حکایت روستای محرومی که آرامستان هم ندارد!

حکایت روستای محرومی که آرامستان هم ندارد!

خوشاب- حکایت روستای محرومی که آرامستان هم ندارد!

بازدیدها: 5024

گزارشی درباره یک روستا در شهرستان خوشاب

حکایت روستای محرومی که آرامستان هم ندارد!

در شرایطی  که طی  دهه های پس از انقلاب اسلامی، خدمات زیادی در شهرها و روستاهای مختلف کشور نظیر گازرسانی، برق رسانی، آب رسانی و فراهم کردن زیرساخت های زندگی انجام شده است اما با این  همه برخی روستاها مغفول مانده یا به نوعی دچار کم مهری شده اند. یکی از این روستاها، روستای نظرآباد در خوشاب است که  حتی آرامستان هم  ندارد و  از چشم مسئولان مغفول مانده و مورد بی مهری قرار گرفته است و به رغم تلاش 20 ساله یک روحانی برای ساخت مسجد در آن جا، مسئولان کمک خاصی نکرده اند.

دهیار روستای نظرآباد در گفت و گو با خراسان رضوی با بیان این که نظرآباد روستایی از توابع بخش مشکان در شهرستان خوشاب است که مردمان آن به زبان کردی خراسانی صحبت می‌کنند و جمعیت ۱۹۷ نفری آن از سال ۸۵ شمسی تا سال ۹۰ به کمتر از  نصف یعنی حدود ۹۰ نفر رسیده است، اظهار کرد: بیشتر جوانان این روستا به دلیل نداشتن کار و درآمد مناسب به روستاهای مجاور و شهرهای بزرگ کوچ کرده اند و بقیه مردم روستا نیز از توان مالی خوبی برخوردار نیستند و اکثرا تحت پوشش کمیته امداد هستند.

وی با اشاره به این که برای حل مشکلات این روستا نظیر ساخت مسجد پیگیری‌های زیادی تاکنون داشته اند، افزود: در سال ۹۶ اداره اوقاف و امورخیریه، مبلغ ۱۴ میلیون تومان برای ساخت مسجد در این روستا کمک کرد که توانستیم تنها بخشی از فنداسیون سازه اصلی آن‌را بریزیم و بعد از آن کار تعطیل شد.

تخصیص نیافتن بودجه برای آسفالت جاده 7 کیلومتری

عقیل تاتار با اشاره به جاده خاکی چند کیلومتری روستابا توجه به  قرار داشتن در مسیر زائران حضرت امام رضا(ع) از سمت اسفراین و خراسان شمالی، گفت: بودجه‌ای برای آسفالت این جاده حدود 7 کیلومتری که خراسان رضوی را به خراسان شمالی متصل می‌کند، به رغم پیگیری مسئولان مختلف در طول سال‌ها  اختصاص داده نشده و به صورت خاکی رها شده است.

دهیار روستای نظرآباد با بیان این که این روستا دارای یک مدرسه یک کلاسه است که تا پایان دوره ابتدایی همه دانش‌آموزان پایه‌های مختلف با همدیگر در یک کلاس درس می‌خوانند و فقط یک معلم دارد، افزود: از مشکلات دیگر مردم این روستا که شغل بیشتر آنان دامداری است، می‌توان به گرانی خوراک دام و جو برای دامداران منطقه و ممیزی نشدن مراتع توسط منابع طبیعی اشاره کرد. گرانی‌ها باعث شده است بسیاری این روزها در روستاها در تأمین معاش اولیه زندگی خودشان لنگ بزنند و نیازمند و چشم انتظار کمک مسئولان باشند.

وعده های به سرانجام نرسیده

حجت‌الاسلام محمد خانی، رئیس موقوفات حوزه‌ علمیه خراسان رضوی، درباره ساخت مسجد با زیر بنای 160 متر مربع در این روستای محروم  خراسان رضوی، با بیان این که روستای نظرآباد شهرستان خوشاب، شاید تنها روستای کشور باشد که در آن مسجد و قبرستانی وجود ندارد و از سال ۱۳۸۱ از طریق مسئولان مختلف تلاش کرده‌ایم، مسجدی در این روستا ساخته شود که تاکنون نتیجه کامل نداده است، افزود: زمانی که سلطان آباد شهرستان نشده و زیر نظر سبزوار بود، فرماندار سبزوار قول پنج میلیون تومان کمک را داده بود که هیچ وقت محقق نشد ولی اداره اوقاف حدود 15 میلیون تومان کمک کرد که برای بتن ریزی و ساخت فنداسیون اولیه مسجد هزینه شد.

وی با بیان این که در شهرستان خوشاب تاکنون سه امام جمعه عوض شده و پیگیری از طریق مسئولان مختلف در طول سال‌ها به سرانجام نرسیده است، افزود: در آخرین مرحله با دعوت از خیران مشهدی و بازدید از منطقه، قرار شده است، مسجدی در این روستا ساخته شود و مدیر کل اوقاف خراسان رضوی نیز حدود هفت ماه قبل قول کمک 9 میلیون تومانی را داد که هنوز محقق نشده است.

خانی با اظهار این که هم اکنون با 25 میلیون تومان کمک خیران آهن مورد نیاز اولیه این مسجد خریداری و به روستای نظرآباد منتقل شده است، افزود: هم اینک چند نفر دیگر از خیران با سفر به منطقه قول‌هایی داده اند ولی نیازمند کمک آن ها برای تکمیل مسجد و ساخت غسالخانه برای دفن اموات هستیم.رئیس موقوفات حوزه‌علمیه خراسان رضوی تصریح کرد: این روستا به‌دلیل مشکلات فرهنگی، فاقد قبرستان است و اهالی روستا اموات خود را در روستای دهنه شیرین،یکی از روستاهای مجاور خودشان دفن می‌کنند و مشکلات فرهنگی یکی از مشکلات اصلی شهرستان خوشاب و بسیاری از روستاهای آن است.

وی اضافه کرد: با برنامه ریزی انجام شده در طول تعطیلات نوروز از ظرفیت گروه های جهادی برای ساخت مسجد در این روستا استفاده خواهد شد.

نبود روحانی در منطقه

حجت‌الاسلام سیدقاسم دهقانی، امام جمعه خوشاب در همین خصوص با تایید نبود مسجد، غسالخانه و قبرستان در روستای نظرآباد به خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات این روستا و کل بخش و شهر مشکان، نبود روحانی مستقر در این منطقه است و تا کنون به رغم تلاش های زیادی که داشته ایم، مشکل نبود روحانی در منطقه حل نشده است.

وی با بیان این که از علل دیگر مشکلات فرهنگی شهرستان خوشاب، می‌توان به نبود اداره اوقاف و امور خیریه و همچنین اداره تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاداسلامی مستقل، بعد از گذشت ۱۱ سال از شهرستان شدن سلطان‌آباد اشاره کرد، افزود: باید مسئولان فرهنگی فکری به حال آن بکنند و یکی از علل آسیب‌های اجتماعی در منطقه، مشکلات فرهنگی است.

حجت الاسلام جعفر مهدوی خواه رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار نیز درباره نبود مسجد در روستای نظر آباد گفت: تا کنون چند نفر از خیران را به منطقه بردیم و قول‌هایی برای کمک داده اند که امیدواریم هر چه زودتر این قول ها محقق شود.وی افزود: مدیر کل اوقاف خراسان رضوی نیز برای ساخت مسجد در این روستا قول‌هایی داده اند که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود. 

علی اکبر ملکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *