اسکان زائران حسینی در صحن‌های حرم امامین عسکرین

خاطرات علی اکبر ملکی از اربعین حسینی - اسکان زائران حسینی در صحن‌های حرم امامین عسکرین - بصیرت خوشاب

بازدیدها: 233

دوباره طعم اربعین/۴

اسکان زائران حسینی در صحن‌های حرم امامین عسکرین و سرداب انجام می‌شود و توفیقی است که همه زائران از غذای حضرتی در سه وعده صبح، ظهر و شب بهره‌مند شوند.

پیاده روی اربعین

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از ایکنا از خراسان رضوی، در اولین روز ورود به عراق در سامرا کنار امامین عسکریین با زیارت و دعا روز را به شب می گذراندیم. سامرایی که به دلیل مسائل امنیتی، زائران آن امکان بیرون رفتن از محدوده حرم و محدوده امنیتی تعیین شده با توجه به حوادث تلخ و اقدامات وحشیانه داعش درگذشته و اقدام برخی دشمنان اسلام حق خروج ندارند.

اسکان تمام‌ زائران اربعین در صحن‌های حرم امامین عسکرین و سرداب انجام می‌شود و توفیقی است که همه زائران از غذای حضرتی در سه وعده صبح، ظهر و شب بهره‌مند شوند. غذایی تبرکی که بسیاری از عاشقان ائمه‌اطهار(ع) آرزوی زیارت و خوردن یک لقمه از آن را دارند.

در اربعین در کنار پخت غذا در مهمانسرای حضرت، موکب‌ها نیز فعالیت دارند و در محدوده حدود یک کیلومتری از محل توقف خودروها تا رسیدن به صحن امامین عسکریین موکب‌های زیادی با برپایی چادر مشغول پذیرایی و اسکان زائران اربعین هستند و باعث می‌شود از شلوغی و ازدحام صحن‌ها و صف‌های شلوغ پذیرایی غذا در ایام اربعین کاسته شود.

بعد از زیارت و اقامه نماز ظهر در حرم امامین عسکریین و صرف غذای حضرتی ساعت ۱۵ بعدازظهر حرم را به مقصد زیارت ائمه اطهار در کاظمین ترک می‌کنیم. مسافت ۱۴۰ کیلومتری سامرا-کاظمین اگر چه مسافت زیادی نیست، اما ترافیک جاده‌ها و شلوغی و ازدحام باعث می‌شود حدود ۴ ساعت این مسافت کوتاه را با ماشین طی کنیم. مسافتی که در جاده‌های بعضا خراب و در حال تعمیر جاده بغداد باعث ترافیک سنگین خودروها و عبور از جاده‌های خاکی می‌شود.

در حالی ساعت ۲۰,۳۰ به کاظمین می‌رسیم که بسیاری از رانندگان عراقی در حال جابه‌جایی مسافران اربعین هستند و اکثر آنها خسته و چند ساعتی بیشتر در شبانه روز نمی‌خوابند. می‌توان یکی از عوامل تصادفات جاده‌ای در عراق در این ایام را سرعت زیاد آنها، خستگی راه و طولانی شدن مسير با ترافیک‌های گاها سنگین و تغییر ناگهانی مسیر خودروها در جاده‌های بعضا خراب بیان کرد.

در شهر کاظمین به دلیل مسائل امنیتی پلیس از ۳ کیلومتری حرم مانع ورود خودروها و مسافران می‌شود و به اجبار از خوردو پیاده می‌شویم. در حالی که شب است و تاریکی و خستگی به سراغ همسفران و کودکان آمده به پیشنهاد یکی از دوستان به منزل یکی از عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در کاظمین می‌رویم تا بعد از رفع خستگی برای زیارت به حرم برویم. با رسید به منزل بقیه اعضای خانه به استقبالمان می‌آیند و به گرمی مشغول پذیرایی از زائران امام حسین(ع) می‌شوند.

هنوز دقایقی از حضورمان در منزل نمی‌گذرد که برق خانه قطع  و کولرهای آبی از کار می‌افتند. در حالی که عرق از سر و صورتمان جاری شده است، اما مردم کاظمین به قطعی‌های مکرر برق عادت کرده و هر منطقه با خرید و راه‌اندازی دیزل ژنراتور برق، بخشی از خاموشی‌های خودشان را با باطری و برق دیزلی جبران می‌کنند.

صاحبخانه با گلایه از قطعی‌های مکرر برق به خبرنگار ایکنا، می‌گوید: ماهیانه ۵ میلیون تومان هزینه برق هر خانواده در این منطقه کاظمین و هزینه‌های استفاده از ژنراتور نصب شده در سر کوچه‌ها است.

آنها چاره‌ای جز پرداخت این هزینه‌ها ندارند، چرا که گرمای حدود ۵۰ درجه عراق زندگی را برایشان سخت کرده و‌ برای خنک شدن و استفاده از روشنایی و تامین آب سرد منزل نیاز به برق دارند.

جبار در ادامه با اشاره به اینکه از آخرین سفرش به ایران حدود یک ماه می‌گذرد، بیان می‌کند: امکانات و دسترسی به رفاه مردم در بسیاری از نقاط ایران خیلی خوب و در سال چندین مرتبه به ایران سفر و برای درمانم چندین سال قبل در بیمارستان تهران اقدام کردم.

صبح روز بعد عازم حرم امام موسی کاظم(ع) می‌شویم. اینجا نیز برای رسیدن به حرم باید از چندین گیت ایست و‌ بازرسی عبور کنید و بدون کوله پشتی و تحویل گوشی‌ها به صندوق امانت می‌توانید وارد حرم شوید. وقتی  وارد صحن امامین می‌شویم صحن وروی به دلیل گرمای هوای خلوت است و اکثر زائران در صحن‌های سر پوشیده در حال زیارت و مناجات هستند.

بعد از ورود به حرم با زیارت امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع)‌ مشغول دعا و مناجات می‌شویم. به علت شدت گرمای هوا تمام نمازهای جماعت ظهر و عصر در صحن‌های مختلف حضرت برگزار می‌شود و صحن بزرگ محوطه خالی است. اما شب‌ها مملو از جمعیت عاشقان اهل بیت عصمت طهارت(ع) است.

وسط روز صحن‌های پوشیده مملو از جمعیت شده و جایی برای سوزن انداختن نیست. نماز را به جماعت اقامه و بعد از نماز به منزل بازمی‌گردیم. قطع و وصل برق همچنان ادامه دارد و در منطقه شیعه‌نشینی که در آن مهمان هستیم، اثری از کولرهای گازی دیده نمی‌شود.  به علت شدت گرمای هوا و روشن نکردن کولر توسط رانندگان بعضی خودروها با تصمیم جمع به این نتیجه می‌رسیم شب به سمت نجف حرکت کنیم تا از گرمای هوا و ترافیک‌های جاده‌ای در امان باشیم.

شب ساعت ۲۳ با یک ون به سمت نجف حرکت می‌کنیم و حدود ۳ صبح به نجف می‌رسیم. به سراغ یکی از موکب‌های بزرگ تهرانی‌ها در کنار وادی‌السلام می‌رویم که سال‌های قبل مهمان آنجا می‌شدم.Play Videoکد ویدیو دانلود

ادامه دارد…
علی اکبر ملکیانتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *