آتش به اختیاری طلبه جوان در منطقه محروم سبزوار

آتش به اختیاری طلبه جوان در منطقه محروم سبزوار -بصیرت خوشاب - شهرستان خوشاب - علی اکبر ملکی - ایکنا - سبزواری - طلبه جوان

بازدیدها: 97

با فرا رسیدن تابستان و بیکاری بسیاری از دانش آموزان و نوجوانان در این فصل به یاد طلبه جوان سبزواری می افتم که در دهه 90 به صورت آتش به اختیار در مناطق جنوبی سبزوار فعالیت می کرد و برکات زیادی برای این منطقه داشت.

به همین بهانه مجددا این گزارش با همدیگر بخوانیم.

باقی الصالحاتی ماندگار از آیت الله موسوی اردبیلی/آتش به اختیاری در منطقه صالح آباد سبزوار/در حال تکمیل

به گزارش بصیرت خوشاب به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همیشه فعالیت در مناطق محروم کاری سخت و دشوار است، طلبه جوان سبزواری اما آتش به اختیار در عرصه فرهنگی، فعالیت می‌کند.

در یک روز گرم تابستانی که وزارت نیرو بالاترین مصرف برق را در کشور اعلام کرده برای تهیه گزارش با عبور از جاده کمربندی سبزوار به منطقه‌ای محروم در جنوب سبزوار قدم می‌گذارم، منطقه‌ای که در کنارش دانشگاه فناوری‌های نوین این شهرستان قرار گرفته و بیش از ۴ هزار نفر جمعیت دارد.
مقصدم دفتر فرهنگی تربیتی فدک است که بخشی از هزینه‌های پایه‌گذاری این مرکز با کمک‌های مالی مرحوم آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی در این منطقه محروم انجام شده است.

بعد از پرس و جو از اهالی صالح‌آباد وارد کوچه‌ای می‌شوم با عرض حدود ۳ متر که در آن خانه‌ای قدیمی قرار گرفته؛ زیر زمینش مکانی برای انبار وسایل اضافی شده و در طبقه همکف آن، دفتر گروه فرهنگی تربیتی فدک به همراه ۲ اطاق برای برگزاری کلاس‌های فرهنگی و آموزشی قرار گرفته‌ است. خانه‌ای استیجاری که اجاره ۱۰ ماه آن از طرف شهرداری سبزوار پرداخت شده و به دنبال خیر برای تمدید هستند.
گرچه بنای ساختمان قدیمی و گلی است و کولر آبی آن در وسط اطاق قرار گرفته ولی دارای صفا و اخلاص بی‌نظیری است که افراد فعال اجتماعی در این مکان پرورش یافتند و شاید لحظه‌ای به برخی از مشکلاتی که ما در آنجا دیدیم، هیچ وقت فرصت فکر کردن نداشته باشند.

حجت‌الاسلام مرتضی علیزاده، مسئول دفتر فرهنگی تربیتی فدک در منطقه صالح آباد سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه فعالیت‌های این دفتر از تابستان سال ۱۳۹۵ در این منطقه آغاز شده است، اظهار کرد: در طی این مدت استقبال خیلی خوبی از طرف بانوان منطقه و کودکان داشتیم که با کمک خیرین اقدامات خیلی خوبی انجام شد.
وی با اشاره به محروم بودن منطقه از نظر برخی امکانات ادامه داد: حدود یک سال برای پورت اینترنت خانگی درخواست دادیم ولی مخابرات منطقه اعلام کرده ظرفیت ندارد.

این طلبه حوزه علمیه قم با اظهار اینکه پیشنهاد تشکیل این مجمع توسط یکی از طلبه‌های جوان دیگر داده شد، افزود: برای راه‌اندازی این مرکز دینی در ابتدا با مشکلاتی مواجه بودیم که با نامه نگاری به دفتر مراجع تقلید در قم، درخواست کمک کردیم.
حجت‌الاسلام علیزاده افزود: مرحوم آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی با تشویق به ادامه کار کمک‌های مالی خوبی ارائه کردند که برای راه اندازی و ماندگاری در این مسیر مشوق خیلی خوبی بود.
وی با تأکید بر اینکه تمام کلاس‌های برگزار شده در محل این دفتر رایگان است، تصریح کرد: به غیر از ۳ روحانی که در حال فعالیت هستند، بانوان خیر دیگری نیز به عنوان مربی در حال تدریس هستند که هیچ هزینه‌ای برای برگزاری کلاس‌های روانشناسی، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، آشنایی با خطرات فضای مجازی و برگزاری کلاس‌های قرآن، ریاضی، زبان مدارس تحصیلی و.. دریافت نمی‌کنند.

مسئول دفتر فرهنگی تربیتی فدک صالح‌آباد با اشاره به اینکه هیچ وقت به دلیل مشکلات مادی و تأمین هزینه‌های این مرکز تعطیل نشده‌ایم، گفت: در ایام فاطمیه سال ۹۵ به مشکلات مالی امکان تعطیلی دفتر وجود داشت که از دفتر رهبر معظم انقلاب تماس گرفتند و با توجه به بازخورد عملکرد این دفتر بدون اینکه درخواستی داشته باشیم کمک مالی کردند.
حجت‌الاسلام علیزاده با تقدیر و تشکر از اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار به خاطر کمک به برگزاری مراسم دینی و مذهبی در این منطقه، اظهار کرد: به منظور گسترش فعالیت‌های فرهنگی در این منطقه، از بهمن سال ۱۳۹۵ برای تأسیس کانون فرهنگی و هنری مسجد صاحب‌الزمان(عج) در نزدیکی این دفتر تقاضای مجوز کردیم ولی تاکنون مجوزی صادر نشده است.
حجت‌الاسلام فرامرز فیض‌آبادی، از طلبه‌های جوان فعال در این مرکز، گفت: بسیاری از هزینه‌های این مرکز دینی با کمک خیرین تأمین می‌شود و برخی از ارگان‌های دولتی نیز گاهی اوقات بدون اینکه کمکی به این مرکز داشته باشند، عکسی از فعالیت‌های مرکز می‌گیرند و به عنوان عملکرد فعالیت خودشان گزارش می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های امروز این مرکز مصداق آتش به اختیار رهبر معظم انقلاب است، عنوان کرد: در حال حاضر تنها منبع درآمد من شهریه طلبگی است و گاهی اوقت نیز از کمک پدرم بهره‌مند می شوم.
این مبلغ دینی اضافه کرد: اگر عشق به کار و هدف خالصانه برای خدا نباشد، خیلی زودتر از این‌ها باید این مرکز به خاطر مشکلات تعطیل می‌شد.
حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با گلایه از برخی افراد که بیان می‌کنند این مرکز دینی برای ما منبع درآمدی شده و نان و آبی دارد، اظهار کرد: کارهای فرهنگی به دلیل اینکه روی زمین مانده کسی سراغی از آنها نمی‌گیرد.
علی اکبر ملکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *