مجتمع های آب رسانی و معضل توزیع عادلانه آب روستاها

گزارشی درباره گلایه تعدادی از اهالی روستاهای خوشاب از نحوه توزیع آب شرب، مجتمع های آب رسانی و معضل توزیع عادلانه آب روستاها

گزارش روزنامه خراسان درباره گلایه تعدادی از اهالی روستاهای خوشاب از نحوه توزیع آب شرب، مجتمع های آب رسانی و معضل توزیع عادلانه آب روستاها - علی اکبر ملکی

بازدیدها: 12770

گزارشی درباره گلایه تعدادی از اهالی روستاهای خوشاب از نحوه توزیع آب شرب مجتمع های آب رسانی و معضل توزیع عادلانه آب روستاها

گزارشی درباره گلایه تعدادی از اهالی روستاهای خوشاب از نحوه توزیع آب شرب، مجتمع های آب رسانی و معضل توزیع عادلانه آب روستاها

علی اکبر ملکی/ اغراق نیست اگر بگوییم این روزها مشکل کمبود آب ، معضل اول بسیاری از روستاهاست  و  برای آب رسانی به روستاهایی که  از یک مجتمع  آبی در حال تغذیه هستند اختلافاتی بروز می کند. 

 «برقبانی» از اهالی روستای برقبان در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که دو روز  است که آب نداریم،اظهار کرد: در حالی که روستای ما بی آب شده است اما برخی از روستاهای مجاور دارای آب هستند.

«سید آبادی» از اهالی روستای سیدآباد نیز با بیان این که آب روستای ما با روستای سوزنده یکی است و با بالا رفتن مصرف آب در روستای سوزنده، فشار آب در سیدآباد کم می‌شود،تصریح کرد: این روزها برای جبران کم فشاری آب و رسیدن آب به خانه هایی که در ارتفاع ساخته شده اند آب تقسیم بندی  می شود و در ساعات معینی شیرفلکه آب را باز می کنند تا به همه نقاط روستا آب برسد.

راضی هستیم خانه ها بی برق باشد ولی مردم آب داشته باشند

بخشدار نوده انقلاب در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به مشکلات بی آبی و کم آبی در منطقه و صرفه جویی  نکردن بسیاری از مردم در این روزهای گرم گفت: روزی نیست که مردم با من تماس نگیرند و از بی آبی و قطعی آب شکوه و گلایه نکنند.

«امیر عباس عباسی» با تاکید بر این که با رئیس اداره توزیع برق شهرستان خوشاب به دلیل قطعی برق چاه های آب جلسه گذاشته و درخواست کرده ایم برق چاه های آب تامین کننده آب شرب روستاها را  قطع نکنند تا آب مصرفی مردم قطع نشود، افزود: با این اوضاعی که پیش آمده  است راضی هستیم خانه های مردم بدون برق باشد ولی آب داشته باشند و تشنه نمانند.

وی با اشاره به این که با قطعی برق ذخیره مخازن آب به دلیل کوچک بودن به سرعت با مصرف آب تخلیه می شود و آب گیری مجدد و رسیدن به ارتفاع خاصی برای بهره‌مندی روستاهای بالا دستی چندین ساعت زمان می برد،تصریح کرد: فرسودگی شبکه های آب معضل دیگری است که باعث هدر رفت آب در شبکه آب می شود.

به اداره آبفای شهرستان خوشاب می رویم تا از نزدیک پای صحبت مسئولان بنشینیم.«اسماعیلی نیا» در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به این که  تا ساعت 2 بامداد پیگیر وصل آب برخی از روستاها بودیم و از ساعت 6:30  در اداره حضور داریم ،خاطر نشان کرد: در روزهای آینده 20 لیتر در ساعت به آب سلطان آباد اضافه خواهد شد و مشکلی در آن جا نخواهیم داشت.

وی با اشاره به این که به دنبال حل مشکلات راه اندازی آب شیرین کن سلطان آباد هستیم تا هر چه زودتر آب شیرین کن در مدار قرار گیرد، گفت: قطع و وصلی های مکرر برق و نوسانات برق در چند روز اخیر 250 میلیون تومان خسارت به این اداره وارد کرده و نبود پمپ در شهرستان باعث شده است آب برخی از روستاهای تغذیه مجتمع امامت و شهر نوده انقلاب به دلیل سوختن پمپ چاه آب قطع شود که با  پیگیری انجام شده پمپ خریداری شد و تا زمان نصب آن  باید مردم صبوری کنند تا پمپ چاه آب تعویض و مجدد آب در شبکه توزیع جاری شود.

مدیر آبفای خوشاب با بیان این که بسیاری از مردم از تلاش های شبانه روزی کارکنان آبفا و مشکلاتی که در سر راهمان قرار دارد، مطلع نیستند،افزود: وقتی برق یک مسیر کلا قطع می شود چاه های آب تمام مسیر روستاها قطع می شود و مردم قطعی آب را از چشم ما می بینند.

وی با تاکید بر افزایش 6 لیتری آب تولیدی برای شبکه روستاهای سوزنده و سیدآباد، افزود: به دلیل مصرف بالای مردم و صرفه جویی نکردن همچنان آب کم است و مجبور شدیم توزیع آب  را مدیریت کنیم.

مخازن کوچک جواب گوی رشد جمعیت نیست

اسماعیلی نیا با اشاره به کوچک بودن ذخیره آب منبع روستاهای سوزنده و سیدآباد و بعضی دیگر از روستاهای شهرستان خوشاب گفت: مجتمع آب رسانی به این روستاها و ذخیره منبع آب در روستای سوزنده در گذشته برای 50 خانواده پیش بینی و ساخته شده است اما هم اکنون جمعیت این روستا در حدود 200 خانوار است.

مسئول آبفای خوشاب با انتقاد از مصارف بالای آب توسط برخی از مردم و مصرف کردن سهمیه دیگران افزود: به عنوان نمونه در روستای سید‌آباد که برخی از مردم معترض هستند کمبود  آب و قطعی دارند 148 خانواده مازاد بر الگوی مصرف و بیشتر از سهمیه تعیین شده در طراحی پروژه‌های مخازن آب،مصرف می کنند  که در صورت درست مصرف کردن این خانوارها در این روستا به 176 خانواده آب خواهد رسید.

اسماعیلی نیا با بیان این که درآمدها با هزینه بالای تولید آب و توزیع آن هیچ گونه همخوانی ندارد و بیشتر مردم نیز صرفه جویی نمی کنند و بعضا شاهد کاشت درخت و ایجاد باغ در منازلشان در برخی از روستاها هستیم، در پاسخ به مشکلات مجتمع های آب رسانی به روستاها گفت: خوشاب چهار هزار مشترک سیار دارد که در این شهرستان ساکن نیستند و در رفت و آمدند و برخی ویلا و باغ برای خودشان درست کرده اند و از آب شرب روستاها برای آبیاری استفاده می کنند که به بسیاری از آن ها تذکر داده ایم وبا آن ها  برخورد شده است.

وی با بیان این که برای جلوگیری از قطعی آب در سلطان آباد در حال مدیریت مخازن آب هستیم و به زودی چاه شماره 2 به صورت کامل وارد مدار می شود، افزود: برخی از مشکلات به دلیل کمبود نزولات جوی و خشک شدن چاه های فصلی و قنات هاست.اسماعیلی نیا از دیگر مشکلات آب رسانی در منطقه بلوک تکاب شهرستان خوشاب را شکستگی لوله های اصلی آب به دلیل ضعیف بودن جوش لوله ها دانست و گفت: تعمیر لوله های آب زمان بر است.

مدیر آبفای خوشاب با اشاره به پیگیری رفع این مشکل و برآورد انجام شده برای اجرای پروژه گفت: در صورت تامین اعتبار و رسیدن بودجه پیش بینی شده است برای رفع مشکلات جوش ها به 300 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم که با تخصیص آن ،مشکل روستای روکی و روستاهای اطراف حل خواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *