کاهش۹۰درصدی تولید پنبه در سبزوار/کشاورزان منتظر اعلام قیمت دولت

تولید پنبه در خوشاب

شهرستان خوشاب nemz.ir

بازدیدها: 279

مهر گزارش می‌دهد؛

کاهش۹۰درصدی تولید پنبه در سبزوار/کشاورزان منتظر اعلام قیمت دولت

درحالی که این روزها برداشت پنبه در دیار سربداران از جمله سبزوار و شهرستان خوشاب آغاز شده تاکنون دولت هیچ گونه قیمتی اعلام نکرده و کشاورزان و خریداران چشم انتظار اعلام قیمت‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، درحالی‌که این روزها برداشت پنبه در دیار سربداران ازجمله سبزوار و شهرستان خوشاب آغازشده و برخی از کشاورزان شهرستان خوشاب و سبزوار محصول خودشان را تحویل خریداران داده‌اند اما تاکنون دولت هیچ‌گونه قیمتی اعلام نکرده و کشاورزان و خریداران چشم‌انتظار اعلام قیمت‌های جدید هستند. تولید پنبه در دیار سربداران تاریخی کهن دارد و قبل از انقلاب و در اوایل پیروزی آن بسیاری از مناطق شهرستان‌های جوین، جغتای سبزوار و سلطان‌آباد قبل از آنکه زیر کشت چغندرقند بروند کشاورزان به کاشت پنبه و قوزه مشغول بودند.

در دهه ۸۰ به علت حمایت دولت از کشاورزان پنبه‌کار و رونق تولید محصولات نساجی در کشور صندوق پنبه ایران توانست ۱۲ هزار تن تولید مازاد بر مصرف صنایع ایران را به کشورهای خارجی صادر کند اما بعد از مدتی به دلیل باز کردن درهای واردات پنبه و عدم‌حمایت کافی دولت از کشاورزان آن‌ها دلسرد شدند و تولید پنبه در ایران رو به افول گذاشت و وابستگی کشور روزبه‌روز به وارات آن بیشتر شد تا جایی که در سال ۹۷ به گفته محمدحسین کاویانی رئیس صندوق پنبه ایران ۵۰ درصد پنبه ایران از طریق واردات تأمین می‌شود.

علی‌اکبر شمسایی یکی از کارشناسان حوزه پنبه در سبزوار در این رابطه بابیان اینکه حمایت دولت از پنبه‌کاران کافی نیست و درحالی‌که هنوز قیمت جدید اعلام‌نشده است به خبرنگار مهر گفت: باید دولت قیمت پنبه وش (یکی از انواع پنبه‌های تولیدشده به‌طور مستقیم از گیاه پنبه هست که بانام پنبه دست‌نخورده و طبیعی نیز شهرت دارد)، را از نزدیک به پنج هزار تومان سال گذشته به ۹ هزار تومان برساند تا برای کشاورزی که روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان پول کارگر برای جمع‌کردن یک کیسه پنبه پرداخت می‌کند و یا کود آزاد بالای ۵۰ هزار تومان تهیه می‌کند تولید پنبه مقرون‌به‌صرفه باشد.

وی که حدود ۴۴ سال در حوزه پنبه فعالیت داشته اضافه کرد: متأسفانه دولت از کشاورزان پنبه‌کار حمایت کافی ندارد و به‌جای حمایت از آن‌ها درهای واردات این محصول را باز گذاشتند و با تقریباً دو برابر قیمت محصول داخل کشور از ازبکستان پنبه وارد می‌کنند، کشوری که تا سال ۲۰۲۰ صادرات پنبه را به گفته مسئولانش به کشورهای خارجی ممنوع کرده است.

شمسایی بابیان اینکه کاشت پنبه و قوزه بیش از چهار دهه است در سبزوار رونق دارد و در قدیم در مناطقی از اطراف سبزوار ازجمله صالح‌آباد و کلاته سیفر و در سلطان‌آباد مرکز شهرستان خوشاب کاشت آن وجود داشت، اضافه کرد: متأسفانه به دلیل عدم‌حمایت از کشاورزان و مقرون‌به‌صرفه نبودن تولید درحالی‌که روزگاری در این شهرستان ۳۳ هزار عدل از پنبه تولید می‌شد و دانه آن برای روغن‌کشی به نیشابور صادر می‌شد امروزه این برداشت با کاهش تقریباً ۹۰ درصدی به حدود سه هزار عدل رسیده است.

با پیگیری از مسئولان سبزوار برای اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی پنبه، محمد عظیمی نژاد، مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار به خبرنگار مهر گفت: تاکنون هیچ نامه‌ای در این رابطه نداشتیم و در صورت اعلام قیمت‌ها آن را اعلام خواهیم کرد.

همچنین با پیگیری‌های خبرنگار ما مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی وی در این رابطه هیچ پاسخی نداد.کد خبر 4768889 / آبان 98

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *