دلالان از شرکت‌های تعاونی در خرید زعفران سبقت گرفتند

خرید زعفران سبزوار

تولید زعفران شهرستان خوشابnemz.ir

بازدیدها: 198

مهر گزارش می دهد؛

دلالان از شرکت‌های تعاونی در خرید زعفران سبقت گرفتند

مدیر جهادکشاورزی سبزوار گفت: برخی ازکشاورزان به دلیل پرداخت هزینه‌های مختلف برداشت، نمی‌توانند تازمان پرداخت خرید تضمینی صبرکنند لذا محصول خودرا باقیمت پایین‌تر به دلالان می‌فروشند.

به گزارش خبرنگار مهر، با فرا رسیدن فصل سرما و بارندگی‌ها تقریباً فصل برداشت زعفران تمام شده و با نگاهی به آمار خرید زعفران در سبزوار توسط شرکت تعاونی روستایی می‌توان به سادگی دریافت که تاکنون کشاورزان تقریباً حدود ۲ درصد زعفران خودشان را در این منطقه تحویل این شرکت داده‌اند در حالی که قیمت آن از بازار نیز بیشتر است اما چرا کشاورزان از خرید تضمینی استقبال نکردند.

منصور برغمدی، مدیر جهاد کشاورزی سبزوار به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه میانگین برداشت از هر هکتار کاشت زعفران در این شهرستان ۴.۵ کیلوگرم بوده و نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش دارد، پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری هفت تن زعفران در سبزوار برداشت شود.

وی با اظهار اینکه اقلیم مناسب منطقه، کم آب طلبی محصول زعفران و سودآوری آن باعث شده تا رغبت کشاورزان به کشت این محصول افزایش یابد، افزود: حدود ۸۰ درصد زعفران این شهرستان در بخش ششتمد تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در رابطه با فروش کم زعفران کاران به شرکت تعاونی روستایی، گفت: برداشت زعفران در سبزوار نسبت به تربت‌حیدریه که تاکنون شش تن و در نیشابور دو تن تحویل شرکت‌های تعاونی روستایی داده‌اند کمی عقب‌تر است و برخی از کشاورزان در حال خشک کردن محصول خودشان هستند.

خرید ۳۵۰ کیلوگرم زعفران

وی با اشاره به اینکه برخی دیگر از کشاورزان نیز منتظر هستند تا اوضاع قیمت خرید در بازار بهتر شود، اضافه کرد: با آغاز خرید زعفران توسط شرکت‌های تعاونی روستایی که برای حمایت از کشاورزان انجام شد و باعث شده است تا قیمت آن در بازار زیادتر شود، تاکنون حدود ۳۵۰ کیلوگرم زعفران توسط شرکت‌های تعاونی روستایی از کشاورزان در سبزوار خریداری شده و در حال حاضر در اوج خرید هستند.

برغمدی با ابراز اینکه تعداد دیگری از کشاورزان به دلیل پرداخت هزینه‌های کارگری و هزینه‌هایی که دارند نمی‌توانند تا زمان پرداخت خرید تضمینی که دوره پرداخت پول کامل آن معمولاً چند ماهه است صبر کنند زعفران خودشان را با حدود دو میلیون تومان زیر قیمت خرید تضمینی به صورت نقدی و باقیمت پایین‌تر در بازار به تجار و دلالان می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه برای انجام آزمایش‌های تست اولیه زعفران به دنبال انعقاد قرارداد با دانشگاه آزاد سبزوار هستیم تا از زمان ارسال زعفران به آزمایشگاه‌های مشهد کاسته شود، افزود: اگر تاکنون خرید حمایتی دولت نبود قیمت خرید زعفران به زیر پنج میلیون تومان رسیده بود.

در همین رابطه امرالله شمس، رئیس اداره تعاون روستایی سبزوار نیز با اشاره به اینکه این شرکت تعاونی وظیفه خرید زعفران حمایتی کشاورزان را از پنج شهرستان خوشاب، سبزوار، جوین، جغتای، داورزن را بر عهده دارد، به خبرنگار مهر گفت: تاکنون حدود ۳۵۰ کیلوگرم زعفران از کشاورزان زعفران کار خریداری شده و قیمت خرید تضمینی آن از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با توجه به نوع و کیفیت زعفران تا ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزانی که در ابتدای خرید تضمینی که از ۱۸ آبان شروع شده و تا ۳۰ آذر ادامه دارد و محصولشان را تحویل داده‌اند ۲۰ درصد پول زعفران خودشان را گرفته‌اند، افزود: با توجه به اعتباری که دولت برای خرید این محصول تعیین کرده است بقیه پول خرید زعفران کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ممکن است برخی افراد از رنگ و اسانس مصنوعی در فروش زعفران استفاده کرده باشند و باید قبل از خرید حتماً در آزمایشگاه تست شوند، افزود: برای خرید تضمینی باید زعفران تحویلی محصول سال جاری باشد و فروشنده فقط کشاورز باشد و حق خریداری زعفران از دلالان و واسطه گران را نداریم.

اگر نیازی ندارید محصولتان را نفروشید

شمس با توصیه به کشاورزانی که در حالی حاضر نیازی به فروش محصولشان ندارند و حدس می‌زنند تا گران‌تر شود، گفت: به اندازه نیاز خودشان زعفران بفروشید شاید در روزهای آتی قیمت زعفران بهتر شود و وظیفه ما تنظیم بازار است و خرید همه محصول موجود در بازار بر عهده ما نیست.

وی با تأکید بر اینکه ورود دولت برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان است افزود: برخی از دلالان در زمان برداشت محصول با سوءاستفاده باقیمت‌های پایین محصولات کشاورزی را خریداری می‌کنند و بعد از فصل برداشت باقیمت بالایی به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.

رئیس اداره تعاونی روستایی سبزوار در رابطه با اینکه چرا در کل منطقه سبزوار فقط اداره تعاونی این شهرستان مجاز به خریداری شده و بقیه شرکت‌های تعاونی روستایی نمی‌توانند خرید تضمینی انجام بدهند، بیان کرد: این تصمیم‌گیری توسط سازمان جهاد کشاورزی بوده و یکی از دلایل آن را شاید بتوان شرایط نگهداری محصول خریداری شده و تأمین امنیت بیان کرد.

خرید حدود دو درصد زعفران تولیدی

در حالی که پیش‌بینی برداشت هفت تن زعفران در سبزوار، دو و نیم تن در خوشاب، کاشت ۱۶۳ هکتار زعفران در جوین و پیش‌بینی تولید پنج هزار کیلوگرم زعفران خشک در جغتای توسط مسئولان بیان شده است به سادگی می‌توان دریافت شرکت تعاونی روستایی سبزوار در حدود دو درصد زعفران تولیدی منطقه را توانسته خریداری کند و بقیه آن یا دست دلالان و تجار است و یا دست کشاورزان که هنوز به فروش نرفته است.

 اما توجه به برداشت ۴۴ تن زعفران خشک در تربت‌حیدریه و برداشت بیش از ۲۰ تن در نیشابور آمارهای خریداری شده توسط شرکت‌های تعاونی روستایی در این دو شهرستان نیز بیان کننده این موضوع است که دلالان بیشتر فعال بوده و کشاورزان کمتر رغبت به فروش محصول خودشان به شرکت‌های تعاونی روستایی داشته‌اند، علی‌رغم اینکه قیمت خرید آن بالاتر از بازار بوده است.

و در نهایت می‌توان نتیجه گرفت ورود دولت به این حوزه فقط برای تنظیم قیمت زعفران خریداری شده بوده و از کاهش شدید قیمت این طلای سرخ در بازار تا حدودی توانسته کم کند و این واسطه گران هستند که تعیین کنند قیمت نهایی محصول هستند.

اما در آخر با توجه به تغییرات دلار در صورت ادامه صادرات این محصول می‌توان نتیجه گرفت در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت زعفران خواهیم بود.کد خبر 4788415

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *