ساخت موزه شهدا در سبزوار - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی - NEMZ.IR - BASIRATKHOSHAB.IR

بازدیدها: 249

جمعی از دانش‌آموزان دهه نودی در سبزوار در اقدامی خودجوش اقدام به گردآوری آثار شهیدان و ساخت موزه شهدا کردند.

برای دیدن فیلم کلیک کنید

عبدالله خوشدل، مسئول کانون فرهنگی ـ هنری شهید محمدیانی در گفت‌وگو با بصیرت خوشاب، با اظهاراینکه بعضی از دانش‌آموزان دهه نودی با گردآوری آثار شهدای سبزوار در محل این کانون برای نخستین بار اقدام به ساخت موزه شهدا کردند، گفت: این آثار در نقاط مختلف شهر و بعضاً در خانه‌های مردمی بودند که با پیشنهاد یکی از دانش‌آموزان کانون شهید محمدیانی اقدام به تأسیس موزه شهدا کردیم.

وی با بیان اينکه در این موزه آثار حدود ۱۰۰ شهید از شهدای سبزوار گردآوری شده است، افزود: از جمله اقدامات جدید جمع‌آوری برخی از آثار شهید صبوری از شهدای نیروی انتظامی است که مدتی قبل توسط اشرار به شهادت رسید و در این موزه گردآوری شد.

خوشدل با بیان اینکه تعداد کل شهدای سبزوار یک هزار و ۲۱۷ نفر است، تصریح کرد: از این تعداد ۱۹ شهید مربوط به دوران انقلاب، ۳۰ شهید روحانی، ۴۵۳ شهید متأهل، ۷۶۴ شهید مجرد، ۳۷ شهید دانشجو و ۲۲۷ شهید دانش‌آموز بودند.

مسئول موزه شهدای سبزوار با تقدیر از دانش‌آموزانی که اقدام به گردآوری آثار شهداکردند، اظهار کرد: نسل امروز در برخی از مراحل زندگی خیلی جلوتر از بزرگترها هستند. آثار شهدا توسط مردم بهتر از ادارات دولتی و توسط مسئولان حقوق‌بگیر دولتی که بعضاً هیج تعهدی در برابر شهدا احساس نمی‌کنند، نگهداری می‌شود.

خوشدل با تقدیر از عملکرد نسل جوان امروز و دانش‌آموزان حاضر در کانون شهید محمدیانی افزود: کاری که مردمی باشد، پایدارتر و عملکردش بهتر است. وقتی نوجوانی مسئولیت تهیه و گردآوری آثار شهدا را با دلسوزی و عشق به شهدا انجام داده‌ و این مسئولیت را قبول کرده‌ است، قطعاً برای پیشرفت و بهبود کارها در بزرگسالی نیازمند توجه و حمایت مسئولان خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای توسعه این موزه و تهیه آثار سمعی و بصری از شهدا نیازمند مکان بزرگتر و امکانات بهتر هستیم، گفت: در صورت عدم توجه و حمایت مسئولان در صورت تخلیه این مکان ممکن است، آثار شهدا از بین برود و وقتی آثار موزه از بین رفتند، شهدا زنده نیستند که دوباره بخواهیم اثر جدید و تازه دریافت کنیم.

خوشدل با اظهار اینکه به دلیل بی‌توجهی بعضی از مسئولان به آثار شهدا برخی از آثار شهیدان سبزوار به مشهد، نیشابور و بقیه نقاط کشور منتقل شده است، افزود: از مجموع آثار شهدا حدود ۱۰۰ شهید آثارشان در این موزه موجود است و نیازمند توجه بیشتر برای گردآوری آثار بیشتری از شهدای سبزواری هستیم.

مسئول کانون شهید محمدیانی با تقدیر از دانش‌آموزانی که آثار شهدا را در موزه گردآوری کردند، گفت: مگر این دانش‌آموزان نمی‌توانند در کوچه و پارک بازی کنند یا اوقات خودشان‌ را پای گوشی همراه در شبکه‌های مجازی بگذرانند؟ قطعاً می‌توانند، اما به عشق شهدا اینجا گردهم آمده‌اند و مسئولان باید این عزیزان را روی چشم خودشان بگذارند، چراکه سرمایه‌ها و آینده‌سازان کشور ما هستند.

در ادامه موسی‌الرضا سبزواری که پیشنهاد ساخت این موزه را داده است، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: با گسترش این کانون برای تجهیز اتاق‌ها و استفاده مفید از فضای موجود در زیرزمین کانون، در حال مرتب کردن اتاق‌ها بودیم که به قاب‌های عکس سیاه‌رنگی که پر از گرد و خاک بودند، برخوردیم. با تمیز کردن اتاق‌ها، چشم‌مان به عکس‌های شهدا منور شد که حسرت خوردیم، چرا این آثار در انباری هستند.

وی با بیان اینکه در ابتدا پیشنهاد ساخت موزه شهدا را در محل کانون به مدیر این مؤسسه فرهنگی ـ فرهنگی آقای خوشدل دادیم که بیان کردند، کار سختی است، افزود: با موافقت مسئولان شرطی برایمان درنظر گرفتند که در صورت موافقت باید تا انتهای خط تمام زحمات و مسئولیت موزه شهدا را دانش‌آموزان و اعضای کانون قبول کنند که پذیرفتیم و مسئول کانون برای ادامه کار، به سراغ بقیه آثار شهدا و تهیه میز در بقیه نقاط سبزوار کرد.

این دانش‌آموز سبزواری با اظهار تأسف از عملکرد برخی مسئولان گفت: متأسفانه آثار شهدا در مکان‌هایی از سبزوار نگهداری می‌شدند که آن‌قدر دوده و خاک گرفته بودند که قابل تشخیص نبودند و مدت‌ها تلاش کردیم تا بتوانیم از بین آن‌ها آثار سالم و تمیز را گردآوری کنیم و در موزه جدید در معرض دید عموم مردم قرار دهیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *