وعده‌های ناتمام برای کتابخانه سبزوار/ پروژه‌ای بدون بودجه دولتی!

وعده‌های ناتمام برای کتابخانه سبزوار/ پروژه‌ای بدون بودجه دولتی

کتابخانه آیت الله فقیه سبزواری

کتاب‌خانه آیت الله فقیه سبزواری در سبزوار

بازدیدها: 157

مهر گزارش می‌دهد؛

وعده‌های ناتمام برای کتابخانه سبزوار/ پروژه‌ای بدون بودجه دولتی

وعده‌های ناتمام برای کتابخانه سبزوار/ پروژه‌ای بدون بودجه دولتی

یک سال از وعده مسئولان برای کلنگ‌زنی پروژه کتابخانه مرکزی سبزوار می گذرد اما به‌رغم نبود بودجه دولتی گویا، عزمی برای آغاز این پروژه وپیگیری بودجه‌ اختصاص‌یافته نمایندگان وجود ندارد.

به گزارش بصیرت خوشاب ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان سبزوار قصه پرغصه‌ای است که هر بار اهالی رسانه و خبرنگاران به سراغ آن رفتند فقط وعده و عید از مسئولان شنیدند و تا به امروز هیچ کلنگی به نام این کتابخانه بر زمین نخورده است.

تا سالیان مدیدی، نبود زمین مناسب برای ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار، علت تأخیر در راه اندازی این پروژه عنوان می‌شد اما بعد از ۱۵ سال با انتخاب زمین این کتابخانه به مساحت حدود ۴ هزار و ۵۰۰ متر در مسیر ابتدایی سبزوار به سمت توحیدشهر، این بار نبود اعتبار مانع اصلی کلنگ‌زنی پروژه کتابخانه مرکزی سبزوار شده است.

معصومه فلاحی، رئیس کتابخانه های عمومی سبزوار در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه در حال حاضر شهرستان سبزوار دارای ۱۶ کتابخانه عمومی و دارای ۵ هزار متر مربع کتابخانه با ۲۴۳ هزار جلد کتاب است، گفت: تا سال ۱۴۰۰ باید از نظر سرانه زیربنای کتابخانه‌ای به متراژ ۷ هزار مترمربع برسیم که این امر، با آغاز پروژه ساخت کتابخانه مرکزی محقق خواهد شد.

کلنگ زنی پروژه کتابخانه سبزوار به خاطر کرونا عقب افتاد

وی با اشاره به کمک ۶۰۰ میلیون تومانی از محل کمک‌های نمایندگان مجلس به پروژه‌های شهرستان، از سال گذشته در حساب ویژه ای برای ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار وجود دارد، گفت: از همان محل، پیمانکار مربوطه انتخاب و مطابق برنامه ریزی انجام شده، قرار بود که در هفته کتاب کلنگ زنی شود اما به دلیل وضعیت قرمز کرونایی شهرستان، عقب افتاده است.

فلاحی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ که پروانه ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار اخذ شد، برای ساخت این کتاب خانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی برای احداث آن اختصاص یافت، گفت: ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات در نظر گرفته شده تخصیص یافت که به گفته مسئولان مربوطه برای طرح مطالعاتی و نقشه برداری اولیه هزینه شد.

وی اظهار کرد: در سال ۹۸، بودجه متوازن به سبزوار به دلیل قرار گرفتن در شهرهای برخوردار از نظر فرهنگی تعلق نگرفت و فقط همان کمک نمایندگان مجلس در سال ۹۸ به این پروژه تخصیص یافت.

رئیس کتابخانه‌های عمومی سبزوار با اظهار اینکه در سال ۹۹ نیز فرماندار سبزوار ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از بودجه شهرستان سبزوار برای ساخت این کتابخانه در نظر گرفت و ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیز از محل بودجه‌های متوازن تأمین شد، افزود: از تمام این اعتبارها، تنها ۶۰۰ میلیون تومان توسط یکی از نمایندگان سابق مردم سبزوار در مجلس، به پروژه کتابخانه مرکزی سبزوار تزریق شده و حدود یک ماه قبل به من گفتند پیمانکار پروژه نیز مشخص شده است.

وعده جدید برای کلنگ زنی / ۵۰ میلیارد تومان هزینه ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی که در حدود آبان سال گذشته وعده کلنگ زنی این پروژه و اتمام تا دهه فجر امسال را داده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر، علت به تأخیر افتادن کلنگ زنی را برگزاری انتخابات مجلس در سال گذشته و اوضاع کرونایی جامعه بیان کرد و افزود: با وضعیت پیش آمده عملاً تمام سفرهای ما متأثر از کرونا شده ولی به زودی لنگ زنی کتابخانه سبزوار انجام خواهد شد.

قطعاً با بودجه‌های کم دولتی نمی‌توان پروژه‌ای که در حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه ساخت آن است، به اتمام برسانیم و برای دریافت نتیجه بهتر باید به سراغ کمک سازمان‌های دیگر و خیرین برویم

وی با اظهار اینکه ۶۰۰ میلیون تومانی که یکی از نمایندگان مجلس برای اعتبار پروژه تخصیص داده بودند وجود دارد، اضافه کرد: قطعاً با بودجه‌های کم دولتی نمی‌توان پروژه‌ای که در حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه ساخت آن است، به اتمام برسانیم و برای دریافت نتیجه بهتر باید به سراغ کمک سازمان‌های دیگر و خیرین برویم تا هر چه زودتر ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار در سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

علی اصغر استیری، رییس اداره راه و شهرسازی سبزوار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زمین ۴ هزارمتری این کتابخانه در حالی که قرار بود از طریق توافق با شهرداری سبزوار خریداری شود، ولی با پیگیری انجام شده از طرف اداره راه از طریق زمین‌های اراضی ملی زمین کتابخانه اختصاص یافت.

رئیس اداره راه و شهرسازی سبزوار بیان کرد: ما دستگاه اجراکننده هستیم و بودجه ساخت کتابخانه را باید دستگاه بهره بردار که نهاد کتابخانه‌هاست، پیگیری کند.

استیری با بیان اینکه پیمانکاران با ارقام کم برای پروژه های بزرگ قرارداد نمی بندند، گفت: یک بار تا پای انعقاد قرارداد با پیمانکار رفتیم ولی به مرحله امضا نرسید.

از سخنان گفته شده مسئولان به خوبی می‌توان دریافت اگر چه ناهماهنگی بین ادارات دولتی کاملاً مشهود است اما گویا عزمی راسخ برای به ثمر رساندن پروژه کتابخانه مرکزی سبزوار و پیگیری برای اعتبار ۶۰۰ میلیونی نمایندگان وجود ندارد؛ اگر کلنگ پروژه ای که مردم سبزوار ۱۵ سال چشم انتظار ساخت آن هستند، قبل از انتخابات ریاست جمهوری کلنگ به زمین زده نشود، قطعاً ساخت این کتابخانه به سال‌های بعد و وعده‌های مسئولان در دولت بعدی موکول خواهد شد.

دلخوش به کلنگ‌زنی پروژه‌ای با بودجه صفر!

نکته قابل توجه دیگر اینکه خیلی نمی توان به تخصیص و تزریق بودجه‌های دولتی برای آغاز ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان سبزوار دلخوش بود زیرا به گفته رئیس کتاب‌خانه‌های عمومی سبزوار از ۱۶ کتابخانه عمومی و مشارکتی این شهرستان، فقط دو کتابخانه توسط دولت در ۴۰ سال گذشته و قبل از آن ساخته شده و بقیه همه توسط خیرین ساخته شده است./مهر

کد خبر 5074237

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *