قدم در مسیر عاشقی

گزارش ویژه از سفر پیاده روی اربعین حسینی

بازدیدها: 157

قرارِ نور/۲

قدم در مسیر عاشقی

به دلیل گرمای شدید این روزهای عراق، بسیاری از زائران ترجیح می‌دهند، شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء و یا بعد از نماز صبح پیاده‌روی را آغاز کنند تا از حرارت آفتاب سوزان عراق در امان باشند.

اکثر موکب‌ها برای رفاه حال زائرین از چندین کولر و پنکه سقفی برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند؛ اما به دلیل باز بودن فضای اطراف چادرها و قطع و وصل شدن مکرر برق، مشکل گرمای هوا به‌طور کامل بر طرف نشده است.

از آنجا که اکثریت موکب‌های مستقر در مسیر نجف به کربلا به میزبانی عراقی‌ها اداره می‌شود، بیشتر شاهد غذاهای متنوع عراقی هستیم که البته رسم میزبانی آنان طوری است که غذاهایشان را قبل از موعد نهار، شام و صبحانه توزیع می‌کنند تا زائران به راحتی توشه سفر برگیرند و به راه خود ادامه دهند.

مسیر پیاده‌روی امسال برخلاف تبلیغات دروغین دشمنان اسلام، مملو از جمعیت عاشقی است که از کشورهای مختلف با فرهنگ‌ها و آدام رسوم متفاوت بار سفر بسته تا این روزها را در این مکان باشند؛ اما به رسم هرساله، عراقی‌ها پیاده‌روی اربعین را از ۵ صفر آغاز کرده‌اند.

در بین راه با بانویی از اهالی ناصریه عراق همراه می‌شویم. او که همراه با دو کودک خردسال و دختر جوانش از ناصریه عراق هفت روزی هست پیاده‌روی را آغاز کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی می‌گوید: عراقی‌ها پیاده‌روی اربعین را هر ساله زودتر از ایرانیان آغاز می‌‌کنند، در بین راه اهالی اکثر شهرهای بین راهی به غیر از پذیرایی در موکب‌ها بسیاری از زائران را به منزل خود دعوت کرده و در پذیرایی از میهمانان زائر سنگ تمام می‌گذارند.

وقتی از او درباره امنیت در عراق می‌پرسم، می‌گوید: الحمدالله مشکلی وجود ندارد و فقط در شمال عراق گروهی اغتشاش کردند که در حال حاضر این امر برطرف شده است. در مسیر باید همه همرنگ و همدل باشند باید پای سفره میزبانی عراقی و ایرانی نشست و از منیت‌ها فاصله گرفت؛ چرا که یکی از اهداف پیاده‌روی همین حفظ روحیه وحدت و همدلی است.

در عمود ۲۸۵ به موکب امام رضا(ع) می‌رسیم، موکبی که قبلاً خدام آستان قدس رضوی پذیرای حضور میهمانان و زائران بودند، اما امسال توسط خیرین اداره می‌شود. در عمود ۷۰۷ هم موکب امام رضا(ع) برپا شده که خدمات پزشکی، بهداشتی و تعمیرات موبایل در آن ارائه می‌شود.

نائب‌الزیاره شهدا

روبه‌روی موکب امام رضا(ع) غرفه‌ای برای گرامیداشت یاد شهدا برپا شده که برای شهدا نایب‌الزیاره می‌گیرند. به گفته مسئول عراقی این غرفه، تا ۱۹ مهرماه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی برای شهدای عراقی و ایرانی نائب‌الزیاره شده‌اند.

بیشتر زائران نایب‌الزیاره شهید محسن حججی و دیگر سرداران شهید ایرانی بودند. در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر زائر حسینی نایب‌الزیاره شهدای ایرانی شده بودند و امسال نیز به گفته خادمان این کانون، استقبال زائران اربعین حسینی به‌ویژه جوانان بی‌نظیر است و احتمال زیاد آمار از سال گذشته عبور کند.

نه گرمای هوا مانع راه است، نه ازدحام جمعیت، نه خستگی و نه زخم کف پاها، مانع حرکت است، تنها چیزی که زائران به آن در این راه فکر می‌کنند رسیدن به حسین(ع)، زیارت آن حضرت و برادر باوفایش حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) است که قریب به ۱۴۰۰ سال آب به دورش حلقه زده و می‌خواهد سند مظلومیت و حقانیت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران شهیدش در کربلا باشد تا به همه دنیا ثابت کند جرعه‌ای آب به فرزند فاطمه(س) و نوه پیامبر گرامی اسلام(ص) ندادند.

در حالی که دو تن از همسفران کف پایشان تاول زده و دیگری به علت خیس شدن در باران دو روز قبل به شدت سرما خورده، اما همچنان به راهمان ادامه می‌دهیم.

وجود کودکان، سالخوردگان عصا به دست، افراد معلول سوار بر ویلچر و میلیون‌ها زائر دلسوخته در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا انسان را به این یقین می‌رساند که جز عشق به حسین(ع)، اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) چیز دیگری نمی‌تواند این جمعیت از اقوام، ادیان، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف گرد هم آورد.

خبرنگار اعزامی ایکنا به عتبات عالیات؛ علی‌اکبر ملکی

ادامه دارد…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *