خانه دارشدن زوج چادرنشین به همت بسیج و خیران در خوشاب

در یکی از روستاهای خوشاب انجام می‌شود: خانه دارشدن زوج چادرنشین به همت بسیج و خیران شیرخان - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب - جلال مزار زهی بسیج سازندگی

در یکی از روستاهای خوشاب انجام می‌شود: خانه دارشدن زوج چادرنشین به همت بسیج و خیران شیرخان - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب - جلال مزار زهی بسیج سازندگی

بازدیدها: 179

در یکی از روستاهای خوشاب انجام می‌شود: خانه دارشدن زوج چادرنشین به همت بسیج و خیران

در یکی از روستاهای خوشاب انجام می‌شود:  خانه دارشدن زوج چادرنشین به همت بسیج و خیران شیرخان - علی اکبر ملکی - بصیرت خوشاب - جلال مزار زهی بسیج سازندگی

به گزارش بصیرت خوشاب در یک روز پاییزی  به روستای  شیرخان در فاصله 25 کیلومتری خوشاب می‌روم؛  در انتهای روستا  پیرمرد و پیرزنی در چادر در حال زندگی هستند و چندمتر آن‌طرف‌تر نیروهای بسیج سازندگی شهرستان خوشاب به همراه خیران شهرستان، آستین بالا زده ‏اند و در حال ساخت و تکمیل خانه‌ای هستند تا در هفته وحدت، این پیرمرد به همراه همسرش قبل از فرارسیدن سوز زمستان و برف و باران، در آن  ساکن شود؛ زوجی که به گفته خودشان  از ابتدا سرپناهی متعلق به خودشان نداشتند.

  50 سال خانه‌به‌دوش

جلال مزار زهی، پیرمرد حدودا 60 ساله زابلی، در گفت‌وگو با خراسان رضوی با بیان این‌که از برادران اهل‌سنت است و 50 سال تمام ایران را گشته و شغلش مسگری است، می‏گوید: به دلیل گرانی و کسادی بازار بعد از 12 سال سکونت در مشهد و سکونت در روستاها و شهرهای مختلف ایران، به زادگاه همسرم برگشتیم و به دلیل این‌که سرپناهی نداشتیم، در این نقطه در چادر زندگی می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که اصالتا زابلی و از سیستان و بلوچستان است، ادامه می‌دهد: سختی‌های زیادی  کشیده‌ایم و خانواده و بستگانمان نیز عمری را در چادرها غریب و شهربه‌شهر در نقاط مختلف ایران زندگی کرده‌اند.

مزار زهی با شکر و سپاس به درگاه خداوند سبحان می‌گوید: از پدران و نیاکانم مسگری را آموخته‌ام ولی این روزها به دلیل گرانی مس و گرانی قلع که از 50 هزار تومان به دو میلیون تومان رسیده، توان خرید آن‌را نداریم و مردم نیز به دلیل گرانی مانند گذشته رغبتی به سفید کردن مس‌ها و استفاده از ظروف مسی ندارند.

تا پایان هفته وحدت در خانه ساخته شده ساکن می شوند

قرار است تا پایان هفته وحدت او و همسرش در خانه ای که بسیجیان و خیران می سازند ساکن شوند.

خانم شیرخانی همسر مزار زهی در گفت‏وگو با خراسان رضوی با بیان این‌که بعد از راهی کردن فرزندانم به خانه بخت راهی زادگاهم شدیم و در حاشیه روستا در چادر زندگی می‌کنیم، می‌گوید: از خانه‌به‌دوشی و شهر به شهر رفتن خسته شده‌ایم و از طرفی درآمدی برای زندگی مانند گذشته نداریم.

وی در حالی که به پاهایش اشاره می‌کند و از خانه‌نشین شدنش در ایام پیری سخن می‌گوید،می‌افزاید: حدود 5 سال است به علت درد پاهایم نمی‌توانم زیاد راه بروم و نمازهایم را نشسته اقامه می‌کنم.

قناعت کردیم

او با بیان این‌که سختی زیادی در نقاط مختلف ایران کشیده است، می‌افزاید: با کم زندگی قناعت کردیم و ساختیم و شاکر خدا هستیم.

شیرخانی می‌گوید: بعد از ازدواج به همراه همسرم  حدود 12 سال در منزل پدری شوهرم در مشهد ساکن بودیم و بعد از فوت آنان به یکی از روستاهای شهرستان جوین کوچ کردیم.

او ادامه می‌دهد : شغل همسرم مسگری است و مغازه‌ای ندارد. هر روز سوار بر موتور یا ماشین عبوری به یکی از روستاها می‌رود و با برپاکردن کوره مسگری سیارش با پیک‌نیک کارهای جزئی انجام می‌دهد اگر چه درآمد  زیادی نیز ندارد.

کمی آن‌طرف‌تر  به سراغ نیروهای بسیج سازندگی شهرستان خوشاب می‌روم. بسیجیانی که بدون‌هیچ چشمداشت و توقعی روز جمعه تفریح و استراحت را بر خودشان حرام کرده و به سراغ کمک‌رسانی و ساخت خانه و سرپناه برای برادر دینی‌شان شتافته‌اند.

هادی شبرخانی از بسیجیان سازندگی که مشغول ساخت خانه برای  زوجی است که در چادر زندگی می‌کنند،  در حالی که ملاط سیمان  را  برای پرکردن درزها به دیوار می‌زند، به  خراسان می‌گوید که در گروه جهادی شهید محمدرضا شیرخانی در حال فعالیت است و تاکنون اردوهای جهادی زیادی رفته و از کارکردن برای محرومان و نیازمندان خوشحال است.

رفع نیاز محرومان مهم‌تر از استراحت و تفریح در روز جمعه

او با بیان این‌که تاکنون به 25 اردوی جهادی در نقاط مختلف کشور از جمله امدادرسانی به سیل‌زدگان استان گلستان رفته است، می‌افزاید: از خدا می‌خواهم با ریشه‌کنی کرونا و دادن سلامت به همه مردم و ما توفیق بدهد در خدمت برادران دینی و همشهریان و هم‌ ولایتی‌های خودمان باشیم و بتوانیم به مردم بیشتر از این خدمت کنیم.

کمی آن‌طرف‌تر مزار زهی با به دوش گرفتن دبه آب خنک و رساندن به محل کار بسیجیان آن‌ را تحویل نوجوانی 16 ساله از بسیجیان سبزوار می‌دهد.

سبزواری یکی دیگر از بسیجیان  با بیان این‌که از گروه جهادی مسجد المهدی سبزوار برای خدمت به محرومان عازم روستای شیرخان شده است، در پاسخ به این‌که چرا روز جمعه آمده‌ای و به دنبال تفریح و استراحت نرفته‌ای، با خواندن این شعر که «بنی آدم اعضای یک‏پیکرند/ که در آفرینش زیک گوهرند» می‌گوید: ما انسان‌ها نیازمند کمک به همدیگر هستیم و رفع مشکل مردم مهم‌تر از تفریح و سرگرمی من در روز جمعه است.

اعزام 30 نفر بسیجی برای ساخت خانه

به سراغ مسئول بسیج سازندگی شهرستان خوشاب در این اردوی یک روزه می‌روم.

فرهی در گفت‌وگو با خراسان رضوی با بیان این‌که برای ساخت این خانه که قبلا بخشی از آن توسط گروه‌های جهادی ساخته شده و در حال تکمیل آن هستیم، اظهار کرد :30 نفر از بسیجیان شهرستان خوشاب، سبزوار و برخی از نیروهای بومی و مردمی به میدان آمدند تا بتوانیم با کمک خیران، کمیته امداد و بسیج سازندگی خوشاب ساخت این خانه را قبل از زمستان به اتمام برسانیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان که چگونه آن‏ها را شناسایی کردید، گفت: برای افتتاح پروژه‌ای به روستای شیرخان رفته بودیم که از نزدیک آن‌ها را دیدیم و وضعیت زندگی‌شان بررسی شد.فرهی افزود:  در قدم اول این پیرمرد و همسرش تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) قرار گرفتند و در قدم بعدی برای رهایی از چادرنشینی با کمک خیران شروع به ساخت خانه کردیم.

جمع آوری 360 میلیون ریال کمک نقدی

اکرم شیرخانی از اعضای شورای بخش نوده انقلاب و عضو شورای روستای شیرخان نیز دراین‌باره با بیان این‌که حدود یک‏سال از ورود آن‌ها به این روستا و زندگی در حسینیه و چادر می‏گذرد به خراسان رضوی گفت: با کمک کمیته امداد، بسیج سازندگی خوشاب و خیران روستای شیرخان وجمع‏آوری 36 میلیون تومان ساخت خانه برای این زوج آغاز شد.

وی با بیان این‌که خانه‌ای برای اجاره در این روستا وجود نداشت  تا در اختیار این دونفر قرار دهند، افزود: زمین این خانه توسط یکی از بستگان همسر آقای مزار زهی اهدا شده و چون در حاشیه روستا و در محدوده قرار دارد، د به دلیل نداشتن امکانات آب، برق و گاز به دنبال تامین زیرساخت‌های مربوط و تامین وسایل خانه برای آن‏ها هستیم.

او افزود: بعد از اقامه نماز در مسجد جامع روستای شیرخان و صرف ناهار در منزل یکی از بسیجیان روستا، همه بسیجیان به محل کار خودشان در حاشیه روستا بر‌می‌گردند و شروع به ادامه کار می‌کنند.

پیگیری برای اتصال به شبکه برق، آب و گاز

در این هنگام جمعی از مسئولان شورای بخش و مسئولان دیگر برای سرکشی و بازدید از روند کار حضور می‌یابند و موضوع تامین امتیاز آب، برق و گاز مطرح می شود.

دهیار روستای شیرخان با اظهار این‏که زمین ساخت خانه در محدوده اداری ثبت شده است، بیان می‏کند: از خردادماه نامه نگاری های لازم برای مسکونی اعلام شدن این زمین و تامین زیرساخت ها انجام شده ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

در بین سخنان مختلف و بیان موضوعات دیگر، پیشنهاد تامین سوخت نفت سفید از طرف خبرنگار خراسان برای گذران زمستان تا انجام  مراحل گازکشی مطرح می‌شود که یکی از اعضای شورای بخش نوده انقلاب تامین سوخت  چندماه آینده را با دادن دو بشکه نفت سفید تقبل می‌کند.

خورشید در حال غروب‌کردن است و خانه رنگ و بوی نویی به خودش گرفته است. اما هنوز برخی از کاستی‏ها وجود دارد و نیازمند کمک خیران برای رفتن آقای مزار زهی و همسرش زیر سقف آن است. همه از خوشحالی آقای مزار زهی و همسرش برای خانه‌دار شدنشان بعد از 60 سال زندگی  خشنود هستند و از کمک به یک برادر دینی در این روستای محروم شهرستان خوشاب لذتی وصف نشدنی دارند. / علی اکبر ملکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *