حسینیه قنادها سبزوار

چادر عزاداری ابا عبدالله الحسین ع در حسینیه قنادها

بازدیدها: 1929

آیات قرآن بر خیمه عزاداری سیدالشهدا(ع)

در آستانه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر در سبزوار به سراغ یکی از نمادهای عزاداری که خیمه‌ای است تاریخی با قدمت ۱۰۰ ساله می‌روم، چادری که منقش به آیات کلام‌الله مجید است و در آن آیه اول سوره فتح نوشته شده است «إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا، ما تو را پيروزى بخشيديم چه پيروزى درخشانى».

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با نزدیک شدن به ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر تقریبا تمام مردم ایران و بسیاری از مردم جهان اقدام به برپایی مراسم عزاداری برای سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در کربلا می‌کنند.

استفاده از آیات قرآن در خیمیه عزاداری 100 ساله سیدالشهدا(ع) + عکس

ماه محرم ماهی است که حضرت امام خمینی(ره) فرموده‌اند:«همین گریه‌ها نگه داشته ما را. گول این شیاطینی که می‌خواهند این حربه«سلاح» را از دست شما بگیرند، گول اینها را نخورند جوانهای ما، همین‌هاست که ما را حفظ کرده، همین‌ها هست که مملکت ما را حفظ کرده».


«تکلیف آقایان است روضه بخوانند. تکلیف مردم است دسته‌های شکوهمند سینه‌زنی را بیرون بیاورند. البته از چیزهایی که بر خلاف هست از آنها پرهیز کنند، اما دسته‌ها بیرون بیایند، سینه بزنند».


ماه محرم ماهی است که در آن انواع مختلف عزاداری‌ها را در سطح شهر مشاهده می‌کنید یکی زنجیر می‌زند، افرادی سینه‌زنی می‌کنند، یک نفر نخل عزاداری بلند می‌کند، یکی خیمه عزا برپا می‌کند، بعضی گریه می‌کنند و یکی روضه و مداحی می‌خواند. هر کسی هر آنچه در توان دارد در طبق اخلاص قرار می‌دهد و هدیه به پیشگاه الهی و تقدیم سیدالشهدا(ع) می‌کند، به امید آنکه خدای مهربان قبول کند و حاجتش را برآورده سازد.


در آستانه محرم در سبزوار به سراغ یکی از نمادهای عزاداری که خیمه‌ای است تاریخی با قدمت ۱۰۰ ساله می‌روم، چادری که منقش به آیات کلام‌الله مجید است و در آن آیه اول سوره فتح نوشته شده است «إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا، ما تو را پيروزى بخشيديم چه پيروزى درخشانى». همجنین آیه ۴۴ سوره غافر « وَ أُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ، و كار خود را به خدا مى گذارم كه او نسبت به بندگان بصیر و بیناست» نیز  در این چادر به چشم می‌خورد.


چادری از جنس کتان و نوعی پنبه با روکش پارچه‌ای سفید که در حدود ۶۰ سال پیش توسط خانواده محمدعلی طالبی دوخته شده است، خانواده‌ای که نسل به نسل این چادر معنوی را به خوبی نگه‌داری کرده‌اند و برای حفاظت بیشتر آستری سفید بر روی چادر اصلی دوخته‌اند.


این چادر زیبا و تاریخی مزین به هنر خوشنویسی و منقوش با مضامین کربلا دارای نقوش شیر با شمشیری در دست که یا شهید بر روی آن نوشته شده است، متاثر از پرچم دوران صفویه است که به اشعاری با مضامین مرثیه واقعه کربلا به ویژه ترجیع‌بند مشهور محتشم کاشانی در رثای حضرت امام حسین(ع) و یاران با وفایش تزیین شده است.

استفاده از آیات قرآن در خیمیه عزاداری 100 ساله سیدالشهدا(ع) + عکس

.
این خیمه حسینی(ع) برای برپایی نیاز به چهار ستون حدود ۱۳ متری دارد تا توسط هفت قطعه اصلی و جدا از هم که با طناب به هم وصل شده بر روی محوطه‌ تاریخی حسینیه «قنادها» به ابعاد ۲۵*۲۵ که در اطراف آن بخش‌هایی از زیر ایوان حیاط منقش به اشعار شاعران و نقاشی در رثای شهدای کربلا است قرار بگیرد.

استفاده از آیات قرآن در خیمیه عزاداری 100 ساله سیدالشهدا(ع) + عکس

این چادر منحصر به فرد، تنها چادر باقی مانده از این نوع در ابتدا به سفارش یزدی‌های مقیم سبزوار در حدود یک قرن پیش برای نصب در محوطه حسینیه «قنادها» به همت هنرمندان اصفهان تهیه شده است.

استفاده از آیات قرآن در خیمیه عزاداری 100 ساله سیدالشهدا(ع) + عکس

هر ساله از اول محرم تا پایان دهه اول در زیر آن در این محوطه تاریخی به عزاداری مشغول می‌شوند و بسیاری از مردم در زیر همین چادر که به نام حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، شهدا و اسرای کربلا بر پا می‌شود، حاجت گرفته‌اند و بسیاری چشم انتظارند تا محرم از راه برسد و دل را روانه کربلا کرده و از آقا و مولایشان با توکل بر خدا حاجت بگیرند.

استفاده از آیات قرآن در خیمیه عزاداری 100 ساله سیدالشهدا(ع) + عکس

قدمت حسینیه «قنادهای سبزوار» مکانی که این خیمه حسینی در آن برپا می‌شود به اواخر دوره قاجاریه می رسد و در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
علی اکبر ملکی

ایکنا/ مهر 1395

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *