عدم رعایت آموزش‌های دینی؛ زنگ خطری برای نابودی آینده نوجوانان

عدم رعایت آموزش‌های دینی؛ زنگ خطری برای نابودی آینده نوجوانان

عدم رعایت آموزش‌های دینی؛ زنگ خطری برای نابودی آینده نوجوانان -گفتگو با رئیس دادگستری خوشاب

بازدیدها: 5948

عدم رعایت آموزش‌های دینی؛ زنگ خطری برای نابودی آینده نوجوانان

رئیس دادگستری خوشاب با اشاره به وقوع برخی از جرایم توسط نوجوانان با هشدار به خانواده‌ها برای مراقبت و نگهداری از نوجوانان و جوانان از خطرها، گفت: غفلت از فرزندان و عدم رعایت آموزش‌های دینی در خانواده‌ها زنگ خطری برای نابودی آینده نوجوانان و رفتن در مسیری است که گاها بازگشتی ندارد.

کلید کاهش یا افزایش جرایم در دادگستری نیست

شهرستان خوشاب یکی از معدود شهرستان‌های کشوری است که بعد از گذشت بیش از یک دهه از شهرستان شدن، به‌علت عدم فعالیت صحیح نهاد‌های فرهنگی و نبود اداراتی نظیر سازمان تبلیغات، اداره اوقاف و امورخیریه و عدم استقرار کامل اداره فرهنگ و ارشاداسلامی، از برخی مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی به شدت رنج می‌برد.

شهرستان خوشاب نه دانشگاهی دارد و نه حوزه علمیه‌ای که بتواند مشکلات کمبود روحانی را در قریب به ۶۰ روستا و شهر این شهرستان حل کند و نه موسسه فعال قرآنی و فرهنگی دارد که بتواند در تربیت کامل قرآنیان سهیم باشد.

با کاهش سن برخی از مجرمین در برخی از پرونده‌ها و حضور نوجوانان و جوانان به‌عنوان مجرم اصلی به جرات می‌توان گفت ورود نوجوانان و کودکان به عرصه جرایم خشن و برخی از جرایمی که امکان نام بردن از آن وجود ندارد، زنگ خطر برای خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی، مدت‌هاست به صدا درآمده اما خیلی‌ افراد با بی‌توجه به هشدارها، از کنار آنها عبور می‌کنند.

برای بررسی علل آسیب‌های اجتماعی و راهکار حل آسیب‌های اجتماعی در خوشاب به سراغ رئیس دادگستری خوشاب رفتیم.

کلید کاهش جرایم در دست دادگستری نیست

سید جعفر طیار صابری، رئیس دادگستری خوشاب، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه این روزها اکثر شهروندان از مقامات قضایی انتظار برقراری نظم در جامعه را دارند، گفت: اغلب مردم در شهرستان خوشاب، در برخورد با مجرمین و متخلفین در خواست مجازات‌های سخت از جمله حبس را دارند، در حالی که به این نکته مهم توجه ندارند، کلید کاهش و یا افزایش جرایم و یا درگیری‌ها در دست دادگستری شهرستان نیست و باید با توجه به واقعیت‌ها و قوانین موجود حکمی صادر شود و تعیین کیفر، تاثیر محدودی بر میزان جرایم دارد.

رییس شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان خوشاب با اشاره به درخواست‌های برخی از مردم برای بازداشت‌های پیش از محاکمه و صدور رای، افزود: در اکثر نظام‌های قضایی کشورهای دنیا با اطلاع از آثار فراوان بازداشت‌های پیش از صدور رای قطعی، تدابیر مختلفی در نظر گرفته شده است.

صابری عنوان کرد: در کشور ما نیز موارد بازداشت موقت صرفا در جرایم خشن و مهم از قبیل قتل، آدم ربایی، قدرت نمایی با چاقو و غیره پیش‌بینی شده و در سایر جرایم با قرارهای تامین از قبیل وثیقه، کفالت فرد تا صدور حکم قطعی آزاد هستند.

تلاش برای رشد فرهنگی مردم

وی در پاسخ به راهکار کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش جرایم، تصریح کرد: مذاکرات صلح باید به صورت ویژه و جدی مورد توجه بزرگان قرار بگیرد.

رئیس دادگستری خوشاب با اشاره به یک ضرب‌المثل اوگاندایی که باید سوزن برداریم و پارچه آسیب دیده را بدوزیم، نه اینکه با چاقو آنرا پاره کنیم، بیان کرد: باید از عوام‌گرایی و سخت گیری کیفری به ویژه برای افراد فاقد سابقه و جوانان دوری کنیم و در جهت ایجاد نظم تدابیر محلی و مناسب در نظر گرفته شود.

صابری با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین آسیب‌های اجتماعی در شهرستان خوشاب، بی‌توجهی برخی از شهروندان به فرزندان خودشان، است، اظهار کرد: همانطور که برای کاشت، داشت و برداشت و فروش محصولات کشاورزی مردم بادقت و حساسیت برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند، در موضوع رشد و رسیدگی به فرزندان خانواده نیز این حساسیت باید وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کاهش جرایم آشنا کردن فرزندان در خانواده‌ها با آموزه‌های دینی و اجرای آنها و آموزش رعایت حقوق دیگران و قوانین کشور به صورت پیوسته است، گفت: افزایش سطح فرهنگی مردم شهر و روستا از وظایف اعضای شوراها و دهیاران است که باید ضمن توجه به عمران و آبادی منطقه به رشد فرهنگی مردم جامعه نیز توجه ویژه و تلاش زیادی داشته باشند.

تلاش بزرگان و بسیج برای حل معضلات فرهنگی

رییس شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان خوشاب با پیشنهاد به مسئولان فرهنگی و مردم شهرستان خوشاب برای تشکیل کمیته‌های فرهنگی، تشکیل و بررسی راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی منطقه توسط بزرگان منطقه و مردم، ابراز کرد: به عنوان مثال در هر محله و هر صنف تعدادی افراد موجه و دارای مقبولیت به محض احساس اختلاف برای حل مشکل و سازش ورود و برای حل مشکلات تلاش کنند.

صابری یکی دیگر از راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی را ورود بسیج به این موضوع با تشکیل حلقه‌های صالحین در محلات مختلف با کمک خانواده‌ها برای نوجوانان بیان کرد: نباید تمام نگاه‌ها به‌محض وجود یک درگیری یا نزاع به پلیس و دستگاه قضایی باشد، چرا که دستگاه قضایی و پلیس در انتهای این مسیر قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه نباید از تجربه و نگاه مسولان محلی و شوراها و بزرگان برای حل مشکلات فرهنگی غافل شد، با توصیه به والدین برای مراقبت از نوجوانان، اضافه کرد: اگر امروز نوجوانان خود را رها کنید و مراقبت نکنید، تلاش برای آزادی آنها پس از ارتکاب جرم بسیار سخت خواهد بود.

سهم یک درصدی بودجه فرهنگی ادارات کجا هزینه شده؟

آنچه که واضح و روشن است، به‌خوبی می‌توان دریافت با برخورد شدید قضایی و انتظامی بدون توجه به حل مشکلات زیرساختی فرهنگی در یک منطقه مشکلات حل نخواهد شد.

در حالی که نیروی انتظامی و دادگستری در انتهای مسیر برخورد با جرایم قرار دارند، باید مردم پیگیر نقش مسئولیت آموزش و پرورش، نهادهای فرهنگی، فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاداسلامی و شهرداری و دیگر ادارات در بخش فرهنگی باشند و مطالبه‌گری کنن که یک درصد بودجه فرهنگی ادارات مختلف چه نقشی در تربیت انسان‌ها و رفع مشکلات فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته است و آیا این بودجه یک درصدی در بخش فرهنگی هزینه شده و یا به تاراج رفته و در بخش‌های دیگری سلیقه‌ای هزینه شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *