عشق بی پایان با نقاشی تصاویر شهدا

عشق بدون پایان با نقاشی تصاویر شهدا - سبزوار - علیرضا بازقندی - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی

عشق بدون پایان با نقاشی تصاویر شهدا - سبزوار - علیرضا بازقندی - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی

بازدیدها: 978

در هفته دفاع مقدس پای صحبت‌های یکی از رزمندگان و جانباز دوران دفاع مقدس از سبزوار می‌نشینیم که این روزها عشقش کشیدن تصاویر رهبری و همرزمان و دوستان شهیدش است.

روایت یک عشق از یک رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس

به گزارش بصیرت خوشاب در هفته دفاع مقدس به سراغ یکی از رزمندگان دوران دفاع در شهرستان سبزوار می‌رویم. جانبازی که این روزها عشقش کشیدن تصاویر شهدا و رهبری و آموزش سیره و روش شهدا به شاگردانش و نسل نو انقلاب در دهه ۹۰ است.

حضور در جبهه در نوجوانی و نقاشی با زغال

عباس بازقندی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه متولد ۱۳۴۹ خورشیدی است و زمانی که حدود ۱۴ سال سن داشت با دستکاری شناسنامه به جبهه اعزام شده است، گفت: از یادگاری‌های دوران دفاع مقدس ترکش به جای مانده در سَر، پوتین و لباس‌های آن دوران است که در صندوقچه‌ای قرار داده‌ام و گاهی اوقات با گشودن آنها خاطراتم را مرور می‌کنم.

این جانباز دوران دفاع مقدس اظهار کرد: ۴۳ ماه از دوران زندگی‌ام را در جبهه گذرانده‌ام و یکی از الطاف خداوند، کشیدن نقاشی بدون یک ساعت آموزش است که آغاز آن از دوران دفاع‌مقدس بوده است.

وی بیان کرد: نقاشی را از روی قمقمه آب، نارنجک و خمپاره حاضر در میدان جنگ آغاز کردم زمانی که در جبهه حضور داشتم، در ساعات بیکاری بر روی زمین و کارتن‌های اهدایی موادغذایی و لباسی که مردم با محبت ایران اهدا می‌کردند، نقاشی می‌کردم. پس از جنگ بیش از ۳۰ سال،  نقاشی‌های بسیاری از شهدا و رهبر معظم انقلاب به تصویر کشیده‌ام و برخی از تصاویری که در دوران دفاع مقدس برای هم رزمی‌هایم با زغال روی کارتن موادغذایی کشیده بودم، همچنان دست رزمندگان به یادگار مانده و گاهی اوقات که آنها را می‌بینم، از خاطرات نقاشی‌ها می‌گویند.

نگارگری از تصویر شهدا

بازقندی در پاسخ به چرایی تصویر نگاری از شهدا در گلزار شهدای سبزوار، تصریح کرد: به‌مناسبت برگزاری کنگره ۱۶۰۰ شهید سرداران شهید دیار سربداران از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپاه سبزوار، پیشنهاد داده شد که تصویرگری ۲۸ شهید دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم انجام شود که برای اجرای کار در فضای باز و با حضور خانواده شهدا و مردم کار سنگینی بود.

وی بیان کرد: برای این‌کار که در هفته دفاع مقدس باید انجام می‌شد، هنرجویان خاصی را تربیت کردیم و مدت‌ها روی طرح‌ها و عکس‌ها کار شد و اجرای این نگارگری برکات بسیاری داشت و به غیر از اینکه دل خانواده شهدا و مردم را شاد کرد، نقاشان نوجوان و جوان را با سیره و زندگی شهدا، بیشتر آشنا و انس و الفتی خاص با آنان برقرار شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه به‌دلیل حساسیت خاص تصویر شهیدان سردار سلیمانی و شهید فرومندی  را در هفته دفاع مقدس به تصویر کشیدم، اضافه کرد: بعد از پایان کار قرار شد این تصاویر نقاشی شده در موزه‌ای به نام شهدا و به نام کنگره بزرگداشت ۱۶۰۰شهید سبزوار نگه‌داری شود و تاکنون نمایشگاه‌های مختلفی از آثار طراحی شده در نقاط مختلف کشور به نمایش درآمده است.

بازقندی با اشاره به ۴۳ ماه حضور در جبهه و در مناطق مختلفی از میادین نبرد در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: در حالی که برای برخی از رزمندگان با ۹ ماه حضور در جبهه حقوق ماهیانه برقرار کرده‌اند، اما با پیگیری که انجام دادم، برایم تنها یک دفترچه بیمه صادر شد و هیچ حقوقی برقرار نشد و تنها بهره‌ام از نتیجه حضور ۴۳ ماه حضور در جبهه و جانبازی همین دفترچه بیمه از سفره انقلاب است.

یارانی که رفتند و ما جا ماندیم

این فرمانده دوران دفاع مقدس و همرزم سردار قاآنی در لشکر ۵ نصر خراسان با شکر از خداوند منان که رزق و روزی او را وابسته به مسئولان قرار نداده است، اظهارکرد: عزیزان بسیاری از این مرز و بوم پر کشیدند و به دیار حق رفتند و این انقلاب مدیون خون شهدا است.

وی اضافه کرد: یادگاری‌هایم که از آن دوران پوتین‌ها و لباس‌هایی است که از دشت سوزان شلمچه تا جزیره مجنون و دوکوهه، فاو و از پادگان بانه و سردشت از کوه‌های پر برف گوجار تا کوه‌های سر به فلک کشیده ماهوت و حلبچه مرا همراهی کردند و ما ماندیم با دلی پر حسرت و تنها خاطرات آن زمان و مردان شجاع و با شهامتی که در درس عشق ممتاز شدند و پر کشیدند./ علی اکبر ملکی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *