سوره «شمس» در زیر قبه امام حسین(ع)، نشانی از هنر اسلامی

کاربرد هنر اسلامی در کربلا

کاربرد آیات قرآن در کربلا

بازدیدها: 234

زیارتی قرآنی در حرم امام حسین(ع)/۲/

سوره «شمس» در زیر قبه امام حسین(ع)، نشانی از هنر اسلامی

بر سر در ورودی اصلی ضریح حضرت امام حسین(ع)، جایی که از آنجا وارد بارگاه ملکوتی و زیر قبه و کنار ضریح ابا عبدالله الحسین(ع) می‌شویم، باخطی زیبا سوره «شمس» نوشته شده است که رسول خدا(ص) در فضیلت این سوره فرموده‌اند: «هر کس سوره «شمس» را قرائت کند، مانند آن است که به اندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده است صدقه داده است».به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايکنا) از خراسان رضوی، اینجا باب الشهداست، منزلگاه هر دلداده و دلسوخته‌ای که برای طلب عافیت به کربلا پاگذاشته است.شنیده‌ها حاکی از آن بود، که وقتی وارد حرم آقا می‌شوی، گریه‌ای که از ته قلب آرزویش را داشتی، بند می‌آید و تو آرام و سرمست می‌شوی، از عطر تربت کربلا.

نگاهی به سر در ورودی حرم می‌اندازم، «السلام علیک یا ابا الشهداء»، سلامی می‌دهم، نقش و نگاره‌های معماری اسلامی و ایرانی و آیات به کار رفته بر در و دیوار حرم، حیرت‌انگیز است و وادارم می‌کند تا بیشتر به این همه عظمت و شکوه خیره شوم.

قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(س) دو عضو جدایی ناپذیر تا قیامت

با دیدن آیات و روایات به کار رفته در حرم‌های اهل بیت(ع)، به جرأت و با یقین می‌توان گفت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و قرآن کریم، هیچ وقت از یکدیگر جدا نمی‌شوند همانگونه که در قرآن کریم آمده است، «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَي اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً، ای کسانی که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر  اوصیای پیامبر را! و هر گاه در چیزی نزاع داشتید ، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید و از آنها داوری بطلبید، اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این کار برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است».(آیه ۵۹ سوره نساء). همانطور که در گزارش اول به هنر اسلامی و قرآنی به کار رفته در حرم امیرالمومنین(ع) پرداختیم، این بار به سراغ حرم امام حسین(ع) رفتیم، تا با نگاهی هنری و قرآنی نشان دهیم زیبایی به کار رفته بر در و دیوار حرم را. بر سر در ورودی اصلی ضریح حضرت امام حسین(ع)، جایی که از آنجا وارد بارگاه ملکوتی و زیر قبه و کنار ضریح ابا عبدالله الحسین(ع) می‌شویم، باخطی زیبا سوره «شمس» نوشته شده است که رسول خدا(ص) در فضیلت این سوره فرموده‌اند: «هر کس سوره «شمس» را قرائت کند، مانند آن است که به اندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده است صدقه داده است».

قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(س) دو عضو جدایی ناپذیر تا قیامت

با ورود به حرم ابا عبدالله الحسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) بر در و دیوار و اطراف ضریح و زیر گنبد به راحتی می‌توان سوره‌های مختلفی از قرآن مانند سوره قدر، واقعه، فتح، تین، آیاتی از سوره بقره، از جمله، آیت‌الکرسی را مشاهده کرد.آیات قرآنی که به زیبایی و به عربی با ترکیب رنگی لاجوردی و سبز در قسمت‌های مختلف با هنر معماری اسلامی و در بعضی نقاط با ترکیب هنر ایرانی نوشته شده است و دل هر زائری را به سمت خدا هدایت می‌کند.
علی اکبر ملکی

دوم آذر 95

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *