گزارشی درباره حادثه تلخ فوت 5 نوجوان در استخر کشاورزی روستای عبدا... آباد شهرستان خوشاب 5 قربانی زنجیره ای! بصیرت خوشاب علی اکبر ملکی

بازدیدها: 267

گزارشی درباره حادثه تلخ فوت 5 نوجوان در استخر کشاورزی روستای عبدا… آباد خوشاب

5قربانی زنجیره ای!

علی اکبر ملکی- به گزارش بصیرت خوشاب فصل تابستان  که می شود  تراژدی غرق شدن نوجوانان و جوانان  در استخرهای ذخیره  آب کشاورزی  که دارای پوشش های عایق پلی اتیلنی موسوم به ژئو ممبران هستند ، آغاز می شود،  این بار اما حادثه با غرق شدن یک نفر خاتمه نیافته ، یک نوجوان که وارد  استخر ذخیره آب کشاورزی دارای پوشش عایق ژئو ممبران می شود ، گرفتار می شود و چهار نوجوان و جوان دیگر که برای نجات او وارد استخر کشاورزی می شوند نیز یکی پس از دیگری غرق می شوند و پنج نفر در این حادثه جان می دهند  ، از سوی دیگر  نبود بیمارستان در شهرستان خوشاب که از حیاتی ترین نیازهای یک شهرستان است  شرایط متفاوتی را رقم  می زند.
 در حال تهیه گزارش از تعزیه خوانی  عاشورا  در  سلطان آباد با بیش از دو قرن قدمت هستم که خبر تلخی به گوش می رسد، کشته شدن پنج نوجوان در استخر کشاورزی روستای عبدا… آباد از توابع شهرستان خوشاب در حدود 25 کیلومتری از مرکز شهرستان خوشاب.


طی مسیر در جاده های سنگلاخی پروژه تعطیل شده 13 ساله
 بلافاصله به سمت محل حادثه رهسپار می شوم اما به دلیل قرار داشتن  نیمی از مسیر  در راه سنگلاخی و خاکی و در مسیر ساخت جاده شفیع آباد که بیش از 13 سال است تعطیل شده و هنوز مشکلاتش برای ادامه شروع حل نشده است ساعت 19:30 به محل حادثه در حاشیه روستای عبدا… آباد می رسم.


قربانیان حادثه را برده اند و مسئولان در حال بررسی چرایی حادثه و صحنه حادثه هستند، برخی از بستگان نیز در حال گریه و برخی نیز از پشت فنس های استخر کشاورزی که گوشه هایی از آن پاره شده است نظاره گر هستند.لباس های آویزان شده روی فنس ها و کفش های بر جای مانده روی زمین نشان می دهد غرق شدگان کودک و نوجوان هستند.


در کنار استخر  به سراغ یکی از جوانان که جزو شاهدان این حادثه است می روم.علیکردی در گفت وگو با خراسان رضوی با اظهار این که اولین نفری بوده که به محل حادثه رسیده و همه پنج نفر را از آب بیرون آورده است، می گوید: حادثه تلخی است هیچ کدام نفس نمی کشیدند.از او درباره وجود طناب نجات سوال می کنم و چگونگی بیرون کشیدن پنج نفر  از آب که در پاسخ می گوید: طنابی  وجود نداشت و با چسبیدن به کناره های استخر از آب بیرون آمدیم.

 با رسیدن آتش نشانی سلطان آباد و شنا در کف استخر فردی غیر از پنج نفر غرق شده  پیدا نمی شود.از گوشه پاره فنس برخی از مردم   در حال ورود به اطراف استخر هستند.علیکردی  درباره سن  نوجوانانی که غرق شدند، می گوید : دو پسر حدودا 11 ساله با همدیگر برادر بودند.دو نفر دیگر نیز پسر عمویشان بودند و جوان 18 ساله ای که در آخر برای نجات آن ها با لباس داخل استخر رفت نیز از بستگانشان بود که همه از مشهد برای برگزاری مراسم عزاداری روز عاشورا در کنار مادربزرگ خانواده به روستا سفر کرده بودند.

علیکردی با بیان این که عمق آب استخر هم اکنون 2 متر است و با پر شدن استخر به 4 متر می رسد، می افزاید: از مشکلات این استخرها سر بودن کناره ها به دلیل استفاده از مواد خاص عایقی است  و در صورت افتادن در آب به هیچ عنوان نمی توانید بدون کمک بیرون بیایید و حتی یک بار سگی داخل آب افتاده بود که با استفاده از طناب آن را بیرون کشیدم.در حالی که چاه آب روشن است و هر لحظه بر عمق آب استخر  اضافه می شود یکی از مسئولان می گوید حداقل چاه را خاموش کنید تا وضعیت را به طور  کامل بررسی کنیم.


همه اهالی روستا عزادار هستند
یکی دیگر از اهالی روستا  به خبرنگار خراسان می گوید: در این حادثه تلخ که مهمانان مشهدی مان در روز عاشورا   برایشان رخ داده است همه اهالی روستا داغدار هستند.در ادامه در حالی که کار پرسنل آتش نشانی سلطان آباد با شنا و جست وجوی غرق شدگان  احتمالی در کف استخر به پایان رسیده به سراغ فرماندار شهرستان خوشاب که در حال بررسی میدانی موضوع است، می روم.


بارها به کشاورزان و خانواده ها برای ممنوعیت شنا هشدار داده شد
فرماندار خوشاب می گوید:ابتدا نوجوان  ۱۰ ساله  در این استخر گرفتار و در حال غرق شدن بود که چهار نفر از بستگان وی برای کمک به او وارد استخر شدند.


وی ادامه می دهد: با توجه به شکل و وضعیت استخر کشاورزی و ناآشنایی افراد با فن شنا، هر پنج نفر در آب گرفتار و غرق شدند.محمود شم آبادی در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار می کند: به رغم این که به کشاورزان و خانواده ها بارها درباره خطرات شنا در استخرهای کشاورزی هشدار داده شده است اما متاسفانه شاهد حادثه تلخ غرق شدن پنج نفر در  استخر  ذخیره آب کشاورزی هستیم.وی با اشاره به این که احتمال داده می شود برخی از غرق شدگان برای شنا و بعد از وقوع حادثه بقیه برای کمک رفته اند که همگی غرق شده اند،می گوید: برای ساخت و  بهره برداری از استخرهای ذخیره آب  کشاورزی استانداردهای خاصی تعریف شده که همه کشاورزان و مسئولان مربوط با نظارت به آن ها ملزم به رعایت هستند.


تشکیل کارگروه ویژه برای رسیدگی به وضعیت استخرهای کشاورزی
وی  می افزاید: درباره این استخر با بررسی همه جوانب کار مسئولان قضایی به موضوع رسیدگی خواهند کرد ولی کارگروه ویژه ای برای رسیدگی به استخرهای کشاورزی در شهرستان تشکیل شده و برخی از تخلفات سازندگان  به آن ها تذکر داده شده است.در حال نوشتن گزارش هستم که یکی از اعضای شورای اسلامی عبدا… آباد می گوید : خانواده های حادثه دیده جلوی  مرکز درمان بستر سلطان آباد تجمع کرده اند و از نبود امکانات و تجهیزات کمک های اولیه و احیا برای فرزندانشان که فوت کرده اند شکوه و گلایه دارند. مسیر را  بر می گردم  از طریق نقشه های اینترنتی از روستای خوشاب حدود ساعت 21 به درمان بستر خوشاب می رسم.


درمان بستر بدون دیوار کامل و محوطه خاکی
در ورودی درمان بستر نیروی انتظامی مستقر شده است ، با معرفی خودم به عنوان خبرنگار خراسان وارد محوطه می شوم.محوطه شلوغ است .اطراف درمان بستر دیوار ناقصی دارد و محوطه آن خاکی است و با هر نشست و برخاست بالگرد امداد تمام درمان بستر زیر خاک مدفون می شود.  برخی از جوانان  با موتور سیکلت کنار دیوار ایستاده اند. در سمت چپ محوطه خودروها پارک شده اند و در جلوی در ورودی ساختمان درمان بستر تعدادی از افراد  ازدحام کرده اند و معترض هستند و در گوشه راست در ورودی برخی از بانوان و آقایان در حال گریه و زاری هستند.


نزدیک می شوم با عرض تسلیت و معرفی خودم درخواست مصاحبه می کنم. یکی از بزرگان خانواده با بیان این که شرایط ما خوب نیست یکی از بستگان را برای مصاحبه با خبرنگار خراسان معرفی می کند.
محمود علیکردی در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که برخی از غرق شدگان را با وانت به درمان بستر سلطان آباد رساندیم،اظهار می کند: از زمانی که حادثه دیدگان را از استخر بیرون کشیدیم منتظر آمبولانس نماندیم و با خودرو برای درمان حرکت کردیم.وی در پاسخ به این که بالگرد امداد سبزوار برای کمک ارسال شده و اورژانس سبزوار مدعی است چهار دستگاه آمبولانس فرستاده اند،می گوید: یکی از غرق شدگان را خودمان با وانت  به سلطان آباد رساندیم، بالگرد امداد یکی از مصدومان را از سلطان آباد به سبزوار برد و آخرین خبری که به ما داده اند فوت چهار نفر از عزیزان بود.برای یافتن چرایی علت حادثه غرق شدن کودکان و دریافت پاسخ مسئولان صبح روز بعد از حادثه راهی ادارات شهرستان خوشاب می شوم.


استخر مربوطه از سال 92 مجوز ندارد
رحمت ا… نظافت معاون جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار می کند:هر استخری که ساخته می شود باید مجوز ساخت و تغییر کاربری داشته باشد.وی با اظهار این که این استخر مجوزی نداشته و از سال 92 فعال بوده است،می افزاید: تاکنون شش مجوز تغییر کاربری در شهرستان خوشاب صادر شده است.نظافت با اشاره به این که کشاورزان این روزها به سمت ساخت استخرهای کشاورزی  رفته اند،می گوید: برای پیشگیری از حوادث تلخ این چنینی باید برای ساخت استخرها و رعایت استانداردهای ساخت سند مالکیت وجود داشته باشد ولی به دلیل نبود سند، کشاورزان کمتر از دریافت مجوزها که از استان صادر می شود استقبال کرده اند.


حیاتی ترین و اولویت اصلی، ساخت بیمارستان در خوشاب
محمود شم آبادی فرماندار خوشاب  در گفت وگو با خراسان رضوی  تصریح کرد: در بحث مسائل فنی پزشکی با بررسی مسئولان علوم پزشکی مشکلی در مباحث فنی وجود ندارد و آن چه برای خدمات یک درمان بستر و احیای اولیه بیماران در درمان بستر تعریف شده موجود است ولی اولویت اول ما و حیاتی ترین موضوع بحث ساخت بیمارستان خوشاب و تجهیز آن است.وی با تاکید بر این که در موضوع خدمات سلامت با نقطه مطلوب فاصله داریم و مدعی نیستیم هیچ ایرادی وجود ندارد،می افزاید: زمانی که پول و بودجه وجود داشته متاسفانه به دلیل شکایت برخی افراد و بعضی از خیران جلوی ساخت بیمارستان گرفته شده است و امروز درگیر مشکلات آن هستیم.

شم آبادی با اشاره به این که به دلیل مشکلات ساخت بیمارستان در طرح اولیه دنبال جانمایی جدید ساخت بیمارستان خوشاب با کمک مسئولان علوم پزشکی سبزوار هستیم،می افزاید: احداث بیمارستان شهرستان خوشاب حیاتی ترین اقدام و نیاز این شهرستان است.فرماندار خوشاب با اشاره به مشکلات استخری که پنج نفر در آن غرق شده اند و اخطار دادن جهاد کشاورزی درباره رعایت نکردن استانداردها به آن در حدود یک ماه قبل به مالک استخر در پاسخ به آخرین وضعیت نفر پنجم غرق شده در استخر کشاورزی عبدا… آباد که با بالگرد امداد به سبزوار اعزام شده بود،می گوید: دقایقی قبل خبر دادند که وی فوت کرده است.

آن چه که به خوبی روشن و واضح است این است که  ساخت بیمارستان در شهرستان خوشاب یک نیاز حیاتی است و باید هر چه زودتر مسئولانی که قول  پرداخت 30 میلیارد تومان را در سفر ریاست جمهوری به استان داده بودند محقق کنند و ساخت بیمارستان بعد از دو بار کلنگ زنی شروع شود.نکته دوم این که برای  احداث استخرهای کشاورزی باید مراحل قانونی و اقدامات حفاظتی و ایمنی  انجام شود تا هر کسی که اراده کرد یک شبه استخر کشاورزی احداث نکند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *