام نرسیده است.

شهیدانی که گمنام‌تر شدند/ صرف میلیونی بودجه ببت‌المال برای هیچ!

در حالی که به گفته بسیاری از اهالی شهرستان و نظر کارشناساسان خبره، تدفین این دو شهید عزیز در این محل کار درستی به نظر نمی‌رسد اما تاکنون میلیون‌ها تومان از جیب بیت‌المال در این منطقه هزینه شده است، بدون آنکه بهره‌ مفید و نتیجه ارزشمندی داشته باشد.
به موازات تصمیم و پیگیری مسئولان استانی و کشوری برای تغییر و جابجایی محل تدفین این دو شهید گمنام در حالی که در سال‌های گذشته قرار بود المان یادبود این شهدای گرانقدر بر سر مزارشان نصب شود، با پخش خبر تغییر مکان این شهدا، رئیس اداره بنیاد شهید شهرستان خوشاب از اطلاعات تازه‌ای خبر داد.
ساخت اولین المان شهدای گمنام
رضا مهری، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان خوشاب در همین رابطه از تکمیل و ساخت اولین المان شهدای گمنام در این شهرستان خبر داد و افزود: المان فرهنگی شهدای گمنام شهرستان خوشاب با ۱۸۰ میلیون تومان بودجه از طرف شهرداری سلطان‌آباد در حال ساخت است و تا هفته دفاع مقدس به بهره‌برداری می‌رسد.

شهیدانی که گمنام‌تر شدند/ صرف میلیونی بودجه ببت‌المال برای هیچ!

حال این سؤال در ذهن تداعی می‌شود، المانی بدون شهدا با چند کیلومتر فاصله از محل تدفین شهدا، بر فراز تپه گردشگری سلطان‌آباد که میلیون‌ها تومان از بودجه بیت‌المال برای ساختش هزینه شده و اولین بنای یادبود شهدای گمنام ذکر شده است، با کدام شهیدش قابل بهره‌برداری است؟
نکته بعد اینکه چرا مسئولان شهرستان قبل از هر گونه اتحاد و همدلی از بودجه بیت‌المال هزینه می‌کنند و حال پاسخ هزینه‌های انجام شده در صورت جابجایی در محل تدفین شهدا را چه کسی می‌دهد؟
و نکته آخر اینکه با توجه به هزینه‌های میلیونی انجام شده در محل جدید آیا مسئولان کشوری با وعده‌هایی که به مسئولان شهرستان خوشاب داده‌اند، در عمل برای تغییر و جابجایی مزار این شهدای گرانقدر اسلام و رسیدن به آرامشی ابدی برای آن‌ها موافقت خواهند کرد؟ یا المانی توخالی بر فراز تپه گردشگری سلطان‌آباد به یادگار خواهد ماند و شهدای گمنام خوشاب در غربت بی‌توجهی مسئولان در گمنامی فراموش خواهند شد.
علی اکبر ملکی

۱۳۹۶/۰۵/۱۵

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *