پروژه ناتمام ۱۳ کیلومتری با عمر بیش از یک دهه در سبزوار

راه سلطان آباد به سبزوار

بازدیدها: 12315

مهر گزارش می‌دهد؛

پروژه ناتمام ۱۳ کیلومتری با عمر بیش از یک دهه در سبزوار

تکمیل جاده بین‌المللی سبزوار به سلطان آباد و قوچان یکی از پروژه‌هایی بوده که کلنگ افتتاح آن در دولت نهم به زمین زده شد ولی همچنان بعد از گذشت چندین سال نیمه کاره رها شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: گسترش و توسعه جاده بین‌المللی سبزوار به خوشاب از پروژه‌های دولت نهم در دهه ۸۰ بود که پس از گذشت بیش از یک دهه نه تنها تاکنون به سرانجام نرسیده بلکه با افتتاح آرامگاه بهشت رضوان سبزوار در این مسیر در سال ۹۱، بر ترافیک این جاده افزوده شد و گاهاً شاهد حوادث رانندگی تلخی در مسیر این جاده هستیم.

جاده سبزوار به سلطان‌آباد و قوچان کابوس وحشتناک رانندگان

رانندگی در مسیر سبزوار به سلطان‌آباد و قوچان برای بسیاری از رانندگان به کابوسی وحشتناک و تلخ تبدیل شده است، برخی از رانندگان بدون در نظر گرفتن عرض کم جاده با سبقت از پشت خودروهای سنگین احتمال بروز تصادفات رانندگی در این جاده پر پیچ و خم را چند برابر می‌کنند.

رضا نیکی، یکی از رانندگانی که در مسیر سلطان آباد به سبزوار دچار سانحه تصادف شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: نه تنها تمام سرمایه زندگی‌ام را برای پرداخت دیه مسافر اضافی و هزینه‌های تصادف دادم، بلکه بعد از گذشت چندین سال همچنان در حال پرداخت اقساط خودرویی هستم که قسطی خریده بودم و دیگر هیچ وقت وجود ندارد.

علی سبزواری یکی دیگر از قربانیان حوادث تلخ جاده سبزوار به سلطان‌آباد، تصریح کرد: از رانندگی در این مسیر وحشت دارم و هر زمان در این مسیر رانندگی می‌کنم خاطرات تلخ آن در ذهنم مرور می‌شود و ترس در دلم می‌افتد.

جاده بین‌المللی و ترانزیتی که کشش حجم زیاد مسافر را ندارد

جاده ترانزیتی سبزوار – خوشاب – قوچان جاده‌ای بین المللی است اما به گفته پلیس راه سبزوار جاده‌ای فرعی به حساب می‌آید و کشش این همه مسافر و خودرو را ندارد.

سرهنگ علی فتحی، رئیس پلیس راه سابق سبزوار در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: جاده سبزوار به سلطان‌آباد مسیری پر رفت‌وآمد است که اکثر کارمندان ادارات دولتی، خصوصی و مردم شهرستان خوشاب برای کارهای شخصی و اداری در سبزوار از این جاده استفاده می‌کنند، اما این جاده بین‌المللی کشش این همه وسیله نقلیه را ندارد و فقط برای رفت‌وآمد جمعیت مردم سلطان آباد و مشکان کافی است.

راهی فرعی با عبور بیش از ۴۰۰ تریلی در روز

وی ادامه داد: جاده سبزوار به سلطان‌آباد به یک جاده ترانزیتی، استانی، کشوری و بین‌المللی تبدیل شده که روزانه بیش از ۴۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه تریلی در این محور از کشورهای مختلف در حال رفت و آمد هستند، از طرف دیگر این جاده از طریق شهرستان بردسکن به شهرهای بنادری ایران و سیستان و بلوچستان وصل می‌شود و از سوی دیگر به گمرک لطف‌آباد و ترکیه نیز متصل است؛ اگر عرض جاده را زیاد کنند و به ۷.۵ متر مجاز و مفید برسد از راه فرعی به یک راه اصلی تبدیل خواهد شد.

رئیس پلیس راه سبزوار با تاکید بر اینکه خط کشی، نصب تابلو و نصب دست انداز در جاده برای کاهش حوادث خوب است، افزود: هنوز کار خاصی برای این جاده انجام نشده است، اصلاح هندسی پیچ‌های جاده، تعریض جاده و دو بانده کردن جاده باید هر چه سریع‌تر انجام شود چراکه این جاده بیشتر از این کشش وسیله نقلیه را ندارد.

ساخت و توسعه باند دوم محور سبزوار به قوچان در دولت نهم کلنگ آن به زمین خورد و بعد از ساخت چند پل در مسیر ۱۰ کیلومتر اول این مسیر در نزدیکی سبزوار با روی کار آمدن دولت یازدهم به مدت حدود هفت سال تعطیل شد. همچنین در ابتدای سال ۱۳۹۸ مجدداً توسط دولتمردان کلنگ توسعه اول آن را به طول ۱۳ کیلومتر به زمین زده شد.

محمدرضا اخوان عبداللهیان، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در مراسم آغاز پروژه جاده سلطان آباد در اوایل سال ۹۸ با بیان اینکه محور سبزوار – سلطان آباد در کامل شدن و همچنین کوتاه شدن کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب نقش کلیدی و مهمی ایفا می‌کند، اظهار کرد: این محور در تکمیل کریدور شرق به غرب از گمرک مرزی لطف آباد – درگز – کبکان – دوغایی – سلطان آباد و سبزوار و در کریدور شمال – جنوب از آب‌های آزاد از طریق بندرعباس – کرمان – بردسکن – سبزوار – سلطان آباد و در نهایت لطف آباد ایفای نقش می‌کند.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی محور سبزوار – سلطان آباد به طول حدود ۱۳ کیلومتر، افزود: این پروژه شامل احداث باند دوم با مشخصات راه اصلی درجه اول در کنار محور موجود است که در ادامه پس از احداث باند دوم این موقعیت به وجود می‌آید که بهسازی باند موجود جهت افزایش مشخصات فنی محور موجود به راه اصلی درجه یک در دستور کار قرار گیرد.

اخوان عبداللهیان محور سلطان آباد – سبزوار را یکی از پر ترددترین محورهای منتهی به شهرستان سبزوار معرفی کرد و افزود: در ادامه با احداث کمربندی شرق سبزوار محور مذکور به محور مشهد – سبزوار متصل خواهد شد و از بار ورودی ترافیک به شهرستان سبزوار نیز کاسته می‌شود.

وی اضافه کرد: این پروژه با اعتبار ۱۷۱ میلیارد و ۱۳۴ میلیون ریال با مشخصات ۱۳ کیلومتر در دوباند رفت و برگشت شامل زیر اساس ۱۵ سانتیمتر، اساس ۱۵ سانتی متر و آسفالت به ضخامت ۱۸ سانتی متر به اجرا در می‌آید.

سال ۹۸ به اتمام رسید و این مسیر ۱۳ کیلومتری که جزو وعده‌های مکرر مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس دیار سربداران بود به سرانجام نرسید.

معارض زمین یکی دیگر از مشکلات تکمیل این پروژه

علی رباط جزی، عضو شورای اسلامی سلطان آباد در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: از ۱۵ میلیارد تومان اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای این پروژه تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آزاد شده است ولی مشکل اصلی این پروژه معارضین زمین است که حدود پنج کیلومتر از ادامه مسیر را به تعطیلی کشانده است.

وی با انتقاد از اینکه تکمیل این پروژه از طرف مسئولان سبزواری با جدیت پیگیری نمی‌شود، افزود: در یکی از جلسات، فرماندار سبزوار در این رابطه گفت: تکمیل و ساخت پروژه جاده سلطان آباد اولویت دهم ماست.

در ادامه علی اصغر استیری، رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار درباره علت تکمیل نشدن پروژه ۱۳ کیلومتری جاده سبزوار به سلطان آباد در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: کار قفل نشده است ولی مشکلاتی در بین راه وجود دارد که پیگیر حل آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه با شروع پروژه برخی از افراد در بعضی از قسمت‌ها ادعای مالکیت زمین‌های موجود را کردند، افزود: محدوده اراضی ملی از منابع طبیعی استعلام شده و در حال جانمایی و پیگیری هستیم.

رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار با اشاره به اینکه با مشخص شدن جانمایی‌ها با ناظر پروژه نیز جلساتی خواهیم داشت، گفت: در گذشته پروژه ۱۶ درصد پیشرفت داشت که در سفر ریاست جمهوری ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این مسیر ۱۳ کیلومتری اعتبار اختصاص یافت و با توجه به پیشرفت پروژه جذب اعتبار خواهد شد.

وی با اشاره به قرار گرفتن امامزاده عین علی (ع) در این مسیر، بیان کرد: این امامزاده از طرف اداره اوقاف تأیید نشده است ولی به دلیل موضوعات اجتماعی و اعتقادی که ممکن به وجود آورد این بحث به شورای تأمین شهرستان سبزوار ارسال شده و منتظر نتیجه آن هستیم.

آنچه که واضح و روشن است بیش از ۱۰ سال انتظار برای تکمیل یک مسیر ۱۳ کیلومتری و روی کار آمدن دولت‌های مختلفی که پروژه را تعطیل و دوباره شروع کرده‌اند زمان کمی نیست، امیدواریم مسئولان هر چه زودتر با تکمیل این قطعه ۱۳ کیلومتری را در دستور کاری خویش قرار دهند. با طولانی شدن اجرای پروژه‌ها هزینه‌های ساخت و توسعه افزایش پیدا می‌کند و اعتباراتی که تعیین شده کفاف پروژه را نخواهد داشت.کد خبر 4892023

17 فروردین 99

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *