فرسودگی لوله ها تا رعایت نشدن حریم شبکه آب رسانی

فرسودگی لوله ها تا رعایت نشدن حریم شبکه آب رسانی در شهر مشکان از توابع شهرستان خوشاب - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی BASIRATKHOSHAB.IR

فرسودگی لوله ها تا رعایت نشدن حریم شبکه آب رسانی در شهر مشکان از توابع شهرستان خوشاب - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی BASIRATKHOSHAB.IR

بازدیدها: 121

گزارشی درباره مشکلات شبکه آب شرب مشکان:

از فرسودگی لوله ها تا رعایت نشدن حریم شبکه آب رسانی

نویسنده : علی اکبرملکی

فرسودگی لوله ها تا رعایت نشدن حریم شبکه آب رسانی در شهر مشکان از توابع شهرستان خوشاب - بصیرت خوشاب - علی اکبر ملکی BASIRATKHOSHAB.IR

فرسوده بودن شبکه آب شرب شهر مشکان و کمبود منابع آبی  و شور بودن آب و  از سوی دیگر ساخته شدن برخی منازل روی  شبکه آب شرب مشکلات و معضلاتی را برای شهروندان  ایجاد کرده است  که  امام جمعه خوشاب در خطبه های نماز شهرستان ، گلایه اهالی شهرستان خوشاب را برای رسیدگی نکردن مناسب و هدر روی آب شرب به علت فرسودگی لوله های آب شرب مطرح کرد.  

به گزارش  خراسان رضوی ، باور این که برخی ساختمان ها  روی لوله آب شهری بنا شده باشد در اذهان سخت است و وقوع حوادث پیش بینی نشده در آن دور از ذهن نیست. یکی از مشکلات شهر مشکان رعایت نکردن استانداردهای شبکه آب رسانی و همچنین رعایت نکردن حریم ساخت و سازهای قانونی در برخی از نقاط شهری است که مسئولان را به تکاپو انداخته تا پیگیر حل مشکلات اصلاح شبکه آب رسانی و کمبود آب در این شهر  در شهرستان خوشاب شوند.

 شهر مشکان از توابع شهرستان خوشاب است و یکی از شهرهایی است که این روزها با ساخت و سازهایی که  انجام شده دچار مشکلاتی درخصوص رعایت حریم شبکه آب شرب و فرسوده بودن این شبکه شده است و همچنان مردم چشم انتظار اصلاح شبکه های فرسوده آب و اصلاح شبکه آب رسانی در این شهر هستند که به گفته مسئولان شاید سال ها اصلاح آن ها طول بکشد.

مشکلات شبکه آب شرب 

برای بررسی مشکلات آب شرب شهر مشکان در ابتدا سراغ عضو سابق شورای این شهر می رویم. محمد رضا مشکانی ، در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که یکی از مشکلات شهر مشکان ساخت برخی از خانه ها روی شبکه آب رسانی و شوری زیاد آب شرب است،اظهار کرد: متاسفانه لوله گذاری آب شرب شهری در گذشته بدون نقشه کشی خاص و بدون بررسی کارشناسانه دقیق انجام شده و با عوض شدن طرح مسیر خیابان ها و کوچه ها برخی از خانه ها روی لوله های آب شرب شهری ساخته شده اند.

وی با اشاره به طول لوله کشی 20 کیلومتری آب شرب شهر مشکان افزود: کل لوله های آب شرب فرسوده هستند و 6 کیلومتر از این لوله ها در دوره قبلی که عضو شورا بودیم با حمایت مسئولان استانی و شهرستانی و کمک یکی از نمایندگان وقت مجلس  تعویض شد.مشکانی افزود: با شهر شدن روستای مشکان در حدود سه سال قبل و تاسیس شهرداری آسفالت و جدول گذاری خیابان ها مشروط به تعویض لوله های فرسوده شده و عملا برخی از کارها به همدیگر گره خورده اند اگرچه با تعویض 6 کیلومتر از لوله ها کوچه ها و خیابان های این مسیرها آسفالت شدند.

طرح هایی که به علت نبود بودجه به سرانجام نرسیدند

وی با اشاره به این که آب شرب شهر مشکان از طریق یک چاه آب و بخشی از قنات تامین می شود، گفت: به علت شهر شدن و بالا رفتن مصرف آب شرب عملا با کاهش آب شرب در تابستان ها روبه رو هستیم و پیگیری کردیم تا چاه دوم حفر و وارد مدار شود ولی به سرانجام نرسید.

عضو سابق شورای شهر مشکان با اظهار این که برای جلو گیری از قطعی آب شهر مشکان در مواقع کمبود پیشنهاد اتصال آب شرب این شهر به آب شرب روستای دهنه شور را دادیم که بعد از تصویب و موافقت مسئولان شهرستانی به دلیل نیاز به 60 میلیون تومان اعتبار این پروژه نیز اجرا نشد.

در همین باره  عباس مشکانی از اهالی شهر مشکان با گلایه از شوری زیاد آب و رسیدگی نکردن مسئولان گفت: یکی از مشکلات اصلی هم اکنون قفل شدن ساخت و سازهای بولوار اصلی به دلیل اجرا نشدن فاصله گذاری مناسب در طرح مصوب ساخت و سازها از بولوار اصلی و رعایت نکردن دقیق حاشیه خیابان اصلی است که باعث شده است تاکنون نتوانند جدول گذاری کنند و آسفالت توسط شهرداری در برخی از نقاط انجام شود.

وی افزود: برخی از ساکنان منطقه حاشیه بولوار اصلی  که تقاضای ساخت و ساز قانونی را دارند چندین سال در بلاتکلیفی به سر می برند و برخی از افراد که ساخت و ساز در فاصله کمتری انجام داده اند شهرداری نتوانسته حکم تخریب بدهد یا به صورت کامل طرح اجرا نشده است.

مشکانی با بیان این که بسیاری از لوله های شهر مشکان فرسوده است و با قطعی زیاد آب به ویژه در تابستان روبه رو هستیم،تصریح کرد: به علت کم بودن فشار آب  هم اکنون در برخی از نقاط شهری آب  به طبقه دوم نمی رسد.وی یکی  دیگر از مشکلات آب شرب مشکان را عبور لوله آب از روی زمین در برخی از نقاط بیان کرد و افزود: مناسب نبودن ایمنی  این لوله ها باعث می شود آلودگی آب شرب در برخی از نقاط وجود داشته باشد.

نشست منزل مسکونی به دلیل نشت آب

شیرخانی شهردار سابق مشکان نیز در گفت وگو با خراسان رضوی با تایید فرسودگی لوله آب شرب شهر مشکان و عبور آن ها در برخی از نقاط شهری از زیر خانه ها گفت: در یک مورد به علت نشت آب منزل مسکونی نشست کرده بود و برای آسفالت یکی از خیابان ها مجبور شدیم 300 متر لوله قدیمی و فرسوده خیابان را تعویض کنیم تا بتوانیم این خیابان را آسفالت کنیم.

وی یکی از مشکلات این نوع منازل را که تاسیسات زیر بنایی شبکه اصلی نظیر آب، برق و گاز از داخل منازل عبور کرده رعایت نکردن فاصله گذاری ها و استانداردها دانست و افزود: در یک مورد عرض کوچه و خیابان 20 متری تعیین شده بود ولی متاسفانه برخی از اهالی ساکن خیابان با تخریب دیوارها حدود 5 متر جلوتر رفته بودند و عملا لوله های آب ، گاز و حریم شبکه برق اصلی شکسته شده بود و مسئولان نظارت و اقدام مناسبی انجام نداده بودند.

در همین باره  امام جمعه خوشاب در خطبه های نماز شهرستان گلایه روستاییان شهرستان خوشاب را برای رسیدگی  نکردن مناسب و هدر روی آب شرب به علت فرسودگی لوله های آب شرب مطرح کرد. 

 سید رضا بهشتی نصر مدیر آبفای خوشاب  در گفت وگو با خراسان رضوی با تایید مشکلات آب شرب شهر مشکان اظهار کرد: در بخش روستایی فرسودگی شبکه آب شرب روستایی زیاد داریم.

وی با بیان این که برای حل مشکل آب شرب شهر مشکان طرح مطالعاتی احداث مخزن آب در حال  انجام است،افزود: پیگیر هستیم تا چاه دومی برای رفع کمبودها و پشتیبانی آب شرب اصلی احداث و وارد مدار شود.

مدیر آبفای خوشاب با اشاره به مشکلات عبور لوله های آب شرب شهری در برخی از نقاط شهر مشکان از زیر منازل مسکونی افزود: مطالعات طرح در حال انجام است و بعد از اتمام طرح، اصلاح شبکه آب شرب انجام خواهد شد.وی افزود: هم اکنون مشکل خاص و کمبود آب در مشکان وجود ندارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *