نگاهی به هنر اسلامی و قرآنی به کار رفته در حرم امیرالمومنین(ع)

زیارت قرآنی در حرم امام علی ع

گزارش ویژه از صحن امام اما علی(ع) در نجف اشرف

بازدیدها: 600

زیارتی قرآنی در حرم حضرت علی(ع)/۱/

نگاهی به هنر اسلامی و قرآنی به کار رفته در حرم امیرالمومنین(ع)

از هر در نجف اشرف به زیارت حضرت علی(ع) بروید باید از زیر قرآن عبور کنید و در کنار ضریح مولی امیرالمومنین علی(ع)، قطعا آیات قرآن را با چشمانتان خواهید دید. آیاتی که بر روی ضریح و سنگ‌ها به خوبی حک شده و با بهره گرفتن از رنگ‌های جاندار و ترکیبی، به خوبی هنر اسلامی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در حالی که این‌روزها زائران بسیاری به نجف اشرف می‌روند تا ضریح حضرت علی(ع) را زیارت کرده و از نزدیک به آن حضرت عرض ارادتی بکنند در سفر زیارتی امسال که به لطف خدا نصیبم شد برآن شدم تا زیارت ائمه اطهار(س) را با نگاهی متفاوت از نگاه قرآن و با اشاره به هنرهای قرآنی موجود در حرم ائمه(ع) به تصویر بکشم.با نگاهی به حدیث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)،«إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»، می‌توان دریافت که در حقیقت قرآن و اهل بیت پیامبرگرامی اسلام(ص) از هم جدا نیستند حتی بعد از ترک این دنیای فانی.

زیارتی قرآنی در حرم امیرالمومنین حضرت علی(ع)

برای اثبات این ادعا، می‌توان گفت، از هر در نجف اشرف به زیارت حضرت علی(ع) بروید باید از زیر قرآن عبور کنید و در کنار ضریح مولی امیرالمومنین علی(ع)، قطعا آیات قرآن را با چشمانتان خواهید دید. آیاتی که بر روی ضریح و سنگ‌ها به خوبی حک شده و با بهره گرفتن از رنگ‌های جاندار و ترکیبی، به خوبی هنر اسلامی را نشان می‌دهد.

زیارتی قرآنی در حرم امیرالمومنین حضرت علی(ع)

در هر قسمت این مکان که پا می‌گذاری، به نوعی با هنر اصیل ایرانی اسلامی مواجه می‌شوی، از هنر آینه‌کاری گرفته تا کاشی‌هایی که بر روی آن خوشنویسی شده آیاتی از سوره، علق، کوثر، انسان و این آیه را «هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا» که بر روی ضریح به زیبایی خودنمایی می‌کند، هر لحظه انسان را به یاد خدا می‌اندازد و آرامشی را به انسان منتقل می کند که قطعا بخشی از آن مربوط به کلام الله مجید است.

زیارتی قرآنی در حرم امیرالمومنین حضرت علی(ع)

نگاه به آیات قرآن و نوشتن آیات مختلف بر روی ضریح و دیوار نشان می‌دهد که قرآن و اهل بیت پیامبر اسلام(ص) با هم هستند و تکیه بر یکی از آنها بدون دیگری امکان ندارد و باید هر دو را با هم داشت. 

زیارتی قرآنی در حرم امیرالمومنین حضرت علی(ع)

زیبایی هنرهای اسلامی و قرآنی به کار رفته در صحن و سرای حرم اهل بیت(ع) در نجف اشرف، وصف‌ناپذیر است و ناگزیر به ذکر مواردی از آن عظمت و شکوه پرداختم تا در گزاش‌های بعدی شرحی دیگر از حرم اهل بیت(ع) را با زبان هنر بیان کنم.

علی اکبر ملکی

۳۰ آبان ۱۳۹۵

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *