تلاوت قرآن توسط کودکان

آموزش قرآن به کودکان در سبزوار توسط استاد رسولیان nemz.ir

بازدیدها: 12897

آموزش قرآن به کودکان عشق می‌خواهد

جذب کودکان و نوجوانان با موسیقی قرآنی

 در یک شب زمستانی در جوار امامزاده یحیی(ع) به سراغ جلسه‌ای قرآنی پای می‌گذارم که اکثر قاریانش جوانان و نوجوانان هستند و پای تلاوت کودکی خردسال می‌نشینم که از دو سالگی آموزش قرآن را آغاز کرده است.

در یک شب زمستانی عازم جلسه قرآن‌آموزان نوجوان و جوانی می‌شوم که آینده‌ساز این مرز بوم و از اساتید قرآنی آینده کشور هستند.
این جلسه قرآنی که هر هفته شب‌های جمعه بعد از نماز مغرب و عشا در محل امامزاده یحیی(ع) و در جوار ضریح متبرک فرزند امام موسی کاظم(ع) برگزار می‌شود، یکی از ویژگی‌هایش حضور اساتید قرآنی بزرگ سبزوار در کنار کودکان و نوجوانان است که روحیه‌ای مضاعف به آن‌ها می‌دهد.

مانند همیشه یزدانفر، از معلمان برجسته قرآن شهرستان، گاهی اوقات اشکالات شاگردان را می‌گیرد و به این قرآن‌آموزان برای تلاوت قوی‌تر کمک می‌کند؛ مهمان این هفته جلسه قرائت قرآن علی‌اصغر رسولیان، نفر دوم مسابقات قرآن ارتش جمهوری اسلامی در دهه ۸۰ است.

جذب کودکان و نوجوانان با موسیقی قرآنی

وی پس از قرائت آیاتی از سوره آل عمران توسط یکی از قاریان نوجوان با بیان اینکه اگر جدیت و تلاش داشته باشد، پس از یکسال می‌تواند در مسابقات قرآن جزء نفرات ممتاز باشد، گفت: یکی از ویژگی‌های تلاوت قرآن در دنیا این است که همه دوست دارند با تو دوست باشند، در بزرگسالی به برکت قرآن دارای اعتبار هستی و در آخرت نیز دست پر خواهید بود.

خردسال‌ترین قاری جلسه محمدعلی رسولیان کودک پنج ساله‌ای است که از دو سالگی آموزش قرآن را پیش پدرش آغاز کرده و از نوارهای قرآنی استاد عبدالباسط برای قرائت به سبک این استاد قرآنی استفاده کرده است.
با پایان این جلسه قرآنی که توزیع نبات متبرک حرم امام رضا(ع) زینت‌بخش آن است، از فرصت استفاده می‌کنم و در کنار استاد رسولیان که چندین مرتبه رهبر معظم انقلاب را از نزدیک زیارت کرده و به گفته‌های ایشان در آموزش قرآن عمل کرده‌اند، دقایقی به گفت‌وگو می‌نشینم.

رسولیان با اظهار اینکه ۳۵ سال همنشین قرآن است و تدریس دارد، گفت: در سبزوار اکثر اساتید قرآنی قدیم شاگرد استاد محمودی هستند و من هم توفیق شاگردی وی را داشتم.

تجوید برای کودکان جذابیت خاصی ندارد
رسولیان که این روزها دوران ۴۵ سالگی را سپری می‌کند، با تأکید بر اینکه آموزش تجوید برای کودکان و نوجوانان جذابیت خاصی ندارد و آموزش با آهنگ و موسیقی قرآنی بهتر جواب می‌دهد، گفت: در امر آموزش قرآن به سبک استاد عبدالباسط از سوره‌های کوچکی مانند سوره ناس شروع می‌کنیم و کودک با تقلید از سبک قرآنی اساتید قرآن به مرور با تلفظ صحیح کلمات آشنا شده و تجوید در ادامه آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به فرزند خودش که یادگیری قرائت قرآن را از دو سالگی آغاز کرده است، ادامه داد: به دلیل تقلید، از همان آغاز آموزش یادگیری قرآن نمره تجوید فرزندم ۲۰ بود.

این استاد قرآنی تصریح کرد: کودکان امروزی بر عکس کودکان روزگاران قدیم کم‌حوصله‌تر شده‌اند و از طرفی اگر اساتید قرآنی آموزش قرآن را در گذشته با موسیقی بیان می‌کردند به دلیل جو حاکم بر جامعه و دید منفی که نسبت به موسیقی در جامعه حاکم بود، بسیاری از مردم جبهه می‌گرفتند ولی امروزه خیلی راحت‌تر قرآن را با موسیقی خاص خودش آموزش می‌دهیم.

بالارفتن کیفیت تلاوت با آموزش قرآن به همراه موسیقی اختصاصی آن
نفر دوم مسابقات قرآن ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه آموزش قرآن به همراه موسیقی اختصاصی خودش سطح و کیفیت تلاوت قرآن را افزایش می‌دهد، گفت: به برکت جلسات قرآن استاد محمودی در سبزوار، این جلسات آموزشی و قرآنی از گذشته در دیار سربداران رونق داشته است.

وی با اشاره به جلسات آموزشی قرآن نوجونان و جوانان در سبزوار عنوان کرد: به برکت حضور اساتید قرآنی در سبزوار و رونق داشتن این جلسات، جوانان و نوجوانان حضور پررنگی در این جلسات دارند که آخرینش کسب رتبه کشوری در مقطع زیر ۱۸ سال مسابقات قرآن مدهامتان است.

جذب کودکان و نوجوانان با موسیقی قرآنی
وی با تأکید بر اینکه کسب این رتبه قرآنی از یک شهرستان در مقابل اساتید بزرگ قرآنی کشور یک رتبه بسیار عالی است، گفت: گرایش جوانان به قرآن به برکت همان تربیت اساتید قرآنی در همان جلسات استاد محمودی است که شاگردانش راه استادشان را ادامه دادند.

جذب کودکان و نوجوانان با موسیقی قرآنی

آموزش قرآن به کودکان عشق می‌خواهد
این معلم قرآنی با گلایه از عدم حضور برخی از مسئولان در این جلسات قرآنی، از برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن به ویژه توسط استاد یزدانفر در سبزوار، اضافه کرد: آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان یک عشق و علاق خاصی همراه با صبر و متانت ویژه‌ای نیاز دارد تا بتوانید قران‌آموزان را به ادامه راه تشویق کنید و بتوانید آن‌ها را در کلاس درس همراه با آموزش قران نگه دارید.
وی با اظهار احادیثی از ائمه اطهار(ع) که توجه ویژه‌ای به آموزش قرآن و مربیان قرآنی داشتند، از تأمین نکردن نیازهای مادی قاریان و نخبگان قرآنی کشور انتقاد کرد و گفت: مسئولان گاهی برای برخی از مراسم میلیونی و میلیاردی هزینه می‌کنند اما به قاریان که می‌رسد انتظار دارند آن ها فی سیبل‌الله کار کنند و مبلغی را دریافت نکنند.

علی اکبر ملکی خبرنگار ایکنا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *