روستای فاقد مسجد در خوشاب و تلاش ۲۰ ساله یک روحانی برای ساخت

روستای فاقد مسجد در خوشاب و تلاش ۲۰ ساله یک روحانی برای ساخت

نظرآباد- روستای فاقد مسجد در خوشاب و تلاش ۲۰ ساله یک روحانی برای ساخت

بازدیدها: 3697

روستای فاقد مسجد در خوشاب و تلاش ۲۰ ساله یک روحانی برای ساخت

باور اینکه روستایی در کشور بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب، بدون مسجد باشد، بسیار سخت و قابل تامل است، اما در کمال بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان فرهنگی در شهرستان خوشاب روستایی وجود دارد که تلاش ۲۰ ساله یک روحانی برای ساخت مسجد در این روستا تاکنون به دلیل نبود خیر به نتیجه نرسیده است.

روستای فاقد مسجد در خوشاب و تلاش 20 ساله یک روحانی برای ساخت

نظرآباد، روستایی از توابع بخش مشکان در شهرستان خوشاب است که مردمان این روستا به زبان کردی خراسانی صحبت می‌کنند و جمعیت ۱۹۷ نفری آن از سال ۸۵ شمسی در سال ۹۰ به کمتر از  ۵۰ درصد آن برابر با ۹۰ نفر رسید.

حجت‌الاسلام محمدرضا خانی، رئیس موقوفات حوزه‌علمیه خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه روستای نظرآباد شهرستان خوشاب، شاید تنها روستای کشور باشد که در آن مسجد و قبرستانی وجود ندارد، گفت: از سال ۱۳۸۱ از طریق مسئولان مختلف تلاش کرده‌ایم، مسجدی در این روستا ساخته شود، اما تاکنون نتیجه کامل نداده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان خوشاب تاکنون سه امام جمعه عوض شده است و پیگیری از طریق مسئولان مختلف به سرانجام نرسیده است، افزود: در آخرین مرحله با دعوت از خیرین مشهدی و بازدید از منطقه، قرار شده است، مسجدی در این روستا ساخته شود.

خانی بیان کرد: در حال حاضر آهن مورد نیاز این مسجد خریداری شده و نیازمند کمک خیرین برای تکمیل آن و ساخت غسال‌خانه برای دفن اموات هستیم.

رئیس موقوفات حوزه‌علمیه خراسان رضوی تصریح کرد: این روستا به‌دلیل مشکلات فرهنگی، فاقد قبرستان است و اهالی روستا اموات خود را در روستای دهنه شیرین از روستاهای مجاور خودش دفن می‌کنند، مشکلات فرهنگی یکی از مشکلات اصلی شهرستان خوشاب و بسیاری از روستاهای آن است.

نبود روحانی در منطقه از علل مشکلات فرهنگی

حجت‌الاسلام سیدقاسم دهقانی، امام جمعه خوشاب در گفت‌وگو با ایکنا، با تایید نبود مسجدی در نظرآباد و وجود مشکلات فرهنگی، اظهار کرد: یکی از مشکلات این روستا و در کل بخش مشکان، نبود روحانی مستقر است و از علل دیگر مشکلات فرهنگی شهرستان خوشاب، می‌توان به نبود اداره اوقاف و امور خیریه، همچنین اداره تبلیغات اسلامی و اداره فرهنگ و ارشاداسلامی مستقل، بعد از گذشت ۱۱ سال از شهرستان شدن سلطان‌آباد اشاره کرد که باید مسئولان فرهنگی فکری به حال آن بکنند.

عقیل تاتار، دهیار روستای نظرآباد نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه برای ساخت مسجد در این روستا پیگیری‌های زیادی تاکنون داشتیم، تصریح کرد: در سال ۹۶ مبلغ ۱۴ میلیون تومان اداره اوقاف و امورخیریه برای ساخت مسجد در این روستا کمک کرد که فقط توانستیم بخشی از فوندانسیون سازه اصلی آن‌را بریزیم و بعد از آن کار تعطیل شد.

وی با اشاره به اینکه اکثر جوانان این روستا به دلیل نبود کار و درآمد مناسب به روستاهای مجاور و شهرهای بزرگ کوچ کردند، عنوان کرد: بقیه مردم روستا نیز از توان مالی خوبی برخوردار نیستند و اکثرا تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند.

تاتار بیان کرد: جاده چند کیلومتری روستای ما خاکی است و بودجه‌ای برای آسفالت آن اختصاص داده نشده است، روستای نظرآباد دارای یک مدرسه یک کلاسه است که تا پایان ابتدایی همه دانش‌آموزان پایه‌های مختلف با همدیگر در یک کلاس درس می‌خوانند و یک معلم دارد.

دهیار روستای نظرآباد از مشکلات دیگر مردم روستایشان را گرانی خوراک دام و جو برای دامداران منطقه و عدم ممیزی مراتع توسط منابع طبیعی بیان و افزود: بسیاری این روزها در روستاها در تأمین معاش اولیه زندگی خودشان مانده‌اند و نیازمند کمک مسئولان هستند.انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *