چالش نان در سلطان آباد و پاسخ مسئولان

گزارش روزنامه خراسان از چالش نان در سلطان آباد و پاسخ مسئولان - خوشاب - علی اکبر ملکی

بازدیدها: 543

گزارشی درباره گلایه مردم از شلوغی نانوایی ها چالش نان در سلطان آباد و پاسخ مسئولان نویسنده : علی اکبر ملکی

این روزها معضل صف های طولانی نان در سلطان آباد مرکز شهرستان خوشاب  باعث گلایه بسیاری از شهروندان شده است ،

رئیس دادگستری شهرستان خوشاب در بازدید۵/۱ساعته از نانوایی های  این شهرستان در این باره می گوید : مسئولان مربوط باید به میدان بیایند و پاسخ گوی مدیریت  تهیه و توزیع آرد و نان باشند.

به گزارش خراسان رضوی، در حالی که بنا بر برخی از آمارهای رسمی  مصرف گندم در ایران سالیانه حدود 10.5میلیون تن است و دولت یارانه سنگینی را برای خرید گندم و توزیع آرد یارانه ای می پردازد  اما این روزها صف های طولانی نان باعث گلایه شهروندان شده است. 

گلایه مردم 

حسینی از ساکنان شهر سلطان آباد در این باره  به خراسان رضوی می گوید: متاسفانه بعضی نانوایی ها به درستی نان مردم را تامین نمی کنند و برخی دیگر با فروش نان به سوپرمارکت ها و مغازه ها در وسط روز عملا باعث شلوغی صف های نانوایی در شهر شده اند که دلیل آن رسیدگی نکردن  صحیح مسئولان به مشکلات نانوایی هاست.

یکی دیگر از اهالی شهرستان خوشاب با انتقاد از ثابت ماندن قیمت نان و خرید زیاد نان توسط ساکنان روستاهای اطراف شهر سلطان آباد و مسافران بین راهی خاطر نشان می کند: متاسفانه قیمت ضایعات نان گران تر از نان شده و در حالی که قیمت یک کیلو کاه در حدود شش هزار تومان و آذوقه دام گران شده است بسیاری از دامداران ترجیح می دهند به جای کاه و یونجه نان به دام هایشان بدهند.

سلطان آبادی از کارگران نانوایی مرکز شهرستان خوشاب با انتقاد از حقوق کم  کارگران نانوایی  و با اشاره به گرانی خمیر مایه، نمک، هزینه برق و آب و … می گوید: نانوایی ها به قیمت دو سال قبل به مردم نان می دهند در حالی که حقوق همه کارگران و کارمندان دولت افزایش یافته است  و برخی از کارگران نظیر ما نه تنها به اندازه یک کارگر ساده حقوق نمی گیریم بلکه کارفرماها از بیمه کردن کارگران نیز خودداری می کنند و هر بار که از طرف اداره کار به نانوایی سر می زنند با هزار و یک ترفند از زیر دست ناظران خارج می شویم که بگویند ما بیمه هستیم در حالی که واقعیت چیز دیگری را روایت می کند.

 6 کیسه آرد برای یک روز

برای پیگیری مشکلات نان به سراغ نانوایان شهرستان می رویم.

معصومی از نانوایان  شهرستان خوشاب با گلایه از کمبود سهمیه آرد و گرانی اجناس و هزینه بالای نانوایی به خراسان رضوی می گوید: در روز به ما شش کیسه آرد سهمیه ای می دهند که در عرض چند ساعت این سهمیه تمام می شود و در پایان روز با پرداخت هزینه های کارگران  فقط 50 هزار تومان برای من کارفرما که سرمایه گذاری کرده ام ،می ماند.

وی با اشاره به این که برای راه اندازی این نانوایی از بهزیستی وام گرفته ام و به صورت مشارکتی نانوایی دایر شده است،می افزاید: در هر کجا غیر از نانوایی تا حالا این 200 میلیون تومان  را سرمایه گذاری کرده بودم سودش بیشتر از این نانوایی بود.

جلوی فرصت طلبی برخی افراد گرفته شود

برای پیگیری مشکلات نانوایان به سراغ مسئولان شهرستان خوشاب می رویم.

رئیس دادگستری شهرستان خوشاب در بازدید ۵/۱ساعته از نانوایی های این شهرستان در این باره به خراسان رضوی می گوید: مسئولان مربوط باید به میدان بیایند و پاسخ گوی مدیریت کارشناسی تهیه و توزیع آرد و نان باشند.

«جعفر طیار صابری» با اشاره به این که همه مشکلات به نظر  نمی تواند مربوط  به کمبود سهمیه آرد باشد،می افزاید: تهیه نان توسط مغازه دار  ارتباطی به نانوا پیدا نمی کند مغازه دار باید پاسخ گوی فروش نان یارانه ای به قیمت آزاد باشد و لازم است جلوی فرصت طلبی برخی افراد گرفته شود.

فرماندار خوشاب نیز در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که سهمیه تعلق گرفته به نانوایان شهرستان خوشاب برابر با سهمیه دیگر نقاط کشور است و کمبودی احساس نمی شود،اظهار می کند: اگر کسی ادعا دارد سهمیه آردی قاچاق شده یا خارج از محل نانوایی که سهمیه دولتی به آن تعلق گرفته در حال فروش آرد است باید  به مسئولان و نهادهای نظارتی گزارش کند تا با متخلفان برخورد شود.

برای پیگیری مشکلات نانوایان شهرستان به سراغ  دیگر مسئولان  در سبزوار می رویم.

رئیس اداره   صنعت و معدن سبزوار  در این باره با بیان این که اگر مشکل سهمیه آرد وجود دارد باید از طریق شرکت غله و خدمات بازرگانی سبزوار پیگیری شود و اگر در بحث کیفیت نان و ساعات کاری نانوایان مشکلی هست ،مردم گزارش کنند.

سهمیه کم نیست تعداد نانوایی زیاد است

«مهدی فاضلی‌نیا» ، رئیس شرکت غله و خدمات بازرگانی سبزوار در گفت وگو با خراسان رضوی  خاطر نشان می کند: تمام سهمیه  آرد شهرستان خوشاب مطابق با سرانه جمعیت تعیین شده و مثل  بقیه مناطق کشور در حال توزیع است.

وی می افزاید: یکی از مشکلات شهر سلطان آباد زیاد بودن تعداد نانوایی ها در این شهر است و مسئولانی که تعداد زیادی مجوز داده اند باید پاسخ گوی این موضوع باشند.

وی با اشاره به سهمیه 6.5 کیلو آرد یارانه ای یا نیمه یارانه ای حدود 7.5 کیلو آرد بر اساس سرانه جمعیتی ،می افزاید: در تمام روستاهایی که حتی نانوایی در آن ها وجود ندارد بر اساس معرفی مسئول و نماینده ای که معرفی شده آرد سهمیه ای به این مناطق داده می شود و در خانه ها مردم نان پخت می کنند.

وضعیت سهمیه آرد طی سال های گذشته 

فاضلی نیا با اشاره به پرداخت یارانه زیاد توسط دولت در بحث آرد و نان می گوید: سهمیه آرد از اواخر دهه 80 از 12 کیلوگرم هم اکنون به 6 کیلو و200 گرم رسیده است و به دلیل ارزانی نان در روستاها و گرانی اجناس خوراکی دیگر در نقاط محروم بیشتر مردم از نان استفاده می کنند. وی با بیان این که یک کیسه آرد یارانه ای حدود 33 هزار تومان به نانوا تحویل و بعد از پخت نان و فروش آن 110 هزار تومان نصیب نانوا می شود که باید هزینه های کارگران و اجاره و هزینه های جاری نانوایی را از آن کم کند،خاطر نشان می کند: این در حالی است که اگر نانوا همین کیسه آرد را به قیمت آزاد در بازار آزاد به فروش برساند 180 هزار تومان نصیبش می شود البته با قاچاق آرد به شدت مبارزه می شود اما دولت  باید در این باره  چاره ای اساسی بیندیشد.

آن چه که واضح و روشن است این که این روزها نان تقریبا از همه مواد خوراکی و حتی از یک آدامس و پفک نیز ارزان تر شده و اگرچه بسیاری از مردم مستمند و فقیر قوت اصلی شان نان است اما  قیمت  کم نان و آرد تحویلی در درجه اول با گرانی گندم باعث افزایش یارانه پرداختی دولت، وسوسه شدن برخی نانوایان برای قاچاق و فروش آزاد آرد بدون پخت نان می شود  و ارزانی  نان نیز بعضا باعث می شود دامداران  از آن برای دام های شان به عنوان خوراک استفاده کنند.از سوی دیگر با تعیین قیمت عادلانه نان باید فکری اساسی برای تعیین دستمزد کارگران نانوایی و جبران هزینه های جاری نانوایان  شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *