دستان خالی معلم قرآن از وعده‌های مسئولان

گفتگو با حافظ کل قرآن کریم شهرستان خوشاب

گفتگوی اختصاصی با حافظ کل قرآن کریم خانم داودی

بازدیدها: 895

دستان خالی معلم قرآن از وعده‌های مسئولان

بانویی کشاورز و حافظ کل قرآن در شهرستان خوشاب زندگی ‌می‌کند، معلمی که حقوق آموزش قرآنش در حدود ۵۰ هزار تومان است، اما وقتی دستانش را رو به آسمان بلند می‌کند، هیچگاه خالی برنگشته و پر از رحمت و لطف الهی است.

دستان خالی معلم قرآن از وعده‌های مسئولان

به گزارش بصیرت خوشاب، در یک روز بهاری با سفر به سلطان‌آباد‌، مرکز شهرستان خوشاب با بانویی قرآنی، کشاورز و طلبه حوزه علمیه به گفت‌وگو می‌نشینم. بانویی که از سن ۳۰ سالگی حفظ کلام‌الله مجید را آغاز کرده و در مدت پنج سال توانسته است با پشتکار و علاقه فراوان در کنار تدریس و مربی‌گری قرآن، رسیدگی به تربیت فرزندان، کشاورزی و درس خواندن حافظ کل کلام‌الله مجید شود.
او یکی از بانوان موفقی است که توانسته در کنار خانه‌داری و کمک به همسرش در کار کشاورزی سه فرزند حافظ قرآن تربیت کند و در کنار کار بیرون از خانه و تدریس و آموزش حفظ قرآن، دروس حوزه علمیه را با موفقیت پشت سر بگذارد و به دیدار رهبری برود.

حفظ جزء ۳۰ قرآن به بهانه جایزه‌ای که داده نشد
فاطمه داودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: به بهانه شرکت در مسابقات قرآن اداره تبلیغات اسلامی در سلطان‌آباد و گرفتن جایزه، جزء ۳۰ را در سال ۹۰ حفظ کردم و بعد از مسابقه هیچ جایزه‌ای به شرکت‌کنندگان تعلق نگرفت.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مربی طرح ملی حفظ قرآن اداره اوقاف و امور خیریه است، اضافه کرد: از سال ۹۲ برای همکاری با اوقاف با شرکت در کلاس‌های آموزش مربی‌گری و آموزش حفظ قرآن همکاری خود را با این اداره آغاز کرده‌ام و با همان یک جزء قرآن به همراه ۱۴ نفر از سلطان‌آباد دوره‌های مربی‌گری حفظ قرآن در سبزوار دنبال شد.
این حافظ قرآن با بیان اینکه از ۱۴ نفری که برای کلاس‌های مربی‌گری قرآن شرکت کردیم سه نفر موفق شدیم دوره‌های قم را به اتمام برسانیم و بقیه به دلیل مشکلات شخصی به سرانجام نرسیدند، اضافه کرد: از سه نفر باقی مانده تنها من مربی ماندم و توانستم در کنار تدریس و آموزش حفظ قرآن به دیگران، حافظ کل قرآن شوم.

اداره اوقاف و وعده‌های تحقق نیافته/ تلاوت قرآن در زمان کشاورزی
وی با بیان اینکه از نظر اداره اوقاف و امور خیریه مهم نیست کلاس‌های حفظ قرآن کجا برگزار می‌شود با گلایه از عدم حمایت کافی اداره اوقاف از مربیان قرآن و بیمه نکردن آن‌ها گفت: با توجه به وعده‌ا‌ی که پاییز سال گذشته برای بیمه مربیان قرآن دادند، مبلغ ۱۲۰هزار تومان به حسابی که اداره اوقاف معرفی کرده بود واریز کردیم اما در انتهای سال این پول را برگشت دادند و بیمه مربیان را به آینده‌ای نامعلوم منتقل کردند.
داودی عنوان کرد: سال گذشته کلاس‌های حفظ قرآن را در مسجد برگزار می‌کردیم و زمستان سردی را به دلیل نبود امکانات کافی پشت سرگذاشتیم. مدتی است  این کلاس‌ها در محل اجاره‌ای ساختمان مرکز قرآنی ضحی خوشاب برگزار می‌شود و با شهریه‌ای که قرآن‌آموزان در ماه پرداخت می‌کنند، حقوق ماهیانه من در حدود ۵۰ هزار تومان است که تنها روزانه مبلغ ۱۵ هزار تومان هزینه رفت‌وآمد برای شرکت در کلاس‌های حوزه علمیه در سبزوار می‌شود.
وقتی می‌گویم اداره اوقاف و امور خیریه برای برگزاری کلاس‌های قرآن جا و مکان نداده، حقوق نمی‌دهد، بیمه‌ای نیز وجود ندارد، با خنده با تاکید بر اینکه همیشه شاکر لطف و محبت خدا هستم و در کنار آموزش قرآن خداوند کریم هیچگاه دست نیازم را به سوی خودش خالی برنگردانده، همیشه حامی و پشت و پناهم بوده و هر آنچه خواسته‌ام عطا کرده است، بیان کرد: زمانی که سر زمین کشاورزی بودم، در حین جمع‌آوری زعفران قرآن تلاوت و محفوظات قرآنی را مرور می‌کردم.

۶ برابر برداشت گل زعفران به برکت تلاوت قرآن
وی اضافه کرد: زمینی که در آن تلاوت قرآن شود برکت دارد و بر خلاف زعفران‌کاران دیگر در سال دوم کاشت زعفران حدود ۶ برابر کشاورزان دیگر برداشت گل زعفران داشتیم و همه این‌ها به برکت قرآن و لطف خداست.

تربیت ۳ حافظ قرآن در منزل
این حافظ کل قرآن با تأکید بر اینکه با آموزش‌های او دختر ۱۶ ساله‌اش چهار جزء از کلام‌الله مجید را حفظ کرده، افزود: دختر ۱۱ ساله‌ام جزء ۳۰ را به همراه نصف جزء یک حفظ است و پسرم نیز در ابتدا تمایل زیادی به حفظ نداشت، اما با تشویق من در حال حاضر حافظ نیمی از جزء ۳۰ است.
وی با یاد کردن از تشویق‌های مرحوم پدرش برای حفظ قرآن بیان کرد: در زمانی که قرآن حفظ می‌کردم همیشه پدر و مادرم به همراه همسرم مشوقم بودند.
داور مسابقات قرآن شهرستان خوشاب عنوان کرد: برای آموزش قرآن با سفر به روستاها از طرف بسیج مدتی این کلاس‌ها را در روستاهای سیدآباد، کاشک، مشکان و رباط جز برگزار کردیم. بعد از من، مربی دیگری در رباط‌جز، در حال ادامه دادن آموزش‌ها است و هم اکنون برخی تا ۷ جزء از کلام‌الله مجید حفظ هستند.
وی با تاکید بر اینکه برخی از قرآن آموزان با افزایش حفظ قرآن به دلیل سنگین شدن حفظیات و صرف وقت زیاد برای تثیبت، محفوظات قرآنی حفظ قرآن را رها می‌کنند، اظهار کرد: اکثر روزها سه جزء از قرآن را تلاوت می‌کنم و گاهی اوقات که به دلیل شرکت در کلاس‌های درسی حوزه زمان لازم را ندارم، بعدازظهر و شب تلاوت قرآن و مرور دارم.
وی با اشاره به تشویق‌های همسرش برای ادامه راهش علی‌رغم همه مشکلاتی که دارد و گاهی اوقات خسته از کلاس‌های قرآنی و حوزه به منزل می‌رود، گفت: همسرم حمایت‌های بسیاری می‌کند و می‌گوید: «اگر کاری آغاز کردی، حتما ادامه بده تا با موفقیت به مقصد برسانی.»

دیدار با رهبری و فرصتی که از دست رفت
مربی حفظ قرآن اداره اوقاف با اشاره به سفر به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب بیان کرد: بهمن سال ۹۶ از طرف حوزه علمیه به همراه تعدادی از بانوان طلبه با رهبر معظم انقلاب دیدار کردیم و در این دیدار یکی از دوستانم از من درخواست کرد مشکلاتی را که در شهرستان خوشاب وجود دارد را به صورت مکتوب بنویسم و به رهبر معظم انقلاب منتقل کنم.
وی اضافه کرد: با نوشتن تقاضایم از جمله نبود موسسه قرآنی و حوزه علمیه در شهرستان خوشاب در کنار برخی از مشکلات سفر هر روزه من به سبزوار برای یادگیری علم و دانش؛ بعد از حدود ۳ ماه از بیت رهبری تماس گرفتند و از من درخواست کردند با معرفی خودم از طرف حوزه علمیه به مشهد مراجعه کنم و مجددا نتیجه را به تهران منتقل کنم.
این طلبه حوزه علمیه مکتب نرجس(س) سبزوار عنوان کرد: با مراجعه به مشهد از من تقاضا کردند مشکلات اصلی شهرستان خوشاب رها کنم، زیرا نتیجه نخواهد داد. در حالی که ناراحت و پشیمان بودم، از اینکه چرا چنین درخواستی را داشتند، در عید غدیر سال گذشته مبلغ ۷۰۰ هزار تومان هدیه رهبری برایم واریز شد.

وعده توخالی جوایز مسابقات قرآن
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ طلبه بانو در سبزوار از شهرستان خوشاب در حال تحصیل هستند و این شهرستان هیچ دانشگاه و حوزه علمیه‌ای برای بانوان و برادران ندارد، با گلایه از وعده توخالی برخی مسئولان برای دادن جوائز برای مسابقات قرآن، بیان کرد: در قدم اول ما چشم‌داشتی برای تلاوت کلام الله مجید نداریم اما اگر مسئولان وعده می‌دهند باید برای دادن جوائز مسابقات به وعده خودشان عمل کنند.
داوودی با اشاره به عدم تحقق جوایز برخی مسابقات قرآن شهرستان خوشاب از جمله وعده بلیط شنایی که یکی از ادارات شهرستان خوشاب برای کودکان تقبل کرده و ارزش چندانی ندارد و تاکنون محقق نشده، با تشکر از فرمانداری خوشاب که گاهی جوایزی را برای حافظان قرآن اختصاص می‌دهند، اضافه کرد: قرآن‌آموزان نیاز دارند در ادامه راه تشویق شوند و گاهی اوقات مسئولان با بها دادن از نظر معنوی از آنان حمایت کنند.
این حافظ قرآن با اشاره به آموزش حفظ قرآن به روش استاد حسنی، گفت: بزرگترین آرزویم در زندگی تربیت صحیح فرزندانم و عاقبت به خیری است./علی اکبر ملکی-اردیبهشت 98
انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *