روایتی از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین(ع) در سامرا

سامرا ضریح امامین عسکرین

روایتی از حضور میلیونی زائرین اربعین حسینی در سامرا nemz.ir -بصیرت خوشاب

بازدیدها: 225

روایتی از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین(ع) در سامرا

رفتن به زیارت ائمه اطهار(س) به ویژه زیارت امام حسن عسگری(ع) یکی از بزرگترین آرزوهای مسلمانان جهان مخصوصا شیعیان است. در این بین هرچند که دشمنان اسلام در طول سال‌ها از کشتن زائران و تخریب گنبد و بمب گذاری حرم این امام شریف دریغ نکرده‌اند ولی همواره بر تعداد مشتاقان و زیارت کنندگان آن افزوده شده است. 

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، رفتن به زیارت ائمه اطهار(س) یکی از بزرگترین آرزوهای بسیاری از مسلمانان جهان است. آن‌ها همواره آرزو دارند بتوانند در طول عمر خودشان حداقل یک بار توفیق نصیبشان شود و از نزدیک قبور ائمه اطهار(س) را زیارت کنند.

روایتی نو از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین در سامرا

یکی از این ائمه اطهار که از نوادگان رسول اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و از ائمه معصومین(س) است، حضرت امام حسن عسگری(ع) پدر بزرگوار حضرت مهدی(عج) است.
بسیاری از دشمنان چه در زمان زندگی آن حضرت و چه در حال حاضر با انواع روش‌های مختلف٬ سعی دارند این توفیق زیارت را از مردم سلب کرده و حتی بعد از گذشت حدود ۱۴۰۰ سال از شهادت آن حضرت٬ نگذارند مومنین به زیارت ایشان بروند.

روایتی نو از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین در سامرا

از ویژگی‌های زیارت امامین عسگرین این است که بعد از گذشت ۱۳ قرن از زمان شهادت آن دو امام بزرگوار٬ هنوز برای زیارت آن بزرگواران٬ باید از یک منطقه نظامی عبور کرد. زیارتی که حکمت و اسرار نهفته بسیاری در آن قرار دارد و بعد از گذشت قرن‌ها٬ بسیاری از زائران٬ حتی بعد از ورود به کشور عراق٬ به دلایل امنیتی٬ همانند زمان زندگانی آن حضرت٬ موفق به زیارتشان نمی‌شوند.

روایتی نو از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین در سامرا

در منطقه نظامی که امام حسن عسگری(ع) قرار گرفته بودند براساس تحقیقات انجام شده٬ در سامرای آن روزها٬ ۲۵۰ هزار سرباز ترک و   ۱۶۰ اسب جنگی در اصطبل‎های مخصوص قرار داشتند و نزدیک به ۴۰ کیلومتر کانال زیرزمینی در این شهر وجود داشت که بسیاری از مسایل امنیتی از این طریق انجام می‌شد.

روایتی نو از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین در سامرا

و اگر مقایسه‌ای با روزگار امروز انجام دهید مشاهده می‌کنید سربازان و نظامیان بسیاری در این شهر برای تامین امنیت زائران آن حضرت و دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت شبانه روز در حال دفاع و در حال خدمت هستند با این تفاوت که در گذشته بعضی نظامیان مانع زیارت آن حضرت بودند و امروزه مدافع و حامی زائران و خادم ائمه اطهار(س) هستند.

روایتی نو از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین در سامرا

دشمنان اسلام همیشه از اسلام ناب محمدی(ص) و امامان معصوم که در راه گسترش و ترویج دین٬ با جان و دل٬ تمام عمرشان را وقف کرده‌اند٬ می‌ترسند و در حال حاضر نیز حتی بعد از شهادتشان از اینکه مومنان و عاشقان آن حضرت به ویزه شیعیان٬ به زیارت ائمه معصوم(ع) بروند٬ بیم و ترس دارند بنابراین با انواع ترفندها و روش‌ها و با بدترین جنایت‌ها از تخریب گنبد و ضریح و بارگاه آن حضرت گرفته تا قتل و عام زائران حضرت٬ هیچ دریغی نداشته و ندارند.

روایتی نو از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین در سامرا

سالگرد شهادت حضرت امام حسن عسگری(ع) بهانه‌ای شد تا به این موضوع بپردازیم.
برخلاف توهمات ذهنی داعش و دشمنان و کسانی که به نام اسلام٬ تیشه به ریشه اسلام ناب محمدی(ص) می‌زنند، زائران و دوستداران آن حضرت نه از کشته شدن در راه خدا می‌ترسند و نه از دشمنان و حضورشان بیم و ترس دارند.
بعد از وقایع تروریستی سال جاری در سامرا و نزدیک اربعین٬ با اعلام بسته بودن مسیر زیارتی آن حضرت از طریق برخی رسانه‌ها٬ تصمیم گرفتیم تا از نزدیک به زیارت آن حضرت برویم و برخلاف زیارت از طریق کاروان‌های حج و زیارت که امکان زیارت امامین عسگرین(ع) از ما سلب می‌شد این بار به دلیل سفر شخصی٬ کسی مانع نبود و راه زیارت برایمان باز بود.

روایتی نو از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین در سامرا

چند روز مانده به اربعین، ظهر یک روز از کاظمین به سمت سامرا حرکت کردیم و فکر می‌کردیم به دلیل حادثه تروریستی و کشته شدن زائران آن حضرت در چند روز قبل از حضور ما٬ احتمالا راه بسته است و یا زوار کمی در این راه تردد خواهند کرد، اما واقعیت امر بعد از رسیدن به نزدیکی سامرا مطلب دیگری را آشکار کرد.
به دلیل حوادث تروریستی و شهادت زائران، حریم امنیتی یا همان سیطره را به حدود ۱۰ کیلیومتری حرم رسانده بودند و وسایل نقلیه عمومی زائران را پیاده کرده و باید بیشتر راه را پیاده طی می‌کردند. راهی که برخی با وسایل انگشت شمار مورد تایید طی می‌کردند و برخی با کمک وسایل نقلیه نظامیان به سمت حرم روانه می‌شدند.
سیل جمعیت زائران آنقدر در آن بعد از ظهر زیاد بود که گاهی فکر می‌کردم مردم به جای پیاده‌روی به سمت کربلا٬ پیاده در حال حرکت به سمت سامرا هستند٬ جمعیتی که بعد از رسیدن به حرم مطهر و صحن امامین عسکرین(ع)٬ به دلیل تعدار زیاد افراد٬ بسیاری از زائران٬ شب را در بیرون از صحن استراحت کردند.

روایتی نو از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین در سامرا

بعد از رسیدن به حرم و اقامه نماز مغرب و عشا به جماعت، برای زیارت کنار ضریح مطهر آن حضرت رفتم و بر خلاف تصور٬ خیلی راحت می‌شد کنار ضریح ایستاد و به راحتی آن دو امام بزرگوار و بی بی نرجس خاتون و بی بی حکیمه را زیارت کرد. زیارتی که از فرصت استفاده کردم و برای اولین بار از داخل ضریح مطهر عکس گرفتم. عکس‌هایی که دل هر عاشق ائمه اطهار را روانه سامرا می‌کند و از راه دور وادار می‌کند بگوید السلام علیک یا امام حسن عسکری(ع) و السلام و علیک یا امام هادی(ع) و السلام علیک بی بی.
از ویژگی‌های این زیارت بر خلاف نجف و کربلا که ازدحام جمعیت زیاد و به خاطر عدم اطلاع از ساعت تقسیم غذا، اجازه استفاده از غذای حضرتی را نمی‌داد٬ در آن شب بعد از نماز مغرب و عشا٬ تقسیم غذا شروع شد و فکر نمی‌کنم کسی مانده بود که از غذای حضرت بی‌نصیب بماند و میهمان آقا نباشد. صبح روز بعد نیز همگی میهمان آن حضرت بودند و صبحانه را در کنار آن حضرت در صحن و اطراف حرم مطهر خوردند.

روایتی نو از حضور میلیونی زائران امامین عسکرین در سامرا

با سیل جمعیتی که در آن شب و روز قبلش مشاهده کردیم و با تمام خطراتی که در مسیر وجود داشت و حوادث تروریستی که رقم خورده بود٬ گرچه قبلا ایمان و اعتقاد داشتم ولی یقین پیدا کردم که دشمنان اسلام هر چند هر روز مسلمانان را قتل و عام و ضریح و گنبد ائمه اطهار(س) را تخریب کنند٬ هیچ وقت نمی‌توانند و نخواهند توانست نور ائمه اطهار(س) را خاموش کنند.
نور ائمه اطهار(س) مانند خورشیدی است که شاید گاهی ابری بتواند جلو آن را بگیرد ولی از پس پرده نیز این نور نمایان و قابل مشاهده است و برکتش می‌رسد. گر چه  آن ابر هیچ وقت نخواهد توانست ماندگار باشد هر چند رعد و برق بزند و بتواند نور مصنوعی تولید کند. عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(س) و مومنان واقعی به گواه تاریخ همیشه بوده و هستند و در فرصتی که پیدا کرده‌اند همیشه به دور آن بزرگواران جمع و آنان را مانند نگینی در بر گرفته‌اند و از وجود و گفتار آنان بهره‌مند شده‌اند و از ایثار جان و مالشان در این راه هیچ وقت دریغ نداشته و ندارند٬ هر چند برای رسیدن به آنان گاهی اوقات با مشقت و سختی همراه بوده‌اند و گاهی اوقات دشمنان این راه رسیدن را طولانی‌تر کرده‌اند.
علی اکبر ملکی

18 آذر 95

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *