دعواهای گروهی و لزوم عبرت گیری از سرنوشت گذشتگان/ پای یک زن در میان است!

دعواها و درگیری گروهی و لزوم عبرت گیری از سرنوشت گذشتگان/ پای یک زن در میان است! - بصیرت خوشاب - سبزوار - شهرستان خوشاب - داورزن - جغتای - علی اکبر ملکی

بازدیدها: 268


دعواهای گروهی در اکثر موارد زمانی رخ می دهد که برخی افراد بدون هیچ فکر و اندیشه ای با یارگیری به بهانه دوست و فامیل وابسته و غیره بودن و یا گاهی به عمد با داشتن کینه از فردی با طراحی قبلی وارد یک دعوا می شوند بدون آنکه برخی بفهمند اصل ماجرا چی بوده و چرا دعوا شده است. در اوج این دعواها در بعضی موارد اتفاقات تلخی رخ داده که باعث ریخته شدن خون بی گناهان و با عمل به آیه صریح قرآن قاتلان قصاص شدند و مایه عبرت دیگران گردیدند.

به گزارش بصیرت خوشاب دعواهای گروهی تعطیلات نوروزی در شهرستان های داورزن و خوشاب که قبل از ریخته شدن خون بی گناهان با برخورد قاطع قضایی منجر به زندانی شدن قریب به 30 نفر تا کنون در دیار سربداران شد نه اولین آنها بوده و در صورت پیشگیری نشدن آخرینش نیز نخواهد بود.

حمایت های کور کورانه جماعتی متعصب و گاها جاهل در دعواهای گروهی از همدیگر به بهانه دوستی و فامیل وابسته بودن و یا داشتن ارتباط های قومی و قبیله ای در برخی از موارد باعث نزاع های خونینی گردیده که در نهایت خانواده هایی را بی سرپرست و فرزندانی را یتیم کرده است.

کشته شدن 10 نفر با نارنجک

از دعواهای گروهی بعضی از روستاهای شهرستان جغتای در گذشته که باعث کشته شدن برخی افراد گردید و یا بزرگترین درگیری خونین دهه شصت شهرستان خوشاب که با پرتاب نارنجک و شلیک گلوله در یک روستا برخی از اهالی به جان همدیگر افتاده و در دم ده نفر با پرتاب نارنجک کشته شدند و قاتلان با حکم قصاص به اعدام محکوم و سرشان بالای دار رفت می توان به عنوان عبرت برای جوانان امروزی یاد کرد.

از آخرین درگیری های گروهی در دیار سربداران می توان به درگیری گروهی در یکی از روستاهای شهرستان داورزن که با حکم قضایی 14 نفر در ایام نوروز 1402 روانه زندان شدند و همچنین درگیری های گروهی در برخی از شهرها و روستاهای شهرستان خوشاب در اوایل نوروز سال جاری که با برخورد قاطع قضایی بیش از 10 نفر روانه زندان شدند می توان به عنوان نمونه های به روز برای عبرت آموزی یاد کرد.

زنانی با موهای دم اسبی در خیابان

این روزها برخی از دختران و زنان جوان در سبزوار و دیگر شهرهای ایران با باز کردن روسری و بستن موهای سرشان به شکل دم اسبی و یا با آویزان کردن موهایشان تا کمر با پوشیدن لباس های جلف و زننده و شلوارهای پاره و همچنین رقاصی برخی از دختران و زنان در گوشه و کنار خیابان ها و پارک ها که صدای مسئولان و مردم مومن زیادی را درآورده نه تنها باید گفت موضوع حجاب از بیرون زدن چند تار مو گذشته است بلکه با باز گذاشتن یقه لباس های پوشیده شده توسط بعضی از زنان و پوشیدن لباس های نازک و بدن نما توسط برخی زنان باید گفت یک نفر به آنها لباس مناسب بپوشاند و گوشزد کند اینجا اروپا نیست. اینجا ایران اسلامی است کشوری که خون چند صد هزار انسان شهید برای حفظ آرمان های انقلاب و اجرای دستورات اسلامی به پایش ریخته شده است.

هشدار به مسئولان برای پیشگیری

موضوع دو درگیری اخیر در شهرستان خوشاب را وقتی به سراغشان می رویم می توان هشداری برای دیگر شهرهای ایران بیان کرد که سر منشا اصلی درگیری گروهی توسط برخی از شاهدان مزاحمت برای بانوان بیان می شود.
عاملی که در ادامه به درگیری جمعی و باعث زخمی و مجروح شدن جماعتی از مردان و زنان و زندانی شدن بیش از 10 نفر و راهی شدن برخی از مصدومان به بیمارستان های سبزوار گردید.

موضوعی که به دلیل بی توجهی یا اقدام عمدی برخی از زنان در کشور درباره عدم رعایت حجاب و آموزه های اسلامی نباید ساده از کنار آنها عبور کرد و با بررسی و تحلیل وقوع چنین جرایمی و ریشه یابی عواملش در شهرهای ایران پیشگیری شود.

در دعواهای گروهی رخ داده اخیر با برخورد قاطع و به موقع رییس دادگستری و عوامل قضایی شهرستان خوشاب پیشگیری مهمی از اتفاقات بعدی شد و چه بسا از ریخته شدن خون بیگناهان و بالا رفتن سرها با حکم قصاص بر بالای دار جلوگیری گردید.
اقدام قاطعی که با تقدیر و تشکر جمعی اکثر مسئولان شهری و شهرستانی از دستگاه قضایی شد.

دستگاه قضایی با هیچ احدی مماشات ندارد

محمدی، رییس دادگستری خوشاب در جلسه پیشگیری از وقوع جرم این شهرستان با هشدار به تمام اراذل و اوباش با اشاره به برخورد قاطع قضایی با بر هم زنندگان نظم و امنیت جامعه، گفت: دستگاه قضایی با هیچ احدی مماشات ندارد و برخوردها با عاملان بی نظمی و درگیری ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با انتقاد از برخی مسئولانی که ادعای حمایت از دستگاه قضایی را دارند ولی در عمل به نحو دیگری رفتار می کنند اضافه کرد: دستگاه قضایی با عمل به وظیفه و برخوردهای قاطع و قانونی با اراذل و اوباش و بر هم زنندگان جامعه تعارفی با هیچ کسی ندارد.

در همین رابطه همچنین سرهنگ یدالله نوروزی، فرمانده انتظامی شهرستان خوشاب با تاکید بر اینکه اجازه نخواهیم داد افراد سودجو با هدف اخلال و بی نظمی و هرج و مرج، شیرینی تعطیلات و آرامش را به کام شهرندان و مسافران تلخ کنند، افزود: با هماهنگی مراجع قضایی و بدون اغماض با هرگونه بی نظمی و نزاع به طور قاطع برخورد خواهیم کرد.

لزوم برخورد بدون مسامحه با مشروب خواری

آنچه بر اساس تحقیقات محلی و از زبان شاهدان روایت می شود سرمنشا برخی از درگیری های گروهی در سال های اخیر مشروب خواری آشکار برخی از جوانان و مهمانان عروسی ها است که نیازمند پیشگیری و برخورد قاطع دستگاه قضایی و انتظامی با عوامل اصلی فساد و فحشا است.

عدم برخورد کافی با مشروب خواری برخی افراد در شهرستان خوشاب تا جایی ادامه یافت که امام جمعه شهرستان در دومین خطبه نماز جمعه سال 1402 مستقیما از مسئولان امنیتی برای برخورد نشدن کافی و عدم پیشگیری های لازم انتقاد و گلایه کرد.

حجت الاسلام مرتضی تیجانی با بیان اینکه برخی از مردم با مراجعه به ما می گویند؛ جرات نمی کنیم عروسی بگیریم. گفت:«چی در این مجالس می آورید و به خورد بچه های ما می دهید که شیطانی می شوند و تبدیل به درگیری جماعتی می شود.»

امام جمعه خوشاب با تاکید بر اینکه مسئول اصلی اتفاقات رخ داده صاحب اصلی مجلس است، افزود: می توان این مجالس را با مدیریت صحیح و درست برگزار کرد.
حجت الاسلام تیجانی با بیان اینکه شروع زندگی هایتان را بر پایه گناه قرار ندهید، گفت: وقتی مدلی برای تفریح و ورزش سالم درست نکنیم برخی می گویند فلان کار… را انجام دهیم تا شادی درست کنیم.

وی با اشاره به آیه 90 سوره مایده« ای کسانی که ایمان آورده‏ اید، شراب و قمار و بتها و تیرهای قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند. پس، از آنها دوری گزینید، باشد که رستگار شوید.» افزود: با قرار دادن مساجد به عنوان محور در محلات همانگونه که غیرت ناموسی دارید، غیرت دینی نیز داشته باشید و از حرام خدا بپرهیزید.

پای یک زن در میان است

منشا دیگر درگیری های گروهی را می توان عوامل ناموسی به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک و تعرض به حقوق زنان بیان کرد که نیازمند بررسی و حل مشکلات آسیب های اجتماعی و حل مشکل ازدواج جوانان با راه انداختن ازدواج های آسان به شیوه و سبک زندگانی ایمه اطهار(ع) در کشور است.

از عوامل دیگری که می توان گفت؛ طلاق دختران جوان در سنین پایین و ارتباط های مخفیانه برخی از افراد به دور از چشم خانواده ها با عدم پایبندی به مبانی دینی و اسلامی و تغییر فرهنگ ها با نفوذ ماهواره و اینترنت و استفاده از شبکه های مجازی ایرانی و خارجی است که سبک زندگی ها را با ازدواج های صیغه ای برخی از جوانان و ایجاد توقعات مختلف در زندگی ها تغییر داده است.

تشکیل امپراتوری در زندان

ریشه بعدی برخی از دعواهای گروهی در شهرهای کوچک و بزرگ برخی از چهره های شناخته شده و مشهوری هستند که با زندان رفتن و تبعید در طول سالیان مکرر و تعیین و صدور انواع مختلف محکومیت ها و جرایم مالی که گاها از طرف والدین پرداخت می شود نه تنبیه شده اند و نه رفتارشان به آدمی زاد شبیه شده است. بلکه این افراد سبک زندگی خودشان را همانند برخی چهره های فیلم های هالیوودی و گانگستری، زندان انتخاب کرده و با جمع آوری یار و یاور در زندان برای خودشان امپراتوری تشکیل داده اند.

افرادی که هنوز از زندان آزاد نشده با قلدری و چاقو کشی و یا انجام جرایم بعدی مجددا با محکومیت بعدی در مدت کوتاهی روانه زندان می شوند.اگر چه تعداد این افراد گاها از عدد تعداد انگشتان یک دست در برخی از شهرستان ها بیشتر تجاوز نمی کند اما باید مسئولان مربوطه فکری اساسی و جدی داشته باشند و با استفاده از تجربه کشورهای دیگر برای اینگونه افراد زندان های ویژه و جدا ساخته شود و یا با کنترل های خیلی سخت و محدود کننده از رها سازی این افراد در جامعه خودداری کرد. چرا که بودن این افراد با پرونده های سنگین و جرایم متعدد در جامعه یعنی ارتکاب جرم بعدی و تجاوز و نابودی حقوق دیگران و دستگیری و تشکیل پرونده بعدی و روانه شدن به زندان بعدی است.

از حضرت علی(ع) نقل شده است: «أفضَلُ العَقلِ الاعتِبارُ، وَ أفضَلُ الحَزمِ الاستِظهارُ، وَ أكبَرُ الحُمقِ الاغتِرارُ ؛ برترين خرد، عبرت گرفتن است و برترين دورانديشى، احتياط كردن و پشتيبان جُستن است و بزرگترين بي خردى، فريب خوردن (و غفلت) است .» و همچنین در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده است:« اُوصيكُم بِتقوَى اللّه ِ ··· و داوُوا بِها الأسقامَ ، و بادِروا بِها الحِمامَ، و اعتَبِروا بِمَن أضاعَها، و لا يَعتَبِرَنَّ بِكُم مَن أطاعَها
شما را به تقواى الهى سفارش مى كنم ··· با آن بيماريها را درمان كنيد و با آن به پيشواز مرگ رويد و از كسانى كه آن را فرو گذاشتند، عبرت گيريد و مبادا مايه عبرت كسانى شويد كه راه تقوا در پيش مى گيرند.»/ انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *