بازدیدها: 5490

گزارشی درباره مرکز آموزش کشاورزی خوشاب که کلنگ آن حدود 15 سال قبل به زمین خورد

هنرستان ناتمام کشاورزی !

نویسنده : ملکی

حدود 15 سال قبل کلنگ احداث مرکز آموزش کشاورزی خاتم الانبیای خوشاب در حالی با اهدای زمین‌های کشاورزی مردم منطقه سلطان آباد به زمین زده شد که قرار بود یک هنرستان کشاورزی برای فرزندان کشاورزان تاسیس شود و دانش آموزانی که در حال تحصیل در مشهد و سبزوار بودند به زادگاه شان برگردانده شوند.
حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی، عضو شورای اسلامی شهر سلطان آباد در این باره به خراسان رضوی گفت: زمانی که  جهاد کشاورزی در این شهرستان مستقر نشده بود ، پیشنهاد تاسیس هنرستان و مرکز آموزش کشاورزی  برای اهالی سلطان آباد مطرح و با استقبال مردمی روبه رو شد.


وی افزود : بعد از دور شدن این مرکز کشاورزی از اهداف اصلی و تاسیس نشدن هنرستان کشاورزی برخی از افرادی که به این مرکز زمین اهدا کرده بودند زمین‌های شان را پس گرفتند و  در زمین‌های باقی مانده اهدایی با احداث چاه آب کشاورزی و ساختمان سازی  توسط افرادی که زمین ها را گرفته بودند این زمین های کشاورزی را در طول سالیان مختلف به افراد مختلفی اجاره دادند.حاج فضل ا… ملایی از افرادی است که برای ساخت این مرکز آموزش کشاورزی به همراه پدرش زمین اهدا کرده‌است و با گلایه  از دور شدن این مرکز آموزش کشاورزی از اهداف اصلی اش به خراسان رضوی می‌گوید: در آن دوره به پیشنهاد یکی ازمهندسان و یکی از اعضای شورای اسلامی سلطان آباد برای تحصیل دانش آموزان و آموزش کشاورزان 10 هکتار زمین در مسیر جاده سلطان آباد به سبزوار در حدود سه کیلومتری سلطان آباد از ما تقاضا کردند و این زمین‌ها اهدا شد ولی بعد از تغییر اهداف این مرکز کشاورزی از هدف اصلی که برای مردم بیان شده بود برخی افراد زمین‌ها را پس گرفتند و برخی نتوانستند زمین خودشان را پس بگیرند، سند زمین های اهدایی را ما امضا نکردیم و نمی دانیم چگونه سند گرفتند.
وی مدعی شد : ساختمان‌های آموزشی درمقطع زمانی  به انباری برای ذخیره کود کشاورزی تبدیل شد.در همین باره رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب به خراسان رضوی گفت: از تاریخ و سرگذشت قدیمی این مجتمع آموزشی بی اطلاع هستم ولی از حدود سال 96 که مسئولیت جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب را بر عهده گرفتم ، ساختمان‌های این مرکز آموزشی را از انبار کود و یک ساختمان در حال تخریب به یک ساختمان شیک و تمیز با قرار دادن صندلی و تجهیز این مرکز برای آموزش کشاورزان تبدیل کردیم.
ابراهیم رودسرابی با بیان این که هزینه زیادی برای احیای این مرکز آموزشی توسط جهاد کشاورزی خوشاب انجام شد، افزود: هم اکنون زمین‌های کشاورزی این مرکز آموزشی و چاه آب عمیق آن که به علت خشکسالی ها و پایین رفتن سطح آب چاه های کشاورزی حدود دو لیتر در ثانیه آب دارد،  دست یکی از شرکت‌های خدمات کشاورزی است و با مشارکتی که داریم ارقام pvs  در آن کاشته می شود و محصول برای خودش جمع می کند ولی در کنار آن از در آمدی که دارد و زیاد هم نیست برای کشاورزان شهرستان خوشاب کلاس‌های آموزشی برگزار می کند و تا کنون چندین دوره کلاس آموزشی در این مرکز کشاورزی برگزار شده است.
وی افزود: در زمین حدود هفت هکتاری این مجتمع کشاورزی کشت‌های محوری جهاد کشاورزی خوشاب، کشت ارقام pvs و کشت‌های نشائی مانند چغندر نیز در حال انجام است.
رجبعلی شمشیری از اعضای شورای اسلامی قدیمی سلطان‌آباد با بیان این که در ابتدا شرکت ارائه دهنده خدمات کشاورزی از ما زمینی برای ساخت مکان  آموزش دانش آموزان و   هنرستان تقاضا کردند افزود: ما نیز از خیران و مردم تقاضا کردیم که استقبال شد و مردم نیز زمین‌ها را اهدا کردند.
وی با بیان این که بعد از مدتی نه هنرستانی تاسیس شد و نه مرکز آموزشی و افرادی که زمین‌ها را دریافت کرده بودند آن ها را اجاره می‌دادند، اظهار کرد: مردمی که زمین‌ها را برای ساخت مرکز آموزشی و هنرستان هدیه کرده بودند معترض شدند ولی به هر جا شکایت کردیم هیچ کس رسیدگی نکرد و اعتراض ما و مالکان به جایی نرسید.
رئیس آموزش و پرورش خوشاب در این باره به خراسان رضوی، گفت: مدتی این مکان خوابگاه دانش آموزی بوده  است و اطلاع دقیقی از گذشته آن ندارم.
علی بیات با بیان این که تلاش زیادی کردیم تا رشته‌های کشاورزی و دام پروری را در این شهرستان برای دانش آموزان داشته باشیم افزود: به دلیل همکاری نکردن جهاد کشاورزی این شهرستان تا کنون موفقیت خاصی حاصل نشده است  و در دیداری که با رئیس جهاد کشاورزی استان داشتیم وی گفت که ما نمی‌توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم.
وی گفت: تا کنون رشته گیاهان دارویی و زعفران را در روستای داراب داشتیم که از سال آینده برای انتقال به سلطان آباد نیازمند همکاری جهاد کشاورزی برای استفاده از مزارع کشاورزی و کمک‌های دیگر هستیم ولی تا کنون محقق نشده است./روزنامه خراسان-رضوی
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *