نرم‌افزار «شاد» و قصه این روزهای معلمان، دانش‌آموزان و والدین

NEMZ.IR

گزارشی از مشکلات نرم افزار شاد در سبزوار و خوشاب

بازدیدها: 1531

نرم‌افزار «شاد» و قصه این روزهای معلمان، دانش‌آموزان و والدین

در حالی که این روزها دغدغه بسیاری از خانواده‌ها نصب نرم‌افزار «شاد» برای دانش‌آموزان است، به علت عدم پشتیبانی گوشی‌های قدیمی، اکثر والدین مجبور به خرید گوشی جدید و سرازیر کردن سرمایه کشور به جیب تولیدکنندگان خارجی شده‌اند و این امر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تناقض دارد.

در حالی که به دلیل کرونا اوضاع اقتصادی کشورهای جهان از جمله ایران اسلامی وضعیت مناسبی ندارد، آموزش و پرورش به طرز غیرقابل قبولی اقدام به تولید نرم‌افزاری برای دانش‌آموزان و تدریس معلمان کرده است که همه را به سمت مصرف‌گرایی و استفاده از گوشی‌های موبایل جدید سوق می‌دهد، در حالی که بسیاری از خانواده‌ها به آن‌ها نیازی ندارند؛ چراکه بیشتر از یک ماه به پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۹ نمانده است.

رهبر معظم انقلاب در ۱۳ اردیبهشت ۹۵ در دیدار با معلمان و فرهنگیان بیان کردند: «اصلاح الگوی مصرف؛ این حقیر بارها راجع به اصلاح الگوی مصرف صحبت کرده‌ام ـ در سخنرانی‌های اوّل سال، با مسئولین، در جلسات خصوصی، در جلسات عمومی ـ امّا الگوی مصرف ما هنوز اصلاح نشده؛ ما بد مصرف می‌کنیم. همین مسئله‌ جنس خارجی که من چند روز قبل اینجا در حسینیه، با جمعی در میان گذاشتم، از همین قبیل است.»

در این روزها نه تنها اصلاح الگوی مصرف در جامعه از سوی آموزش و پرورش ترویج داده نمی‌شود، بلکه رواج نصب نرم‌افزار «شاد» برای گوشی‌های اندروید ۴ به بالا عاملی برای ترویج مصرف‌گرایی و سرازیر شدن درآمد میلیون‌ها نفر از خانواده‌های ایرانی با سطح طبقاتی متوسط و رو به پایین و همچنین سطح طبقاتی بالا به جیب شرکت‌های خارجی شده است.

علی عزتی، از معلمان شهرستان سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار می‌کند: بی‌برنامگی گسترده‌ای برای تدریس دانش‌آموزان در ایام کرونایی به وجود آمده و هر معلمی که امکانش را داشته گروهی در یکی از شبکه‌های مجازی داخلی نظیر بله، ایتا، سروش و روبیکا تشکیل داده و با نصب نرم‌افزار شاد مشکلات دو چندان شده است.

وی بیان می‌کند: برخی از معلمان فاقد گوشی پیشرفته برای نصب نرم‌افزارهای جدید هستند و عملاً امکان تدریس در این فضا را ندارند، متأسفانه یکی از مشکلات نرم‌افزار «شاد» این است که نمی‌دانیم صاحب واقعی شماره تلفن حاضر در کلاس چه کسی است. مادر خانواده، پدر دانش‌آموز و یا دوست اوست که از این طریق وارد کلاس شده است.

این معلم سبزواری تصریح می‌کند: برای مثال در بعضی کلاس‌ها ۲۰ نفر دانش‌آموز داریم، در حالی که ۴۰ نفر از طریق نرم‌افزار شاد عضو کلاس شده‌اند. همچنین سرعت پایین اینترنت و هزینه بالای آن برای خانواده‌ها و معلمان نیز از معضلات دیگر این روزهای تدریس در فضای مجازی است و اکثر دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی حضور ندارند و اهرم قوی نیز برای اجبار دانش‌آموزان به حضور در کلاس‌ها وجود ندارد.

علی سلطان‌آبادی، یکی از معلمان شهرستان خوشاب که این روزها بازنشسته شده است، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: مانند روزهای کرونایی وضع مشابهی در سال پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم.

وی اضافه می‌کند: در آن سال من دانش‌آموز بودم و بعد از تعطیلی کلاس‌ها به علت پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای به تمام مدیران و معلمان دستور داد نمره قبولی به تمام افرادی که در سر کلاس‌ها حاضر بودند، داده شود و تنها سالی بود که هیچ مردودی در مدارس نداشتیم.

اجباری برای نصب نرم‌افزار «شاد» نیست

حسن مهری، مدیر آموزش و پرورش شهرستان سبزوار نیز در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: معلمان از طریق هریک از شبکه‌های مجازی مجاز داخل کشور که امکانش را دارند، کلاس‌های تدریس خودشان را ادامه بدهند و اجباری به نصب نرم‌افزار شاد نیست.

وی ادامه می‌دهد: تا بعدازظهر روز اول اردیبهشت‌ماه سال جاری، از بین حدود ۵۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف پایه‌های تحصیلی سبزوار، در مقطع ابتدایی ۵ درصد دانش‌آموزان، ۳۷ درصد معلمان به همراه ۸۸ درصد مدیران مدارس ابتدایی نرم‌افزار «شاد» را نصب کرده‌اند و ۴۰ درصد کلاس‌های این مقطع در فضای این نرم‌افزار  تشکیل شده است.

مدیر آموزش و پرورش سبزوار با اشاره به اینکه در مقطع متوسطه ۱۸ درصد دانش‌آموزان و ۶۴ درصد مدیران مدارس سبزوار نرم‌افزار «شاد» نصب کرده‌اند و تاکنون ۶۶ درصد  از کلاس‌ها تشکیل شده است، بیان می‌کند: بیش از ۱۰ هزار جزوه و بسته رایگان آموزشی برای جبران کلاس‌های دانش‌آموزان در مناطق حاشیه‌ سبزوار مانند چهل متری دوم و مناطق عشایری در روداب سبزوار که امکان استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی را ندارند، توزیع شده است.

مهری با اشاره هزینه سنگین اینترنت برای تدریس و بارگذاری فیلم در فضای مجازی اظهار می‌کند: برای بسیاری از درس‌های تحصیلی دانش‌آموزان فیلم کمک آموزشی با کمک معلمان تهیه شد و برای آموزش و پرورش استان جهت توزیع در کشور ارسال شد، اما یکی دیگر از مشکلات نرم‌افزار «شاد» سنگین بودن هزینه‌های اینترنت برای تماشای فیلم همانند دیگر شبکه‌های مجازی است و به عنوان مثال در مدت دو روز بیش از ۳۰۰ گیگابایت برای تدریس آنلاین چند درس در سبزوار مصرف شد که هزینه سنگینی برای آموزش و پرورش بود و اگر تصمیم بر این باشد که دانش‌آموزان به‌طور مدام از فیلم‌های کمک آموزشی استفاده کنند توان پرداخت هزینه‌های اینترنت از عهده بسیاری از خانواده‌ها خارج است.

آماده نبودن زیرساخت‌ها

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای دانش‌آموزان و عدم امکان حضور برخی از دانش‌آموزان در سر کلاس‌های آنلاین و استفاده از فضای مجازی اضافه می‌کند: ما نیز تا جایی که توانستیم اعتراض معلمان و خانواده‌ها را به مدیران استانی منتقل کردیم و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز معترض بودند که وقتی زیرساخت یک نرم‌افزار در کشور فراهم نیست، چرا باید نرم‌افزار «شاد» در این فرصت کم از سال تحصیلی آغاز و ترویج شود.

بنابر این گزارش اگر چه مسئولان آموزش و پرورش بیان می‌کنند نصب نرم‌افزار «شاد» اجباری نیست اما غیرمستقیم مسئولان اعلام می‌کنند باید این نرم‌افزار نصب شود و والدین دانش‌آموزان در این روزها در فضای مجازی و در برخی از گروه‎های خانوادگی و عمومی به دنبال راهنمایی برای نصب نرم‌افزار «شاد» و یا راهنمایی برای خرید گوشی جدید هستند، همچنین به دلیل تعطیلات نوروزی بازار، بسته بودن بازار به علت بیماری کرونا و همچنین استقبال زیاد دانش‌آموزان برای خرید گوشی جدید، قیمت‌ها سر به فلک کشیده است.

شرمندگی والدین در برابر فرزندان

محمد عزتی، یکی از تعمیرکاران گوشی موبایل در سبزوار  نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار می‌کند: این روزها بسیاری از مردم برای نصب نرم‌افزار «شاد» روی گوشی‌های قدیمی به ما مراجعه می‌کنند اما امکان نصب این نرم‌افزار بر روی گوشی‌های دارای اندروید ۴ به پایین وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در این میان بسیاری از افرادی که توان مالی دارند اقدام به خرید گوشی جدید می‌کنند و برخی نیز که توان مالی مناسبی ندارند با شرمندگی نسبت به فرزندانشان از مغازه خارج می‌شوند.

بنابر این گزارش، اگر چه برخی از معلمان معتقدند نباید اطلاعات دانش‌آموزان و فیلم‌های آموزشی که از طریق معلمان تدریس می‌شود، در فضایی دیگر غیر از محیط اختصاصی آموزش و پرورش بارگذاری شود، اما بهتر بود در فرصتی مناسب بدون سوء‌استفاده از نیاز دانش‌آموزان و خانواده‌ها برنامه‌های بهتری را که برای همه با امکانات موجود قابل استفاده باشد، بدون ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی و سوق دادن جامعه به‌سوی تجمل‌گرایی تهیه کرد.

گزارش از علی‌اکبر ملکی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

اردیبهشت 99

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *