زباله گردی آسیب اجتماعی این روزهای سبزوار

زباله گردی

nemz.ir

بازدیدها: 245

زباله گردی آسیب اجتماعی این روزهای سبزوار

این روزها به دلیل وخامت اوضاع اجتماعی و اقتصادی برخی از افراد درشهرستان سبزوار برای تامین امرار و معاش خود به زباله گردی روی آورده اند.

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از مهر این روزها مشاهده زباله گردها در سبزوار برای بسیاری از مردم این شهرستان عادی شده و کمتر فردی است که هر روز در گوشه و کنار دارالمومنین سبزوار یکی از آنان را که سر در سطل های زباله شهرداری به دنبال پلاستیکی، کارتنی و یا فلزی که بشود بفروشد و پولی از آن به دست بیاورد، مشاهده نکرده باشد. برخی از این افراد نه لباس مناسبی بر تن دارند، نه بهداشت شخصی را رعایت می کنند و نه در این اوضاع کرونایی مراقب سلامتی خودشان و دیگران هستند.

ابوالفضل لعل، یکی از خیرین و افرادی که مدت زیادی است طرح مطالعاتی اش را درباره این افراد دنبال می کند در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: طرحی برای ساماندهی این افراد در دست تدوین بود که به دلیل مسائل اقتصادی و عدم حمایت مسئولان نهادها و ادارات دولتی به پایان نرسید، طرحی که در آن به زباله گردها آموزش های لازم در جهت استفاده از لوازم بهداشتی مناسب ماسک و دستکش در هنگام جمع آوری ضایعات داده می شود.

وخامت اوضاع اجتماعی و اقتصادی عاملی برای زباله گردی

وی با بیان اینکه بیشتر این افراد معتاد و به بیماری هایی نظیر ایدز و هپاتیت مبتلا هستند، افزود: بسیاری از این افراد بیشتر با کمک خیرین غذای گرم می خورند و به علت وخامت اوضاع اجتماعی و اقتصادی وارد این حوزه می شوند.

لعل با انتقاد از رها کردن زباله های بیمارستانی توسط برخی از مطب ها و درمانگاه ها، ابراز کرد: این زباله ها بدون رعایت مسائل بهداشتی در کوچه ها قرار می گیرد و زباله گردها نیز بدون رعایت کوچک ترین مسائل بهداشتی و عدم دقت در جمع آوری، به کار خود ادامه می دهند و این باعث می شود به بسکمک از بیماری ها دچار شوند.

این خیر سبزواری ادامه داد: برخی از این افراد چیزی برای از دست دادن ندارند و در شورش های اجتماعی یکی از بزرگترین خطرها برای جامعه چه از نظر بهداشت و چه از نظر امنیتی خواهند بود.

وی با بیان اینکه برخی از این زباله گردهای امروزی متکدیانی هستند که تا چند روز قبل توسط مرکز جمع آوری متکدیان در سبزوار جمع آوری و یا تحویل مؤسسات در مشهد شده بودند، شرح داد: این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا و رغبت کمتر مردم برای کمک به متکدیان، آنان نیز به سراغ زباله گردی رفته اند تا بتوانند گذران زندگی کنند.

در ادامه علیرضا دیواندری، مسئول مؤسسه خیریه حمایت از مستمندان اسرار سبزوار، در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: برای مقابله با کرونا تمام افراد متکدی که جمع آوری شده بودند با دستور فرماندار سبزوار آزاد و یا تحویل خانواده هایشان شدند.

وی با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته ایم برای پرسنل خود ماسک تهیه کنیم و در حال حاضر از ماسک های دست دوز استفاده می کنیم، افزود: از ابتدای فعالیت جمع آوری متکدیان در سبزوار از حدود پنج سال قبل تا به امروز نزدیک به دو هزار نفر متکدی جمع آوری شده و هزار و 200 خانواده توسط مراکز حمایت از مستمندان، غریب الغربا و بخش مشارکتی خیرین تحت پوشش هستند. اگر هر کدام از مسئولین به وظایفی که دارند به درستی عمل کنند بسکمک از مسائل جامعه حل خواهد شد.

نبود اشتغال، سرقت و فروش مواد مخدر

دیواندری با بیان اینکه وقتی فردی با 200 هزار تومان دستمزد در ماه گذران زندگی می کند چه توقعی می توانیم از او داشته باشیم، افزود: متکدیان را بعد از جمع آوری مجدداً با خانواده هایشان وصل می کنیم ولی سختی اوضاع اجتماعی و اقتصادی همانند فقر و نبود اشتغال از بزرگترین مسائل این گروه از جامعه است.

مسئول مؤسسه خیریه غریب الغربا سبزوار با اشاره به برخی از آسیب های اجتماعی این گونه افراد در جامعه، افزود: یکی از مسائل موجود فعالیت تیمی برخی از این متکدیان برای سرقت و فروش مواد مخدر است.

در ادامه همچنین مرضیه کسرایی فر، رئیس بهزیستی سبزوار در این رابطه با اظهار اینکه کار اصلی ساماندهی و جمع آوری زباله گردها بر عهده شهرداری سبزوار است، گفت: از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا مطابق با دستورالعمل ها پذیرش جدید در مراکز و مؤسسات در سبزوار ممنوع شد.

وی با بیان اینکه در مراکز خوابگاهی اتاق خاصی برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است، افزود: برخی از افراد تحت پوشش در مراکز نگهداری خاص را خانواده ها به دلیل نگرانی که از شیوع بیماری کرونا داشتند تحویل گرفتند.

طبق پیگیری های مکرر خبرنگار مهر، با معاونت های مختلف شهرداری سبزوار، هیچکدام از مسئولان در این رابطه پاسخگو نبود./اردیبهشت 1399

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *