تلاوتی برای یک دوست

تلاوت قرآن برای یک دوست

شهرستان خوشاب، سلطان آباد جلسه قرآنی انصار الحسین(ع)

بازدیدها: 206

تلاوتی برای یک دوست

چقدر خوب است که انسان دوستانی قرآنی داشته باشد که در نبودش به یاد او باشند و برایش قرآن تلاوت کنند. دوستانی که با رفتنش به فکر او باشند و برای آخرتش هدیه بفرستند، نه اینکه فقط دوستی برای مادیات دنیوی و این چند روز عمر کوتاه دنیا باشد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جلسه قرآنی انصارالحسین سلطان‌آباد، مرکز شهرستان خوشاب، شامگاه چهارم تیرماه در حالی برگزار شد که یکی از یاران این جلسه قرآنی چند هفته قبل به دیار حق شتافته بود و این جلسه قرآنی به یاد او (حاج عباس ملکی) و در منزلش برگزار می‌شود تا یادی از یک دوست و قاری قرآن شود که در نبودش همه غصه‌دار و غمگین هستند و برای آخرتش هدیه‌ای از جنس نور بفرستند.

تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید صفحه ۴۶ قرآن از آیه ۲۷۰ «وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ ۗ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ، آنچه انفاق نموده‌اید و هر نذری که به آن ملتزم شده‌اید، خدا از آن آگاه است…» آغاز می‌شود و در ادامه یکی دیگر از حاضران در جلسه از صفحه ۴۷ ادامه قرآن را تلاوت می‌کند.

در این جلسات قرآن که هر نفر یک صفحه از کلام‌الله مجید را تا انتهای نفر آخر حاضر در جلسه تلاوت می‌کنند، یکی از زیباترین صحنه‌ها صبر و متانت و حوصله زیاد اکثر حاضران و افراد حاذق و ماهر در تلاوت قرآن است که تا انتهای جلسه قرآنی پای تلاوت‌های قرآنی افراد مختلف می‌نشینند. چرا که برخی از افراد به دلیل تلاوت قرآن با سرعت کم وقت زیادی از جلسه را به خود اختصاص می‌دهند و گاها جلسه بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد و نتیجه این صبر استاد شدن این افراد در آینده است.

جلسه امشب به دلیل طولانی شدن و بیان تفسیر آیاتی از قرآن در ادامه توسط مربی یا همان غلط‌گیر جلسه درخواست می‌شود نفرات آخر حاضر در جلسه نصف صفحه از قرآن را تلاوت کنند که با پاسخ مثبت قاریان قرآن روبرو می‌شود.

این جلسات قرآنی که هر هفته در منزل یکی از اعضای جلسه قرآنی برگزار می‌شود و در آن برخی از نوجوانان و خردسالان قرآنی که دارای مقام‌های قرآنی استانی هستند در آن حضور دارند، شاید بتوان گفت یکی از منظم‌ترین جلساتی است که هفته در موعد مقرر برگزار می‌شود و برخلاف جلسه قبلی که در آن حضور داشتم و میزبان مجلس پدر گرامی بودند، این بار فرزندانش و خانواده آن مرحوم میزبان این محفل قرآنی هستند.

بخش پایانی تلاوت کلام‌الله مجید به تفسیر آیاتی از کلام نور اختصاص دارد که توسط حجت‌الاسلام محمد عزتی به صورت مختصر بیان می‌شود.

این روحانی مبلغ سازمان تبلیغات اسلامی با تقدیر از قاریان قرآن نوجوان و اهدای جوایزی به رسم یادبود در تفسیر آیه ۶۱ سوره آل عمران با اشاره به معنای آیه و شان نزول آن، گفت: «مباهله»، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.

وی با بیان اینکه این واژه در تاریخ اسلام به ماجرای پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) که پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند اشاره دارد، افزود: در حالی که پیامبر اعظم(ص) به همراه حضرت علی(ع)، فاطمه(س) و امام حسن و امام حسین(ع) برای مباهله حاضر شدند اما مسیحیان نجران، در روز موعود از مباهله خودداری کردند.

عزتی اضافه کرد: شیعیان معتقدند امام علی(ع) براساس آیه مباهله، به منزله نفس و جان پیامبر است.

وی در ادامه تفسیر آیات دیگری از سوره آل‌عمران اضافه کرد: در آخرت مال و اموال انسان هیچ سودی برایش ندارند و تنها تقوا و عمل صالحی است که همراه انسان است که برایش مفید خواهد بود.

در ادامه جلسه به سراغ یکی دیگر از اساتید قرآنی جلسه می‌روم.

محمدعلی طالبی استاد این جلسه قرآنی با بیان اینکه این جلسات قرآنی هر هفته چهارشنبه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در منزل یکی از اعضای جلسه قرآنی برگزار و آیاتی از کلام‌الله مجید قرائت می‌شود، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: این جلسه قرآنی در سال ۱۳۹۰ در سلطان‌آباد به ثبت رسیده و تاکنون حدود ۳۰ نفر از مشاغل مختلف و مسئولان دولتی و غیردولتی در آن عضو هستند.

این شاعر سلطان‌آبادی با اشاره به یکی از شعرهایش درباره قرآن گفت: «محبوب تر از ذکر خدا روی زمین نیست/ شایسته تر از احمد و محمود و علی نیست، آهنگ قرائت به لب هر نشیند زیباتر از آن بهر نوا صوت وزین نیست، لوحی که منور شده با زینت قرآن/ زین دار فنا دستخوش شیطان لعین نیست».انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *